خانه » مذهبی و دینی » فایده دعا کردن و آداب آن

فایده دعا کردن و آداب آن

همه چیز درباره فایده دعا کردن و آداب آن 🤲

همه چیز درباره فایده دعا کردن و آداب آن

در ادامه با دعا کردن و آداب آن از کتاب پیام های آسمان هشتم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

دعا چیست؟

دعا چنانکه بعضی از محققین فرموده‏ اند: بر حسب لغت به معنی «ندا» است و بر حسب عرف و اصطلاح، توجه به سوی خدا و طلب رحمت از او به طور فقر و مسکنت و خضوع است؛ و بر سپاس و ستایش و تسبیح و تنزیه باری تعالی نیز اطلاق می‏شود، زیرا سپاس و ستایش نیز نوعی درخواست و مسئلت عطا و موهبت است. دعا کردن یکی از بهترین اعمالی است که هم خداوند در قرآن و هم پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) سفارش بسیار نموده اند.

آداب دعا کردن

این را بدان که اسباب و شرط های مستجاب شدن دعا بسیار است، پس باید که در تحصیل کردن و به جای آوردن آن شرط ها سهل انگاری نکنی، از جهت آن که مبادا هرگاه دعایی بخوانی و در اجابت تأخیری شود، پس شیطان تو را وسوسه کند و به خیال تواندازد که نَعوُذُ بِاللّه ِ خدای تعالی وعده ی خود را خُلف کرده است.

از جمله ی شرط ها آن است که باید در وقت دعا خواندن دل خواننده ی دعا متوجه به خدای عزّوجل باشد و در خواستن حاجت های خود هم چنان که در طلب شهوت های دنیوی که اکثر آن ها ضرر دنیوی و اخروی است کمال توجه و اهتمام را دارد، باید که در وقت خواندن دعا نیز کمال توجه را داشته باشد.

فایده دعا کردن و آداب آن

چون جهت خواستن مطلبی دست به دعا برمی داری، باید که امید و تعظیم نمودنِ تو خدای تعالی را زیادتر باشد از آن که دست به سوی خوردن طعام ها یا آشامیدن آبی دراز کنی. زیرا که دست دراز کردن تو به نزد پروردگار جهت خواستن نعمت ها و ثواب های اخروی اَهَمّ و عظیم تر و پر فایده تر است از دست دراز کردن تو به سوی طعام ها و نعمت های دنیوی، پس باید که عقل خود را و دل خود را حاضر سازی از برای دراز نمودن دستِ خود به قدر تعظیم آن کسی که تو دست خود را به نزد او بلند نموده ای و هر آن گاه که در تعظیم خدای تعالی نُقصان نمایی، پس قسم به خدا که چگونه امید استجابت دعا خواهی داشت و حال آن که تو در کردار و گفتار، تهاون (سستی) و سهل انگاری نموده ای. پس آیا تو شخصی را دیده ای که به سبب نافرمانی نزدیک و مقرب در نزد پادشاه شود؟! آیا آن که تو سؤال کننده ای را دیده ای که به بی ادبی کردن به شخصی نزدیکی جوید که از او چیزی طلب می کند؟!

فواید دعا کردن

۱- کسب معرفت:

از شرایط دعا، به دست آوردن معرفت لازم برای شناخت خود و خداست. اینکه انسان بداند فقیر محض است و در همه چیز محتاج خداست و خداوند بی‌نیاز از دیگران و برآورنده نیاز دیگران است و بداند که هیچ چیزی بدون اراده خداوند واقع نمی‌شود و هرچه را او اراده کند بی‌درنگ محقق می‌شود.

«انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون» [۱] با این معرفت انسان با تمام وجود و با اخلاص دعا خواهد کرد و همین باعث اجابت آن می‌شود. امام صادق ـ علیه السّلام ـ در بیان آیه «فلیستجیبوا لی و لیؤمنوا بی» می‌فرمایند: « یعنی مردم بدانند که خداوند قادر است هر آنچه را بخواهند به آنان عطا کند.»[۲] و وقتی از آن حضرت درباره علت عدم استجابت دعا پرسیدند، فرمود: « چون شما کسی را می‌خوانید که او را نمی‌شناسید.»[۳]

۲- آرامش روانی:

گاهی انسان در زندگی روزمره خود گرفتار مشکلاتی می‌شود که بر طرف کردن آن از توانش خارج است. و وارد آمدن فشار برای انجام کارهایی فراتر از توانمندیهای آدمی در وی اضطراب ایجاد می‌کند و این اضطراب را نمی‌تواند مدت درازی تحمل کند.[۴]

بهترین راه حل برای از بین بردن اضطراب و به دست آوردن آرامش، دعا و راز و نیاز با خداست چرا که دعا برقراری ارتباط بنده با خداست. خدایی که بر هر کاری تواناست. این ارتباط انسان را امیدوار و دلگرم به قدرتی برتر می‌کند که اگر صلاح بداند به راحتی آن فشارها و سختی‌ها را برطرف می‌کند.

۳- خودسازی:

برقراری ارتباط با خداوند و با او به راز و نیاز پرداختن در صورتی امکان‌پذیر است که اعمال او خلاف خواست پروردگار نباشد. قرآن کریم می‌فرماید: خداوند دعای کسانی را اجابت می‌کند که ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند (شوری، ۲۶) پس سخن گفتن با خدا و طلب حاجت از او، دلی پاک و عملی صالح لازم دارد. چنانکه حضرت علی ـ علیه السّلام ـ می‌فرمایند: پرهیزگار باشید و اعمالتان را صالح و درونتان را برای خدا خالص کنید تا خداوند دعایتان را اجابت کند.[۵] و چون شرط به اجابت رسیدن دعا، ترک گناه است، کسی که حقیقتا درخواستی از خدا دارد، مراقب اعمال و رفتار خود خواهد بود.

۴- از بین بردن خودخواهی:

برای استجابت دعا بهتر است انسان اول برای دیگران دعا کند سپس برای خود. چنانکه امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرمایند: هر کس چهل مؤمن را قبل از خود دعا کند، دعایش مستجاب می‌شود.[۶] همچنین پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‌فرمایند: وقتی کسی از شما دعا می‌کند آن را عمومیت دهد – و برای دیگران هم دعا کند – چرا که باعث اجابت دعاست.[۷] طلب خیر برای دیگران در واقع مبارزه درونی با انحصار طلبی و خودخواهی است.

۵- نجات از دوزخ :

رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‌فرمایند: در قیامت امر می‌شود عده‌ای را به جهنم ببرند ، خداوند به مالک جهنم می‌فرماید: به آتش بگو پاهایشان را نسوزاند چونکه با آن به مساجد می‌رفتند، صورتشان را نسوزاند به خاطر وضو گرفتنشان و دستهایشان را نسوزاند چون هنگام دعا دستها را بالا می‌گرفتند…[۸]

۶- محبوبیت نزد خدا :

انجام هر عبادتی انسان را محبوب درگاه حق تعالی می‌کند و دعا یکی از آن عبادات و بلکه افضل آن است. خداوند در قرآن کریم از حضرت ابراهیم به خاطر دعاکردنش تعریف و تمجید می‌کند. ان ابراهیم لحلیم اوّاه منیب (هود/۷۵) امام باقر ـ علیه السّلام ـ در بیان این آیه می‌فرمایند: اواه کسی است که بسیار دعا می‌کند.[۱۱]

۷- جلب روزی :

خداوند روزی دهنده تمام مخلوقات است اما با دعا می‌توان نعمتهای بیشتر و بهتری به سوی خود جلب کرد. پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‌فرمایند: رزق و روزی به عدد قطرات باران از آسمان بر زمین نازل می‌شود تا هر کس به اندازه خود دریافت کند، لکن خداوند زیاده دهنده است پس از فضل خداوند نعمتهای بیشتری درخواست کنید.[۱۲]

۸- دفع بلا:

امام سجاد ـ علیه السّلام ـ می‌فرمایند: دعا و بلا با هم هستند تا روز قیامت و دعا بلا را دفع می‌کند حتی در حالیکه نزول بلا قطعی شده باشد.[۱۳] و حضرت علی ـ علیه السّلام ـ می‌فرمایند: امواج بلا را با دعا دفع کنید.[۱۴] پیشنهادی: دوستی با خدا چه آثاری دارد؟

پي نوشت :

[۱]. یس/۸۲
[۲] . علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۹۳، ص ۳۲۳.
[۳]. علامه مجلسی، بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۳۶۸.
[۴]. ریچارد/تکینسون، روانشناسی هیلگارد، ج ۲، ص ۱۵۲.
[۵]. شیخ حر عاملی، مستدرک الوسایل، ج ۵، ص ۲۶۹.
[۶]. شیخ کلینی، کافی، ج ۲، ص ۵۰۹.
[۷]. همان، ص ۴۸۷.
[۸]. ابن ابی جمهور احسائی، عوالی اللآلی، ج ۱، ص ۳۶۰.
[۹]. شیخ کلینی، کافی، ج ۲، ص ۵۱۱.
[۱۰]. نهج البلاغه، ص ۵۳۴.
[۱۱]. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۹، ص ۲۹۳.
[۱۲]. همان، ص ۲۸۹.
[۱۳]. شیخ کلینی، کافی، ج ۲، ص ۴۶۹.
[۱۴]. نهج البلاغه، ص ۴۹۵، کلمات قصار ۱۴۶.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

3 دیدگاه

  1. سلام یه سوال دارم ، بهتره مثال بزنم ، شخصی رو در نظر بگیرید که میخواد عضله سازی کنه و ماهیچه هاش رو تقویت کنه ، خب مسلما بدون ورزش ، مواد غذایی مناسب ، تلاش و ۔۔۔ نتیجه ای حاصل نمیشه
    حالا این شخص بیاد واسه خواستش دعا کنه چه فایده ای داره ؟ طرف تلاش خودشو میکنه و تمام موارد رو رعایت میکنه ، حتی انگیزه و خوش بینی هم بهش اضافه کنید .
    دعا این وسط چه فایده ای داره ؟ از بعد دنیوی میگما
    کسی میدونه بگه لطفا

    • سلام
      انسان ها تمام موضوعات و شخصیتشون در مادیات و دنیوی خلاصه نمی‌شه
      و خدا حتما وجود داره
      دعا هم راهی است که با خدا حرف بزنیم، منظور از دعا لزوما دعا‌های طولانی نیست!
      گاهی همین که بگیم ان‌شاء‌الله خودش دعا هست، چون داریم به خدا می‌گیم :” اگه تو بخوای می‌شه !”
      چون که می‌دونیم اگر ما تمام تلاشمونم بکنیم برای رسیدن به هدفمون بازم اگه خدا نباشه هیچه کار، چون خدا همه چیزه و با یکـ جمع و تفریق ساده می‌شه نتیجه گرفت من= ۱ خدا= ∞ ،
      خب حالا خودتو منهای ∞ (همه‌چی) کن! جواب چی می‌شه؟ جواب می‌شه تہی! ‌∅
      ∅=∞_۱

      حالا اگه ما تمام تلاشمونم بکنیم ولی اون ایمان قلبی به خدا نباشه به هیچی نمی‌رسیم، مطمئن باش!
      چون ما زندگیمون توی دنیویات خلاصه نمی‌شه!
      و اگه به معنویات هر کار دست پیدا نکنیم یعنی به هیچی نرسیدیم!
      و یک احساس پوچی بهمون دست می‌ده
      اینو خیلی با تجربه فهمیدن و ثابت شده‌اس!

  2. درسته اون فرد باید برای رسیدن به آرزوش تلاش کنه.اما امکان داره آرزویی بزرگ داشته باشه و در بین راه خسته بشه یا بعضی چیز ها مانعش بشن.برای اینکه این مانع ها نتونن جلوش رو بگیرن و دلش دریایی باشه که از این مانع ها هراسی نداره،باید به خدا تکیه کنه تا خدا هم پشتش باشه و نزاره که تو راه رسیدن به آرزوش زمین بخوره و دیگه نتونه بلند شه. و خدا دلش رو از هر ترس و نا امیدی پاک میکنه و انرژی مثبت رو بهش میده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *