خانه » پایه دهم » پاسخ سوالات درس سوم دین و زندگی دهم پنجره‌ای به روشنایی

پاسخ سوالات درس سوم دین و زندگی دهم پنجره‌ای به روشنایی

جواب به سوالات و فعالیت درس سوم دین و زندگی دهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس سوم دین و زندگی دهم پنجره‌ای به روشنایی

پاسخگویی به سوالات درس سوم کتاب دین و زندگی دهم پنجره‌ای به روشنایی صفحات ۴۵، ۴۷ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات دین و زندگی دهم درس سوم پنجره‌ای به روشنایی ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت کلاسی درس سوم صفحه ۴۵

۱- آیا گروهی که راه بی‌توجهی و غفلت از مرگ را پیش می‌گیرند، شیوه درستی را انتخاب کرده‌اند؟ چرا؟

📗 پاسخ: خیر زیرا این شیوه، عاقبتی جز فرو رفتن در گرداب آلودگی‌ها نخواهد داشت. این افراد به یأس و ناامیدی و همچنین به انواع بیماری‌های روحی دچار می‌شوند، از دیگران کناره می‌گیرند، گاهی نیز برای تسکین خود و فرار از ناراحتی، در راه‌هایی قدم می‌گذارند که روز به روز بر سرگردانی و یأس آنها می‌افزاید.

۲- با دقت در جریانات و اتفاقات پیرامون خود، برخی از اعمال و رفتارهایی که ناشی از فراموشی و غفلت از آخرت است را بیان کنید.

📗 پاسخ: انجام گناه به هر صورتی که باشد نشان از فراموشی و غفلت از آخرت دارد، آزار دیگران، کسب درآمد از راه‌های حرام، فریب دادن دیگران، آسیب زدن به اموال عمومی، تجاوز به حقوق دیگران، ایجاد ناامنی برای مردم و… نمونه‌هایی از این فراموشی و غفلت است.

اندیشه و تحقیق صفحه ۴۷

۱- چرا برخی از افراد با اینکه می‌گویند آخرت را قبول دارند، در زندگی خود به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی آخرتی در پیش نیست؟

📗 پاسخ: چون این قبول داشتن به ایمان و باور قلبی در درون آنها تبدیل نشده است. این افراد به دلیل فرو رفتن در هوس‌ها، دنیا را معبود و هدف خود قرار می‌دهند و از یاد آخرت غافل می‌شوند و از این‌رو، زندگی و رفتار آنان به‌گونه‌ای است که تفاوتی با منکران معاد ندارد.

۲- آیا توجه به آخرت، لزوماً بی‌توجهی به دنیا و عقب‌ماندگی را در پی دارد؟

📗 پاسخ: انسانی که به آخرت توجه دارد، می‌داند که هیچ‌یک از کارهای نیک او در آن جهان بی‌پاداش نمی‌ماند؛ هر خدمتی که به محرومان کند، هر باری را که از دوش انسانی بردارد، در پیشگاه خداوند دارای اجر و مزد است، از این‌رو، دارای انرژی فوق‌العاده و همتی خستگی‌ناپذیر است و از کار خود لذت می‌برد.

از طرفی دیگر چنین انسانی زیبا زندگی می‌کند اما به دنیا دل نمی‌بندد، از مرگ نمی‌ترسد و همواره آماده فداکاری در راه خدا است. همچنین او از خداوند عمر طولانی می‌خواهد تا بتواند در این جهان با تلاش در راه خدا و خدمت به  انسان‌ها، زمینه رشد خود را فراهم  آورد تا با اندوخته‌ای کامل‌تر نزد خداوند حاضر شود.

پس توجه به آخرت به هیچ وجه بی‌توجهی به دنیا و عقب‌ماندگی را در پی نخواهد داشت.

۳- چرا منکرین معاد، مرگ را باعث نابودی آدمی می‌دانند؟ شما چه پاسخی به آنها می‌دهید؟

📗 پاسخ: چون مرگ را پایان زندگی می‌دانند و معتقدند که هر انسانی پس از مدتی زندگی در دنیا، دفتر عمرش بسته می‌شود و حیات او پایان می‌یابد و رهسپار نیستی می‌گردد.

من سخن امام حسین علیه السلام خطاب به یارانش را در پاسخ ایشان می‌گویم. امام علیه السلام فرمود: «مرگ چیزی نیست مگر پلی که شما را از ساحل سختی‌ها به ساحل سعادت و کرامت و بهشت‌های پهناور و نعمت‌های جاوید عبور می‌دهد. پس کدام‌یک از شما کراهت دارد که از زندان به قصر منتقل شود؟»

پیشنهاد صفحه ۴۷

به آثار و زندگی یکی از شهدای دفاع مقدس و یا مدافعان حرم مراجعه کنید و ببینید که آنان درباره زندگی و مرگ چگونه می‌اندیشیدند.  انگیزه شهادت‌طلبی آنها چه بوده است؟

📗 پاسخ: در دست نوشته­ای به نام «انسان آزاده» که شهید چمران درباره محافظ شجاع و فداکار خود شهید اکبر چهره قانونی نگاشته است با نوع نگاه ایشان به مقوله مرگ و زندگی آشنا می­شویم.

«در دنیا آدم­هایی هستند که به ظاهر زنده­اند، نفس می­کشند، راه می‌روند، حرف می­زنند، زندگی می­کنند، اما در حقیقت اسیر دنیا، برده زندگی و ذلیل حوادث هستند، از خود اراده و اختیاری ندارند،… در مقابل مرگ، وحشت‌زده و زبونند، برای آنکه زندگی کنند…

اینان برای آنکه نمیرند، آنقدر خود را کوچک می­کنند که گویا مرده­اند، همیشه تسلیم قیود ذلت‌بار و شرایط ننگین هستند که زندگی برای آنها تحمیل می­کند. آنها شرف و حیثیت خود را می­دهند، شخصیت و ارزش انسانی خود را فدا می­کنند، روح خود را از دست می­دهند، حیات حقیقی خود را نابود می­کنند، تا زندگی مادی جسد را تأمین نمایند.»

وی سپس درباره صفات انسان­های آزاده می­نگارد: «… اما انسان­های آزاده، ممکن است کوتاه زندگی کنند ولی تا آنجا که زنده هستند به راستی زندگی می­کنند و با اختیار خود نفس می­کشند، سرور و آقای حیات خود هستند، از کسی و چیزی نمی­ترسند، محکوم اراده دیگری نیستند، دیگران تسلیم او هستند، محیط تحت تأثیر اراده او قرار می­گیرد، خواسته او در همه جا جاری می­شود، تا زنده است به راستی زندگی می­کند، از مرگ
نمی­ترسد، هیچ چیزی آزادی او را محدود نمی­کند، هیچ عاملی حتی مرگ او را ذلیل و زبون نمی­نماید و هنگامی که مرگ فرا رسید، با کمال افتخار و شرف آن را می­پذیرد و زندگی پر ثمر دیگری را شروع می­کند. رمز قدرت و شخصیت او در همین جاست که اسیر زندگی نیست، به خاطر زندگی حاضر نیست که شخصیت انسانی خود را از دست بدهد و از نظر روحی بمیرد.»

شهید چمران سپس شرط داشتن زندگی حقیقی را چنین بیان می­کند: «انسانی می­تواند زندگی حقیقی داشته باشد که اسیر و برده زندگی نگردد، هیچ چیز حتی خود زندگی، او را به قید و بند اسارت و ذلت نکشاند، آزاد و مختار باشد و تا وقتی زنده است با افتخار و شرف زندگی کند و هنگامی که مرگ فرا رسید، آن را با آغوش باز بپذیرد که خود مبدأ حیات اخروی و تکامل بزرگ‌تر و مهم‌تری است… این انسان چون از مرگ نمی‌ترسد قدرتمند است و دیگران در مقابل اراده او تعظیم می­کنند.»

منبع: http://www.mighat2.blogfa.com

جواب درس‌های بعدی دین و زندگی دهم دانلود PDF کتاب دین و زندگی دهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *