خانه » مهارت نوشتاری » توصیف ادبی و انشا در مورد کویر + شعر

توصیف ادبی و انشا در مورد کویر + شعر

انشا درباره کویر و توصیف ادبی آن – مهارت نوشتاری

موضوع انشا کویر

انشا با موضوع کویر به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

موضوع انشا کویر

کویر، گوشه ای از این کره خاکیست که در جای جای آن می توانید حضور خدا را بیشتر از هرجای دیگری احساس کنید. صدای سکوت کویر آرامش بخش ترین صداهاست.

سکوت کویر، هوای دلنشین و آسمان پر ستاره ی شب آن، رویایی ترین صحنه ها را خلق می کند.

روزهای کویر را درخشش پر هیجان خورشید، طلایی رنگ کرده است! خورشید چنان می تابد که گویی نمی خواهد به آسمانش خیره شوی! با دلی خوش، روی شن های گرم و نرمش بنشینی و چشمانت را ببندی و به خالق این دنیای پر از شگفتی بیندیشی.

در کویر، آفتاب که غروب می کند خیلی زود اولین ستاره طلوع می کند. بعد کم کم ستاره های دیگر پیدایشان می شود. مثل یک مجلس مهمانی که یکان یکان مهمانانش از راه می رسند و در خانه ای به وسعت آسمان می نشینند. بعضی از ستاره ها شکل یک بادبادک رامی سازند بعضی دیگر شکل خرس، ماهی، شیر،کمان ،خوشه، و …..وبه همین نام ها نیز خوانده می شوند.

اگر در شبی که هوا صاف است در جایی مثل کویر در پشت بام خوابیده باشی نظاره ی ستارگان زیبای آسمان که آسمان را به شکل چادر گلی آبی رنگی در آورده اند هوش از سر آدم می ربایند. ماه در گوشه ای از آسمان مثل یک صورت نورانی یا رهبری آسمانی گویی پادشاه شب است. ستاره ها در پناه او سو سو می زنند و ماه حرکت می کند و از آن ها سان می بیند.

چه کسی می گوید که کویر زیبا نیست؟ زیبایی کویر یعنی روان بودن شن ها یعنی تپه های شنی. یعنی دشت یک دست صاف و هموار. روزی آفتابی، انوار تند و سوزان خورشید سرو روی تو را می سوزاند. امّا این سوزاندن تو را استوار تر می گرداند. خورشید باید این گونه تو را نوازش کند. اگر خوشید کویر مانند خورشید دامنه های خنک کوه باشد دیگر کویر، کویر نیست. باید تن تو سوزانده شود تا تو اسوه ی صبوری گردی. خورشید باید این گونه به تو بتابد تا همواری و زیبایی تو محفوظ بماند. تصّور این که در دل کویر ایستاده باشم چه در روز و چه در شب مرا دگرگون می نماید. خوشحالی وصف ناپذیر به من دست می دهد و در پوست خود نمی گنجم.

توصیف و انشا درباره کویر

شعر در مورد کویر

اینجا، کویر گرم است

جایی که باد و خاک است

خورشیدِ آن، زُلال است

هر روز تابناک است

شبها سکوت و سرما

یک آسمان آبی!

از آسمان می‌افتد

هر لحظه‌ای شهابی

در شب، کویر زیبا

خاموش مثل دریاست!

آرامشی در آن است

آرامشی که زیباست

دریاچه‌ای‌ست گویی

دریاچه‌ای که پیر است!

رازی ست در دلِ آن

اینجا همان کویر است

موضوعات پیشنهادی انشاهای دانش آموزی

توصیف زیبا کویر + شعر _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *