خانه » دانش و فناوری » راهنمای جامع عیب یابی شبکه های کامپیوتری و ابزارهای آن

راهنمای جامع عیب یابی شبکه های کامپیوتری و ابزارهای آن

درباره عیب یابی شبکه های کامپیوتری و ابزارهای آن بیشتر بدانیم!

ابزارهای عیب یابی شبکه کامپیوتری

شبکه به منظور برقراری ارتباط بین قسمت های مختلف مجموعه و در نتیجه کاهش هزینه ها ایجاد می شود. از آن جایی که چندین ابزار سخت افزاری و نرم افزاری از طریق سیم، کابل و رابط های گوناگون در شبکه های کامپیوتری استفاده می شود، امکان بروز عیب نیز افزایش می یابد. راهنمای جامع عیب یابی شبکه های کامپیوتری و ابزارهای آن، شما را با ضرورت و نحوه برطرف نمودن این اشکالات آشنا می سازد.

به دلیل کاربرد فراوان علوم کامپیوتری در دنیای مدرن امروزی، مهندسی شبکه یکی از رشته های پرطرفدار دانشگاهی محسوب می شود. مباحث مربوط به این گرایش تحصیلی، نیاز به تسلط و دانش عمیقی دارند. به همین منظور آموزشگاه های معتبر و شناخته شده به برگزاری کلاس های تخصصی این حوزه از جمله دوره نتورک پلاس مشهد با حضور اساتید مجرب می پردازند. مهندسین شبکه موفق با شرکت در دوره های آموزشی پیشرفته، همواره علم خود را به روز نگه می دارند.

دلایل ایجاد عیب در شبکه های کامپیوتری

معمولا پس از نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری، مدیر و پشتیبان آن برای رفع مشکلات ایجاد شده اقدام می کند. البته برخی از خطاها در صورت آگاهی اعضای سازمان، به راحتی قابل حل خواهد بود. بروز عیب در شبکه می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد، که در ادامه به موارد رایج آن اشاره می شود:

  • معیوب شدن بخش های سخت افزاری سیستم

خرابی هر کدام از قسمت ها مانند کابل، سوییچ و روتر باعث ایجاد عیب در شبکه می گردد.

  • اتصالات ضعیف بین اجزای سخت افزاری شبکه

در صورت ایجاد عیب در شبکه، باید اتصال تمام کابل ها به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

  • افزایش مصرف CPU

اگر سیستم شبکه مدام هنگ می کند، مصرف CPU از میزان متعارف بیشتر شده است. افزایش تعداد کاربران شبکه باعث می شود حجم عظیمی از ترافیک در آن ایجاد گردد.

  • پهنای باند بالای سیستم

دانلود و آپلود محتواها ویدیویی و حجیم، باعث می شود از پهنای باند بالایی استفاده شود و شبکه کامپیوتری کند گردد.

۳ گام اساسی عیب یابی شبکه های کامپیوتری

راهنمای جامع عیب یابی شبکه های کامپیوتری و ابزارهای آن

 

عیب یابی شبکه روند مشخصی دارد که با انجام آن، مشکل ایجاد شده برطرف می گردد. برخی افراد گمان می کنند روند عیب یابی ساده و کم اهمیت است، در حالی که این فرایند ساختارمند در رفع عیب شبکه ها کامپیوتری بسیار مهم بوده و متخصصین این حوزه باید علم و شناخت کافی را داشته باشند.

  1. گردآوری داده و اطلاعات لازم
  2. مرتب سازی مراحل لازم برای عیب یابی به صورت چارت
  3. به کارگیری صحیح ابزارهای نرم افزاری و سخت افزاری

بررسی عیب شبکه به ترتیب اولویت

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اقدامات لازم برای عیب یابی شبکه های کامپیوتری باید به چه ترتیبی انجام شود. در نتیجه آشنایی با اولویت ها کمک شایانی خواهد نمود. در این مسیر، بررسی اشکالات سخت افزاری بر نرم افزاری مقدم است. چراکه رفع مشکل نرم افزاری در حالی که ابزار سخت افزاری سیستم معیوب است، امکان پذیر نخواهد بود. در مرحله بعد باید با استفاده از نرم افزارهای نظارتی، عیب سیستم عامل را بررسی نمود.

در عیب یابی شبکه، حل مشکلات پر تکرار بر مواردی که گاها اتفاق می افتد، ارجحیت دارد. هم چنین خطاهای موجود در کل شبکه به اشکالات یک کامپیوتر تقدم خواهد داشت. رفع عیب های ایجاد شده در نقاط گلوگاه نیز بسیار اهمیت دارد.

معرفی راهکارهای عیب یابی شبکه کامپیوتری

هنگام رفع عیب شبکه باید این سوالات را پاسخ دهید: مشکل اصلی شبکه چیست؟ چه مدت است که این مشکل ایجاد شده است؟ خطای موجود روی کدام بخش های شبکه تاثیر گذاشته است؟ سپس مراحل زیر را گام به گام انجام دهید.

ارزیابی سخت افزار شبکه کامپیوتری

باید تمام تجهیزات را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید همه سیستم ها روشن هستند. اتصالات کابلی نیز بسیار اهمیت دارند و باید چک شوند. کلیدها و سوئیچ های سیستم باید در حالت صحیح خود قرار داشته باشند. شما می توانید برای اطمینان چند ثانیه تمام تجهیزات سخت افزاری را خاموش کرده و آن ها را مجددا راه اندازی نمایید.

به کارگیری دستور ipconfig

برای تشخیص عیب در شبکه از طریق دستور ای پی کانفیگ باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. باز کردن پنجره کامند و وارد کردن دستور ipconfig
  2. بررسی IP Address کامپیوتر
  3. اگر عدد ای پی با ۱۶۹ شروع شود، کاممپیوتر آدرس صحیح را دریافت نمی کند.
  4. استفاده از دستور ipconfig /release
  5. وارد کردن ipconfig /renew و رفع عیب شبکه
  6. در صورت عدم رفع مشکل، کامپیوتر را با کابل به مودم وصل کنید. اگر عیب برطرف شد، اشکال از روتر سیستم است.

استفاده از ابزار پینگ شبکه کامپیوتری

یکی از دلایل ایجاد عیب در شبکه کامپیوتری، ارتباط بین روتر و اینترنت است. در این صورت، با استفاده از ابزار پینگ به یک سرور بزرگ مانند گوگل وصل شوید. برای عیب یابی از دو دستور زیر استفاده کنید:

  • Ping 8.8.8.8
  • Tracert 8.8.8.8

بررسی اتصال به سرور یا DNS شبکه

جهت بررسی اتصال شبکه کامپیوتری به سرور، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. اجرای دستور nslookup
  2. در صورت مشاهده خطاهای Timed Out، Server Failure، Refused، No Response from Server و Network Is Unreachable سرور مقصد مشکل دارد.

ابزارهای عیب یابی شبکه کامپیوتری

3 گام اساسی عیب یابی شبکه های کامپیوتری

استفاده صحیح از ابزارهای عیب یابی نیز در رفع مشکل بسیار موثر و کارآمد خواهد بود. پس به عنوان متخصص باید اشراف کافی بر ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری مربوطه داشته باشید.

۴ نرم افزار کارآمد عیب یابی شبکه ویندوز

از مهم ترین ابزارهی عیب یابی شبکه ویندوز به صورت نرم افزاری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

نرم افزار advanced port scanner

این نرم افزار به بررسی پورت های باز سیستم ها و شناسایی آن ها می پردازد. هم چنین اطلاعاتی درباره سیستم عامل نصب شده بر روی دستگاه، پورت های در حال استفاده و نقاط آسیب پذیر شبکه در اختیار کاربر قرار می دهد.

نرم افزار bandwidth speed tester

از این نرم افزار برای آزمایش سرعت پهنای باند استفاده می شود. هم چنین تاخیر موجود در اتصال اینترنتی نیز مشخص می شود.

نرم افزار wifi analyzer

تداخل در شبکه وای فای نیز می توان باعث ایجاد عیب در شبکه شود. وظیفه نرم افزار wifi analyzer، شناسایی این تداخلات و مشکلات مربوط به اتصال بی سیم می باشد.

نرم افزار packet analyzer

این نرم افزار گزارشی کامل از شرایط شبکه کامپیوتری ارائه می دهد. با توجه به اطلاعاتی که از تحلیل شبکه و پورت های آن می دهد، می توان مشکلات و راه های نفوذ را تشخیص داد و برای رفع مشکل اقدام نمود.

ابزارهای سخت افزاری عیب یابی شبکه

برای بررسی سخت افزاری شبکه نیز ابزارهایی وجود دارد که به شناسایی تجهیزات و کابل های اتصال می پردازد. لیست کامل این ابزار در ادامه معرفی می گردد:

  • بازتاب سنج
  • تست کننده شبکه
  • نورسنج
  • طیف سنج
  • مولتی متر
  • tone generator

کلام آخر

استفاده از شبکه های کامپیوتری با توجه به کاربردهای سازمانی گسترده ای که دارند، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. گرایش های تحصیلی مختلفی نیز در زیرشاخه های مهندسی کامپیوتر وجود دارد که مهندسی شبکه یکی از آن ها می باشد. چنانچه در بخشی از شبکه مشکلی ایجاد شود، عملکرد کلی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. راهنمای جامع عیب یابی شبکه های کامپیوتری و ابزارهای آن، راهکارهای موثر برای حل این مشکلات را بررسی می نماید.

ساز و کار سیستم های کامپیوتری به گونه ایست که باید مدام علم خود را به روز نگه داشت. به همین دلیل مهندسین خبره و مجرب، با شرکت در دوره های آموزشی مختلف، همواره دانش خود را هماهنگ با پیشرفت های دنیا افزایش می دهند.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *