خانه » زیست شناسی » تحقیق درباره غده تیموس و ساختار آن

تحقیق درباره غده تیموس و ساختار آن

همه چیز در مورد غده تیموس و ساختار و اندازه آن

تحقیق درباره غده تیموس و ساختار آن

غده تیموس چیست؟

غده تیموس (به انگلیسی: Thymus) یک اندام تخصص یافته در دستگاه ایمنی بدن است که در قسمت پشت و بالایی در فضای قفسه سینه و در بین ریه ها می باشد. به طور کلی، غده تیموس در جلو و بالای قلب قرار گرفته است. با دانشچی همراه باشید.

تنها فعالیت شناخته تیموس بالغ کردن لنفوسیت تی (T-Lymphocyte)است که سلول‌ های حیاتی برای دستگاه ایمنی بدن هستند (یعنی لنفوسیت‌های نابالغ از طریق خون به غده‌ای در پشت جناغ سینه به نام تیموس منتقل شده و در آنجا بالغ می‌شوند).

وزن تیموس: تیموس در جنینی که تازه به دنیا امده,وزنی حدود ۷۰ تا ۷۵ گرم دارد که میتوان گفت وزن زیادی دارد تا بتواند لنفوسیت های تی را بالغ کند.به هر حال غده تیموس به مرور کوچک شده و تا بلوغ به کوچکترین حدخود (در هر انسان نسبت به وضعیت بدنی متفاوت است.) میرسد.

ساختار تیموس

تیموس از دو لوب تشکیل شده که در جلوی بالای میان‌سینه mediastinum و در مقابل پیراشامه (پریکارد) و رگ‌های بزرگ و پشت جناغ قرار گرفته‌است. تیموس متشکل از دو لوب هرمی نابرابر متصل به هم توسط بافت سلولی، یک بافت لنفاوی، مترشحه هورمونی برای کنترل لنفوسیت‌سازی است.

غده تیموس از دو قسمت تشکیل شده است : قسمت مرکزی و قسمت محیطی.

قسمت محیطی توسط بافت کپسول مانندی احاطه شده است.

قسمت مرکزی و محیطی تیموس نقش های مختلفی را در رشد لنفوسیت تی ایفا می کنند.

وظایف تیموس

در دو لوب تیموس، تیموسیت‌ها (thymusytes) به لنفوسیت-تی بلوغ پیدا می‌کنند و این سلول‌ها پس از بلوغ از تیموس مهاجرت کرده و مجموعهٔ لنفوسیت های-تی را به صورت یک مجموعهٔ جانبی تشکیل می‌دهند.

نبود تیموس در سال‌های اولیه که از جهش ژنتیکی حاصل می‌شود، موجب اختلال در دستگاه ایمنی می‌شود و مقاومت در برابر بیماری‌ های عفونی را کاهش می‌دهد.

تجمع لنفوسیت های-تی در اوایل زندگی شروع می‌شود، در نتیجه، عمل آن در افراد بزرگسال کاهش می‌یابد. در افراد مسن به سختی تیموس قابل تشخیص است اما به فعالیت خود به عنوان یک غدهٔ درون ریز و برای تحریک دستگاه ایمنی ادامه می‌دهد. و همچنین این غده ترشح هورمون تیموسین را بر عهده دارد.

اگر بخواهیم تیموس را دقیق بررسی کنیم، خواهیم دید که تیموس در اصل یک غده نیست، بلکه اندامی برای بلوغ لنفوسیت های T می باشد. بلوغ لنفوسیت های T برای تکمیل عملکرد سیستم ایمنی بدن، بسیار ضروری و حیاتی می باشد.

همان طور که می دانید گلبول های سفید خون، از بدن در برابر عفونت ها و بیماری ها محافظت می کنند. لنفوسیت ها یکی از انوع گلبول های سفید خون می باشند که در مغز استخوان تولید می شوند و در غده تیموس بالغ و کامل می شوند. نوع دیگری از گلبول های سفید به نام لنفوسیت B می باشند که محل بلوغ این نوع لنفوسیت ها، در مغز استخوان است.

عملکرد تیموس

غده ی تیموس در طول سال های کودکی بسیار فعال می باشد. این غده نقش حیاتی را در توسعه و بهبود سیستم ایمنی کودکان ایفاء می کند. عملکرد اصلی این غده تولید و فراوری لنفوسیت ها یا سلول های T می باشد (که T مخفف تیموس می باشد).

لنفوسیت ها سلول های سفید خون هستند که به عنوان لکوسیت نیز شناخته می شوند. بعد از اینکه سلول های سفید خون بالغ شدند، آن ها غده ی لنفوسیت را ترک کرده و در طحال و غدد لنفاوی مستقر شده که دسته ی تازه ای از سلول های T تولید می شوند.

این سلول های سفید خون، سیستم ایمنی بدن هستند و توسط تولید آنتی بادی ها باعث جلوگیری از حمله ی عواملی خارجی، باکتری ها و ویروس ها می شوند و بدین ترتیب از بدن محافظت می کنند.

این سلول ها باعث اطمینان از عملکرد مناسب سیستم بدن بعد از ساییدگی و پارگی اندام ها می گردند. عملکرد دیگر آن ها، جلوگیری از رشد غیر طبیعی سلول ها بوده که ممکن است منجر به سرطان گردند.

لنفوسیت ها از مغز استخوان به سمت تیموس حرکت کرده و در آن جا فعال می شوند. بعد از بلوغ، لنفوسیت ها به جریان خون وارد شده و مکانیزم دفاعی را بر علیه بیماری ها ارائه می دهند. غده ی تیموس هورمون هایی به نام تیموزین را نیز تولید می کند که باعث بلوغ سلول های T در اندام های لنفاوی دیگر می گردند.

این غده هورمون های دیگری مانند تیموپوئتین را تولید می کند که پروتئین موجود در mRNA (RNA پیام رسان) بوده و توسط ژن TMPO کد گذاری می شود.

در برخی موارد، غده ی تیموس تمایل به فعالیت کم دارد و افراد ممکن است سیستم ایمنی ضعیفی داشته و مستعد ابتلا به بسیاری از عفونت ها وآلرژی ها باشند.

این عفونت ها می تواند مزمن بوده و ممکن است برای مدت زمانی طولانی باقی بماند. در صورت عدم وجود سلول های T در بدن، ممکن است بیماری های نقص ایمنی در بدن ایجاد گردد. افرادی که از بیماری های نقص ایمنی رنج می برند ممکن است علائمی مانند عرق کردن شدید، پف کردن یا درد گلو، تورم در غدد و افسردگی را نشان دهند.

سوء تغذیه و کمبود پروتئین از سنین پایین در رژیم غذایی می تواند منجر به آهسته شدن و یا محدود شدن رشد تیموس گردد و بنابراین باعث اختلال در عملکرد طبیعی لنفوسیت ها می گردد. بنابراین مطمئن شوید که کودک شما غداهای با مقادیر ویتامین ها و عناصر غذایی مناسبی مصرف می کند و همچنین مواد غذایی ضروری در قالب مکمل ها نیز باید مصرف کنند.

در طول دوران نوزادی و کودکی، تیموس بزرگ بوده و یکی از غدد فعال بدن انسان می باشد. اما همچنان که فرد مسن تر می شود، غده ی تیموس کاهش یافته و توسط بافت چربی جایگزین می گردد. به منظور اطمینان از عملکرد سالم این غده ی حیاتی و پیشگیری از هر نوع اختلال، یک آزمایش روتین بدن ضروری می باشد.

پیشنهادی: همه چیز درباره مزه های اصلی

منابع: ویکی پدیا/تبیان/راسخون

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *