خانه » دانش و فناوری » اتاق سرور چیست؟ استانداردها و اهمیت آن

اتاق سرور چیست؟ استانداردها و اهمیت آن

همه چیز درباره اتاق سرور 

اتاق سرور چیست؟

اتاق سرور چیست؟

اتاق سرور یک فضای بسیار مهم  برای شرکت‌ها، بانک‌ها، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و سایر سازمان‌های بزرگ است. این فضا برای نگهداری و مدیریت تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرورها، تجهیزات شبکه، ذخیره‌سازی داده‌ها و سایر تجهیزات الکترونیکی در این اتاق قرار می‌گیرند. همچنین به عنوان مرکز کنترل و مدیریت شبکه‌ها و سرویس‌های اینترنتی، در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ شناخته می‌شود.

server room = اتاق سرور

استاندارهای اتاق سرور

نصب و راه‌اندازی اتاق سرور طبق شرایط و ضوابط خاصی باید صورت گیرد تا در آن تمام استانداردها رعایت شود. استفاده از استانداردهای مناسب در طراحی و ساخت server room، بهبود عملکرد و کارایی تجهیزات الکترونیکی و شبکه را فراهم می‌کند، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را کاهش می‌دهد و امنیت داده‌ها را تضمین می‌کند. همچنین، استفاده از استانداردهای مناسب در اتاق سرور، باعث کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست نیز می‌شود.

استانداردهای فیزیکی

جنبه‌های فیزیکی اتاق سرور بسیار مهم است. دیوارها باید عایق صدا باشند. این اتاق نباید هیچ پنجره‌ای داشته باشد تا هم صدای اضافه محیط بیرون وارد آن نشود و هم از نظر امنیتی مشکلی پیدا نکند. جنس کف اتاق نیز بهتر است ضد استاتیک باشد تا خطر آتش‌سوزی در server room به پایین‌ترین حد ممکن برسد.

تهویه مطبوع نیز باید از بقیه ساختمان جدا باشد تا دائماً رطوبت آن کنترل شود. دمای اتاق باید در محدوده‌ای بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد قرار داشته باشد.

استانداردهای تجهیزات

تجهیزات اتاق سرور باید مختص کارایی سرور طراحی شده باشند. قفسه‌های کامپیوتر باید بر اساس ابعاد سرور اندازه‌گیری شده و اتاق‌ها باید حداقل به یک تلفن مجهز باشند. همچنین واحد AC باید تا حد امکان از تجهیزات دور باشد تا از آسیب احتمالی ناشی از نشت جلوگیری شود.

استانداردهای امنیتی

جلوگیری از آسیب رسیدن به سرور یکی از وظایف اصلی این اتاق است. آتش سوزی یک نگرانی اصلی در رابطه با اتاق سرور است. به همین منظور علاوه بر اینکه بهتر است از یک پوشش ضد استاتیک در کف اتاق استفاده کنیم، باید از یک سیستم اعلام و اطفاء حریق نیز استفاده شود. به جز بحث آتش‌سوزی سیستم برق پشتیبان، سیستم‌های امنیتی ورود غیر مجاز، انواع سیستم هشدار، سنسورهای دما و رطوبت، سنسورهای نشت آب، سنسورهای گرد و غبار و دود و… همه از موارد مهم در طراحی و اجرای server room می‌باشد.

اهمیت اتاق سرور

"استانداردها

اتاق سرور محل ذخیره انبوهی از اطلاعات مهم یک سازمان یا شرکت است که بدون مدیریت صحیح و مناسب، استفاده درست از این اطلاعات میسر نخواهد بود. هرگونه اختلال در کارکرد آن می‌تواند به بهای از دست رفتن بخش مهمی از اطلاعات داخل آن شود. به همین دلیل مانیتورینگ اتاق سرور از مهمترین کارهای حفظ و نگهداری از این اتاق محسوب می‌شود.

مانیتورینگ server room با کمک سنسورهای تعبیه شده در آن امکان‌پذیر خواهد بود. برخی از این سنسورها به اختصار در بالا توضیح داده شد. به طور کلی می‌توان گفت مهمترین سنسورهایی که حضور آنها در اتاق سرور ضروری است به شرح زیر می‌باشند:

سنسورهای تهویه مطبوع و دمای server room

دما را در محدوده نرمال نگه می‌دارد و در صورتی که دما بالاتر یا پایین‌تر از حد مجاز رود با تهویه مطبوع آن را به محدوده نرمال تعریف شده، باز می‌گرداند. ناگفته نماند که مدیر اتاق می‌تواند دمای محدوده نرمال را تغییر دهد.

سنسور هشدار رطوبت

از آنجایی که تمام سیستم داخل اتاق سرور با اتصال به برق کار می‌کند، پس ورود هرگونه نم و رطوبت به داخل این اتاق می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. این سنسور برای هشدار سریع در هنگام ورود کمترین رطوبت به اتاق است.

سنسور هشدار گرد و غبار و دود

وجود گرد و غبار بیش از حد مجاز سبب اختلال در سیستم اتاق سرور می‌شود. سنسورهای گرد و غبار به صورت مداوم گرد و غبار و ذرات معلق داخل هوای اتاق را اندازه‌گیری می‌کنند. سنسور دود نیز برای جلوگیری از خطر آتش‌سوزی است که به محض ایجاد دود در اتاق، علائم هشداردهنده صادر می‌کند.

سنسورهای قطع برق و هیدروژن

همانطور که اشاره شد، تمام عملکرد اتاق سرور، به وجود نیروی برق متکی است. در صورتی که برق شهری با قطعی مواجه شود، اتاق به یک دستگاه UPS متصل شده و برای مدتی از برق ذخیره شده در باتری آن استفاده می‌کند. این قطع و وصل دستگاه UPS سبب تولید مقدار کمی گاز هیدروژن از باتری دستگاه در محیط می‌َشود. از آنجایی که گاز هیدروژن در مقادیر مشخصی می‌تواند سبب ایجاد آتش‌سوزی شود، به همین دلیل سنسور هیدروژن برای مطلع کردن مدیر اتاق نسبت به میزان گاز هیدروژن موجود در آن استفاده می‌َشود.

سنسور حرکت و ورود غیر مجاز

از آنجایی که اتاق سرور جزء مراکز امنیتی یک سازمان محسوب می‌شود، پس هرگونه ورود و خروج از آن باید کنترل شده باشد. علاوه بر اینکه درب ورودی به server room باید به قفل‌های خاصی مجهز باشد، داخل اتاق نیز سنسورهایی قرار داده می‌شود که نسبت به حرکت حساس بوده و هرگونه حرکت غیر مجاز را شناسایی و علائم هشداردهنده صادر کند.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *