خانه » دانستنی ها » نحوه تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

نحوه تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

چگونه هارد اینترنال را به اکسترنال تبدیل کنیم؟

نحوه تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

در این مقاله در تلاش هستیم تا نحوه تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال را به تفصیل مورد بررسی قرار دهیم. می‌‌‌‌توان گفت که تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال، بسیار اقتصادی‎تر از خرید یک هارد یا SSD خارجی (اکسترنال) است.

در دنیای امروز، نمی‌‌‌‌توان نقش حافظه ذخیره‌سازی را در زندگی روزمره و فعالیت‌های شغلی خود، نادیده گرفت. شما به عنوان یک کاربر سیستم کامپیوتری، برای ذخیره و نگهداری اطلاعات خود، ناچار به استفاده از یک یا چند عدد SSD یا هارد هستید. با گذشت زمان، کاربران نیازمند جابه‌جایی و همراه داشتن اطلاعات، هستند. برای پاسخ به این نیاز، هارد و SSD قابل حمل یا اکسترنال، طراحی و تولید شده‌اند.

در طی سالیان گذشته، استفاده از هاردها و SSD اکسترنال (خارجی) روز به روز در حال افزایش است و به محبوبیت بالایی در میان کاربران دست یافته‌اند. با استفاده از این نوع حافظه‌ها می‌‌‌‌توان اطلاعات و فایل‌های خود را در هرجا که بخواهیم به همراه داشته باشیم. حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید: نحوه تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال، به چه صورت است؟

شاید شما در گوشه و کنار خانه یا محل کار خود، یک هارد یا SSD داخلی بدون استفاده داشته باشید و به نظرتان برسد که این هارد، دیگر کاربردی ندارد. اگر نمی‌‌‌‌خواهید به فروش این هارد فکر کنید، می‌‌‌‌توانید این هارد اینترنال را به هارد اکسترنال تبدیل کرده و یک حافظه پرتابل ایجاد کنید. به همین راحتی، قادر هستید که فایل‌های خود را به راحتی هرچه بیشتر جابه جا نمایید. این مقاله را دنبال کنید تا با نحوه تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال، به طور کامل آشنا شوید.

شاید در اولین نگاه، به نظر شما برسد که تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال، یک مساله بسیار دشوار و شاید ناممکن باشد و در شرایط خاص، شاید افراد متخصص بتوانند این کار را انجام دهند. ولی جالب است بدانید که برای تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال، تنها نیاز به کمی‌‌‌‌دقت و تمرکز دارید تا به آسانی هارد SSD اینترنال را به هارد اکسترنال تبدیل نمایید. در این قسمت در تلاش هستیم تا نحوة تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال را توضیح دهیم.

آیا پیش از تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال، نیاز به داشتن اطلاعاتی داریم؟

همان‌طور که پیشتر گفتیم، تبدیل کردن هارد داخلی (اینترنال) به هارد خارجی (اکسترنال) چندان کار سختی نیست و در صورتی که کمی‌‌‌‌دقت داشته باشید، می‌‌‌‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. لذا پیشنهاد ما این است که اطلاعات لازم را پیش از تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال به دست آورید تا در زمان تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال، مشکلی برای شما به وجود نیاید.

یکی از نکاتی که در زمان تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال باید در نظر داشته باشیم، نوع رابط اتصال هارد است. تمامی‌‌‌‌هاردهای اینترنال، به واسطه رابط خاصی به مادربرد و سیستم، اتصال می‌‌‌‌یابند تا وظیفة انتقال اطلاعات را انجام دهند. پورت PATA برای هاردهای قدیمی‌‌‌‌به کار می‌‌‌‌رفت ولی هاردهای جدیدتر، به رابط SATA، مجهز شدند. در صورتی که تنها به قسمت جلویی هارد نگاه کنید، می‌‌‌‌توانید نوع رابط را تشخیص دهید. به این صورت است که هارددیسک با پورت SATA، L شکل بوده و هاردهای PATA، رابط مستطیل شکل دارد که با پین‌های فلزی به هم متصل شده‌اند.

یک نکته دیگر در تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال، توجه به اندازه و سایز هارد اینترنال است. مشخص کردن و تعیین اندازه هارد اینترنال، یک کار بسیار ساده است و شما تنها با نگاه کردن به هارد، یا حتی اندازه گرفتن، می‌‌‌‌توانید این مساله را حل کنید.

معمولاً هاردهایی که برای کامپیوتر به کار می‌‌‌‌روند، دارای سایز بزرگ‌تری هستند و ابعاد آن‌ها ۵/۳ اینچی است ولی هاردهای به کار رفته در لپ تاپ، سایز کوچکتری دارند و با اندازه ۲.۵ اینچی روانة بازار شده‌اند.

از جمله نکات مهمی‌‌‌‌که باید مد نظر قرار دهیم، این است که هاردهای به کار رفته در لپ تاپ که سایز ۵/۲ اینچ دارند، دارای مصرف انرژی کمتری هستند و برق خود را با استفاده از رابط USB تامین می‌‌‌‌کنند و به سیستم متصل می‌‌‌‌شوند. بنابراین نیازی به تهیه آداپتور برای برق‌رسانی به هارد نداریم. در مقابل، هاردهای اینترنال ۵/۳ اینچی نیز دارای اندازه بزرگ‌تری هستند و برای تبدیل آنها به هارد اکسترنال نیز، نیاز به آداپتور برق داریم.

تبدیل هارد SSD اینترنال به اکسترنال با استفاده از کابل

آسان‎ترین روش تبدیل اس اس دی اینترنال به اکسترنال، با فرم ۵/۲ اینچی، بهره‌گیری از کابل و آداپتور تبدیل USB به SATA است. به این شکل که با اتصال سری SATA به حافظة SSD و اتصال سری USB به سیستم، شما می‌‌‌‌توانید اقدام به انتقال اطلاعات نمایید. آسان‎تر بودن و ساده بودن روش گفته شده، در نگاه اول شاید جذاب به نظر برسد ولی به هرحال کابل SSD را در مقابل خطرات و ضربات موجود، بسیار آسیب‌پذیر است.

تبدیل کردن هارد SSD اینترنال به اکسترنال با استفاده از Hard Box

روش بعدی که برای تبدیل هارد SSD اینترنال به اکسترنال مطرح می‌‌‌‌شود، بهره‌گیری از باکس هارد یا هاردباکس است. به منظور انجام این کار، شما می‌‌‌‌بایست در مرحله اول، باکس هارد را با در نظر گرفتن تناسب فرم فاکتور و رابط حافظهSSD  داخلی تهیه کنید. در مرحلة بعدی می‌‌‌‌بایست باکس را باز نمایید. سپس حافظة SSD داخلی را در آن قرار داده و نهایتا، باید باکس را ببندید و مطمئن شوید که حافظه کامل درون باکس قرار گرفته است و در صورت امکان در جای خود محکم شده است.

تبدیل کردن هارد SSD اینترنال به اکسترنال با استفاده از Hard Box

به طور کلی هارد SSD خارجی گران قیمت‌تر است و بهره‌گیری از روش گفته شده برای تبدیل حافظه SSD اینترنال به اکسترنال، بسیار مقرون به صرفه است. در نتیجه، تبدیل SSD اینترنال به اکسترنال، هزینه بیشتری در مقایسه با روش قبلی دارد اما امنیت SSD را تضمین می‌‌‌‌کند.

به همین ترتیب شما می‌‌‌‌توانید هارد SSD اینترنال را مشابه SSD خارجی (اکسترنال) به کار ببرید.

نحوه تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال با استفاده از کابل

کاملا مشابه با حافظه‌های SSD، تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال، با استفاده از کابل، را می‌‌‌‌توان ساده‎ترین و راحت‎ترین راهکار برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال دانست. همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم، هنگام خرید کابل، باید به رابط هارد اینترنال دقت کنید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.

تنها کافی است سری‌های کابل تبدیل را به هارد و سیستم وصل کنید و مشاهده کنید که انتقال اطلاعات، به چه راحتی صورت می‌‌‌‌گیرد. هاردهای داخلی یا اینترنال، بسیار در مقابل ضربه حساس و آسیب‌پذر هستند و قرارگیری این نوع هاردها در فضای باز و جابه جا کردن زیاد آن، شاید باعث خرابی هارد شود.

نحوه تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال با استفاده از کابل

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال با استفاده ازپایه تبدیل یا داک

یک روش دیگر برای تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال، بهره‌گیری از پایه تبدیل یا داک است. پایه تبدیل یا Dock Station برای مواردی توصیه می‌‌‌‌شود که هاردهای زیادی مورد استفاده قرار می‌‌‌‌گیرند و می‌‌‌‌بایست جایگزین یکدیگر شوند. نکتة دیگر این است که نیاز دائمی به پایه تبدیل برای اتصال به برق، مطرح می‌‌‌‌شود و امکان جابه‌جایی آن بسیار کم است.

تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال چه مزایایی دارد؟

می‌‌‌‌توانیم مهم ترین مزیت تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال را قابلیت جابه‌جایی و حمل آسان آن دانست و باعث می‌‌‌‌شود که کاربر، در هرجایی به راحتی به اطلاعات دسترسی داشته باشد. حافظه های SSD داخلی در مقایسه با هارد اینترنال، سرعت بالاتری دارند و انتقال اطلاعات، با سرعت بیشتری در آنها انجام می‌‌‌‌گیرد.

از جمله سایر مزایای تبدیل SSD اینترنال به اکسترنال، صرفه جویی در هزینه‌هاست. SSD اکسترنال، سرعت خیلی زیادی در زمینه انتقال اطلاعات دارند، ولی قیمت آن ها بسیار بالا است. در نتیجه تبدیل SSD اینترنال به اکسترنال، یک گزینة مقرون به صرفه است و می‌تواند شما را از خرید هارد اکسترنال از نوع SSD نجات دهد.

تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال چه معایبی دارد؟

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال، درکنار مزایای گفته شده، معایبی نیز دارد. از جمله مهم‌ترین معایب تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال، جابه‌جایی زیاد آن است. هارد اینترنال به نحوی طراحی شده است که می‌‌‌‌بایست در سیستم به صورت ساکن و بدون حرکت قرار گیرند.

شاید جابه‌جایی زیاد در انواع راه‌های تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال، به هارد دیسک ضربه وارد کند. هارد اینترنال در مقابل شوک و ضربه نیز حساس است و ممکن است احتمال استهلاک آن‌ها یا از بین رفتن اطلاعات بالاتر رود.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *