خانه » پایه نهم » پاسخ سوالات درس یازدهم مطالعات نهم

پاسخ سوالات درس یازدهم مطالعات نهم

جواب به سوالات و فعالیت درس یازدهم مطالعات اجتماعی نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس یازدهم مطالعات نهم

پاسخگویی به سوالات درس یازدهم کتاب مطالعات اجتماعی نهم تلاش برای حفظ استقلال و اتحاد سیاسی ایران صفحات ۷۱، ۷۲، ۷۴، ۷۵ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی نهم درس یازدهم تلاش برای حفظ استقلال و اتحاد سیاسی ایران ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس یازدهم

۱- با مطالعه درس و راهنمایی دبیر خود، دلایل و عوامل مهم نابسامانی اوضاع اجتماعی و اقتصادی ایران در دوران افشاریه را بررسی و تحلیل کنید.

📗 پاسخ: در سال‌های پایانی حکومت نادر، نافرمانی‌ها و شورش‌های پیاپی تأثیر روانی نامطلوبی بر او گذاشت. او که به اطرافیان و سرداران خود بدگمان شده بود، به رفتارهای خشونت‌آمیز و بی‌رحمانه روی آورد. درنتیجه، فرماندهان سپاه نادرشاه که از جان خود می‌ترسیدند، او را به قتل رساندند. به دنبال قتل نادرشاه، ایران بار دیگر به صحنه جنگ حاکمان محلی و سران ایل‌ها تبدیل شد.

۲- شیوه به قدرت رسیدن سلسله‌های افشاریه، زندیه و قاجاریه چه شباهتی به هم دارد؟

📗 پاسخ: هر سه سلسله زمانی به قدرت رسیدند که کشور دچار آشفتگی و هرج و مرج بود. اتحاد و یکپارچکی کشور از بین رفته بود و همسایگان ایران مانند دولت عثمانی به مرزهای ایران حمله‌ور می‌شدند. زمانی که حکومت‌های پیشین ضعیف می‌شد، سلسله‌های جدید با جنگ‌های پپاپی قدرت را به دست می‌گرفتند. آنان پس از کسب قدرت سعی در مبارزه با بیگانگان و حفظ یکپارچگی کشور داشتند.

۳- به نظر شما، آقا محمدخان در انتخاب تهران به عنوان پایتخت به چه نکته‌هایی توجه داشته است؟

📗 پاسخ: تهران هم نزدیک مرز نبود که گرفتار جنگ با بیگانگان شود و هم نزدیک استرآباد بود که مقر ایل قاجار در آن واقع شده بود. از طرفی تهران مکان مناسبی برای کنترل حمله روس‌ها بود.

۴- درباره چگونگی تأثیر انقلاب صنعتی بر افزایش قدرت نظامی و سیاسی کشورهای اروپایی و ضعف و فقر برخی کشورهای دیگر، در کلاس بحث و گفت‌وگو کنید.

📗 پاسخ: انقلاب صنعتی موجب افزایش قدرت اقتصادی، نظامی و سیاسی کشورهای اروپایی و در نتیجه، طغیانگری آنها شد و توجه آنها را به کشورهایی که نیروی کار انسانی، مواد اوّلیه یا بازار مصرف مناسبی داشتند، جلب کرد. به این ترتیب، بیشتر این کشورها فعّالیت‌ها و رقابت‌های استعماری خود را افزایش دادند و نابرابری در سطح جهان بیشتر و بیشتر شد. کشورهای صنعتی به مواد اولیه و نیروی کار ارزان احتیاج داشتند تا ثروت خود را بیشتر کنند، بنابراین به کشورهای ضعیف‌تر فشار وارد کردند، منابع و ثروت‌های آنها را غارت کردند و نیروهای کاری آنها را به بردگی گرفتند. بنابراین کشورهای اروپایی ثروتمندتر و کشورهای ضعیف، فقیرتر شدند.

۵- هدف دولت انگلستان از جداکردن افغانستان و بخش شرقی سیستان و بلوچستان از ایران چه بود؟

📗 پاسخ: اولین هدف انگلستان این بود که کشور هند را جزء مستعمره‌های خود نگه دارد به همین دلیل با پادشاه ایران مذاکره کرد تا حکومت قاجار به هیچ کشوری اجازه ندهد از خاک ایران به هندوستان لشکرکشی کند و چون افغانستان با هند هم مرز می‌باشد و بخش شرقی سیستان و بلوچستان نیز در نزدیکی هند قرار دارد، بنابراین آنها را از ایران جدا کرد تا خودش تسلط امور را به دست بگیرد.

۶- کاربرگه شماره (۹) را انجام دهید.

کاربرگه شماره ۹: جدایی سرزمین‌های ایرانی در دوره قاجار

با توجه به نقشه، بگویید شهرها یا مناطق زیر توسط کدام کشور، در زمان کدام شاه قاجار و با چه عهدنامه و قراردادی از ایران جدا شدند.

کشور استعمارگر عنوان عهدنامه و قرارداد
۱- تفلیس و گنجه:

۲- هرات:

۳- مرو و خیوه:

۴- ایروان و قره باغ:

۵- بلوچستان و سیستان شرقی:

روسیه

انگلیس

روسیه

روسیه

انگلیس

گلستان

پاریس

آخال

ترکمان‌چای

گلد اسمیت

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی نهم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی نهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *