خانه » دانستنی ها » چگونه سئوکار شویم؟

چگونه سئوکار شویم؟

برای سئوکار شدن از کجا شروع کنیم!

چگونه سئوکار شویم؟

چگونه سئوکار شویم؟ یا به عبارتی چطور می‌توان به یک کارشناس یا متخصص سئو تبدیل شد؟ اجازه بدهید قبل از ترسیم نقشهٔ راه برای یک سئوکار حرفه‌ای، ابتدا با مفهوم سئو بیشتر آشنا بشویم.

شاید ساده‌ترین تعریفی که می‌توان در مورد سئو ارائه کرد این باشد: مجموعهٔ راهکارها و ترفندهاییست که باعث افزایش رتبهٔ سایت در موتورهای جستجو (مثل گوگل) و افزایش آمار بازدیدکنندگان سایت می‌شوند.  پلتفرم آموزش آنلاین ایران لرن، تمامی این تکنیک‌ها و ترفندها را از مبتدی تا حرفه‌ای پوشش داده و مسیر تبدیل شدن به یک کارشناس سئو را برای علاقمندان به کارآفرینی، دیجیتال مارکتینگ، طراحی وبسایت و سایر شاخه‌های مرتبط هموار کرده‌ است.

اما اصطلاح SEO یا «اِس‌ ای اُ» یا به قول خودمان سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. موتورهای جستجو یا سِرچ اِنجِن‌ها (مثل موتور جستجوی Google یا Bing یا !Yahoo) نرم‌افزارهایی هستند که کارشان زیر و رو کردن اینترنت و یافتن مطالب مرتبط با جستجوی کاربران است. یعنی وظیفه دارند نقشهٔ کل اینترنت را دائماً بروز کنند و صفحات و محتویات و اطلاعات مطلوب کاربران را از گوشه و کنار اینترنت پیدا کرده و در برابر کاربران قرار دهند.

بنابراین یک کارشناس سئو می‌تواند با دستکاری سایت و پیاده‌ کردن یکسری تکنیک‌ها و ترفندها، کاری کند که پیدا کردن سایت شما برای موتورهای جستجو و در نتیجه برای کاربران ساده‌تر شود. چیزی که در نهایت باعث افزایش رفت و آمد و ترافیکِ کاربران شده و در یک کلام، زندگی را به کام کسب و کارهای آنلاین و صاحبان وبسایت شیرین‌تر می‌کند.

اهمیت متخصص سئو یا سئوکار حرفه‌ای برای کسب و کارها

یادمان نرود که سایت شما هرچقدر هم پیشرفته و خوش‌ساخت باشد و هرچقدر هزینهٔ زیادی به پایش ریخته باشید، بدون سئو، هیچ شانسی برای موفقیت ندارد! چون در سایهٔ وبسایت‌های رقیب گم می‌شود و در صفحات اول جستجو نمی‌آید و جلوی چشم کاربر قرار نمی‌گیرد. درست مثل اینکه وجود خارجی ندارد!

تقریبا تمام کاربران اینترنت وقتی چیزی را در اینترنت جستجو یا به اصطلاح گوگل می‌کنند، فقط به همان آدرس یا لینک اول یا لااقل لینک‌هایی که در صفحهٔ اول نتایج جستجو آمده توجه می‌کنند. این عادت قالب کاربران است و خیلی به‌ندرت پیش می‌آید که کسی چیزی را جستجو کند و به جای صفحهٔ اول، در صفحات دوم و سوم و صفحات بعدی به مورد دلخواهش برسد!

مهارت‌های لازم برای یک کارشناس سئو

مهارت‌های لازم برای یک کارشناس سئو

یک سئوکار حرفه‌ای باید از مجموعه‌ای از توانایی‌ها برخوردار باشد که موارد زیر مهمترین آنها هستند:

  • توانایی پیدا کردن کیوردهای با سرچ زیاد و رقابت کم؛
  • داشتن دانش اولیه از HTML؛
  • دانستن اینکه از کلمات کلیدی کجای صفحات و چگونه استفاده شود؛
  • مهارت کپی‌رایتینگ در حد متوسط یا پیشرفته؛
  • مهارت در تولید محتوای تصویری، مثل ویدئو و اینفوگرافیک؛
  • توانایی پروموت و ساخت لینک برای صفحات کلیدی (لینک‌سازی)
  • فهم اینکه سئو تکنیکال چطور کار می‌کند و چگونه روی رتبۀ کسب‌شده اثرگذار است؛
  • آگاهی از ترندهای مختلف سئو و تغییرات الگوریتم‌های گوگل.

منبع

مهمترین وظایف یک متخصص سئو

مهمترین وظایف یک متخصص سئو چه هستند؟

یک تعمیرکار می‌تواند دل‌اندرون ماشین را بررسی کند یا پزشک با آزمایش‌های مختلف وضعیت بدنی فرد را تحت نظر قرار می‌دهد. هدف این افراد برطرف کردن مشکلات و افزایش بازدهی آن ماشین یا بدن یا سیستم مورد نظر است. متخصص سئو هم دقیقاً همین کار را با وبسایت شما انجام می‌دهد تا بازدهی آن بالاتر رفته و اعتبارش برای موتورهای جستجو بیشتر و پیدا کردنش برای کاربران راحت‌تر شود. موارد زیر بخشی از وظایف یک سئوکار هستند:

تحلیل و بررسی کلمات کلیدی

پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب برای استفاده در محتوا و ساختار صفحات مختلف وبسایت، یکی از مهمترین وظایف کارشناس سئو است. یک سئوکار حرفه‌ای فردیست که از رفتار کاربران اینترنت سر در می‌آورد و با کمک ابزارهای تحلیلی مثل گوگل آنالیتیکز (Google Analytics) یا گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) متوجه می‌شود که در فلان بازار یا بهمان حوزه، کاربران چه چیزهایی را با چه ادبیاتی جستجو می‌کنند. این کلمات و عبارات همان کلیدواژه‌ها یا کلمات کلیدی هستند و برای جلب توجه موتورهای جستجو به شدت به کار می‌آیند.

بهینه‌سازی ساختار وبسایت

ارائه یک ساختار منطقی و مرتب برای وبسایت، در بالا بردن رتبهٔ آن در نزد موتورهای جستجو فوق‌العاده مهم است. موتورهای جستجو در اصل یک سری الگوریتم‌های هوشمندند که ساختار وبسایت‌ها را بررسی کرده و بر اساس مزایا و معایبی که دارند به سایت‌ها امتیاز می‌دهند. کارشناس سئو به اصول و قواعد یک سایت ساختارمند و بهینه واقف است و با قلق موتورهای جستجو آشناست. بنابراین با کمک تکنیک‌های مختلف مثل لینک‌های داخلی و یا دسته‌بندی موثر مطالب و منوها، امتیاز یا رتبه سئوی سایت را بالا برده و در نتایج جستجو، کسب و کارها را به صفحهٔ اول و حتی لینک اول می‌آورد.

بهینه‌سازی عنوان صفحات

انتخاب تیترها و عناوین مناسب و جذاب برای صفحات وبسایت، هنر یک سئوکار حرفه‌ای است. البته سئوکار این انتخاب‌ها را فقط بر اساس شهود و غریزه‌اش انجام نمی‌دهد. بلکه با در نظر گرفتن کلمات کلیدی و جمع‌آوری اطلاعات از ابزارها و نرم‌افزارهای تحلیلی، برای هرکدام از صفحات وبسایت، عنوان متا (Meta Title) و توصیف متا (Meta Description) را به بهینه‌ترین و مرتبط‌ترین شکل ممکن می‌نویسد. تا موتورهای جستجو دقیقا بدانند، هر کدام از صفحات، حاوی چه محتویاتیست و می‌خواهد چه فایده‌ای به کاربران برساند.

بهینه‌سازی محتوای صفحات

هیچ چیزی مثل محتوای باکیفیت و مفید و دستِ اول، نمی‌تواند باعث جلب توجه کاربران و موتورهای جستجو شود. سئوکارها به‌خوبی می‌دانند که چطور می‌توان یک محتوا را با مقادیر مناسبی (نه بیش از حد!) کلمات کلیدی، لینک‌ زدن به مطالب مرتبط، تیترهای مناسب و ساختار نوشتاری خوب غنی‌سازی کرد. حالا این بهینه‌سازی هم در مورد متون وبسایت و هم در مورد عکس‌ها و ویدیوها مصداق دارد و در نهایت باعث رضایت بیشتر کاربران و افزایش رتبهٔ وبسایت در نتایج جستجو می‌شود.

مهارت‌‌های اصلی یک کارشناس سئو

سئوکارهای حرفه‌ای با اتکا به ابزارهای تحلیلی یا اصطلاحا  Analytics Tools و توانایی در تولید محتوای بهینه و غنی‌سازی شده، وبسایت کسب و کارها را بهینه‌سازی کرده و آنها را در بین اولین نتایج جستجو قرار می‌دهند. اصلی‌ترین ویژگی‌ها و مهارت‌های یک متخصص سئو عبارتند از:

  • درک مناسب از ترفندهای سئوی On-page، سئوی Off-Page و سئوی تکنیکال
  • آشنایی عمیق با نحوهٔ عملکرد موتورهای جستجو و شیوهٔ رتبه‌بندی وبسایت‌ها
  • درک و توانایی در آنالیز داده‌های مهمی مثل تعداد کلیک‌ها، نرخ تبدیل کاربران و غیره
  • تسلط بر ابزارهای کلیدی مثل Ahrefs و Google Search Console
  • توانایی در ایجاد یک محتوای جذاب و کاربرپسند و غنی‌‌شده از نظر سئو
  • آشنایی با آخرین تغییرات و بروزرسانی‌ها در الگوریتم‌های موتورهای جستجو و تاثیرشان بر وبسایت
  • ایجاد و به کار بستن استراتژی‌های سئو مثل استراتژی کلمات کلیدی یا استراتژی بهبود UX

مراحل تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای

مراحل تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه‌ای

یک متخصص سئو، می‌تواند با تجربیات و دانش فنی خود، سرنوشت کسب و کارها را تغییر بدهد و یا وبسایت و بیزنس آنلاین خودش را به صفحهٔ اول نتایج جستجو بیاورد. پیوستن به لیگ برترین و حرفه‌ای‌ترین سئوکارهای موجود، با مطالعهٔ دائم و آشنایی با آخرین ابزارها و تکنولوژی‌های روز و به ثمر رساندن پروژه‌های مختلف امکانپذیر است. می‌توان مراحل تبدیل شدن به یک متخصص سئو را به قدم‌های زیر تفکیک کرد:

  • دائما در حال تحقیق و مطالعه و بهبود مهارت‌های فنی خود باشید.
  • در پلتفرم معتبر و حرفه‌ای آموزش آنلاین ایران لرن دوره‌ سئو را تکمیل کنید.
  • با عملکرد موتورهای جستجو و مکانیزم‌های Crawl و Indexing آشنایی پیدا کنید.
  • نسب به پارامترها و قواعدی که در قضاوت موتورهای جستجو تأثیرگذارند آگاه شوید.
  • با ترفندها و استراتژی‌های سئو و نحوهٔ پیاده‌سازی آنها در سناریوهای مختلف آشنا شوید.
  • کار با ابزارهای تحلیلی را یاد بگیرید و مناسب‌ترین جعبهٔ ابزار مخصوص به خودتان را بسازید.
  • به ماهیت داده‌ها و متریک‌های مهم در بهینه‌سازی وبسایت یا فروشگاه‌های آنلاین تسلط یابید.

هدف آکادمی ایران لرن، تربیت نیروهای ماهر و متخصص و معرفی آنها به بازار کار است. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به وبسایت iranlearn.net علاوه بر آموزش کلیدی‌ترین مهارت‌های روز، از تجربهٔ تیمی از اساتید و مشاورین فعال برخوردار شده و مسیر استخدام و رسیدن به شغل و حرفهٔ دلخواه را با هزینه‌ای کمتر و در زمانی کوتاهتر طی کنید. پس همین حالا سرمایه‌گذاری روی مهارت‌های خود را آغاز کنید و مسیر حرفه‌ای خود را به‌شکلی هدفمند‌ و حساب‌شده‌ طی کنید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *