خانه » اجتماعی » تحقیق در مورد پلیس فتا و خدمات آن

تحقیق در مورد پلیس فتا و خدمات آن

پلیس فتا یعنی چه؟

تحقیق در مورد پلیس فتا و خدمات آن

امروزه اینترنت و فضای مجازی بخشی از زندگی همه مردم شده است. بسیاری از نقل و انتقالات و تبادلات در فضای مجازی انجام می‌شود و در این سال‌های اخیر حتی ارزهای دیجیتال سعی دارند جای پول‌های نقدی را بگیرند. به گفته رئیس پلیس فتا، اینترنت چندان هم فضای مجازی نیست. بلکه فضایی کاملاً واقعی است که بسیاری کارهای مفید و البته درصدی هم کارهای خلاف قانون و مقررات در آن صورت می‌گیرد.

وجود چنین نظام وسیعی به نام اینترنت و فضای مجازی نیازمند قوانین و مقرراتی است تا در آن نظم و امنیت برقرار باشد و شهروندان بدون هیچ نگرانی فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهند. پلیس سایبری یا همان پلیس فتا چنین وظیفه‌ای دارد.

پلیس فتا چیست؟

فتا مخفف کلمه فضای تولید و تبادل اطلاعات است و پلیس فتا، شخصی است که به جرایمی که در حوزه اینترنت و فضای مجازی رخ می‌دهد، رسیدگی می‌کند و با نام پلیس سایبری نیز شناخته می‌شود. در گذشته رسیدگی به جرایم مرتبط با رایانه وظیفه اداره مبارزه با جرایم خاص و رایانه‌ای پلیس آگاهی ناجا بود. اما در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ به دستور سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده وقت نیروی انتظامی ایران پلیس سایبری به عنوان یک فرماندهی مستقل آغاز به فعالیت کرد.

وظایف پلیس فتا

حوزه فعالیت پلیس سایبری در زمینه فضای مجازی، اینترنت و جرایم رایانه‌ای است. بنابراین وظایف آنان شامل موارد زیر می‌شود:

– ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات برای فعالیت‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی در جامعه‌ی اطلاعاتی

– حفاظت و صیانت از هویت دینی و ملی

– مراقبت و پایش از فضای تولید و تبادل اطلاعات برای پیشگیری از تبدیل شدن این فضا به بستری برای انجام هماهنگی‌ها و عملیات‌ برای انجام و تحقق فعالیت‌های غیرقانونی

– ممانعت از تعرض به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه

– برخورد با مرتکبان جرایم رایانه‌ای

جرایم رایانه‌ای جرایمی است که توسط کامپیوتر و با استفاده از اینترنت رخ می‌دهد. جرایمی که در این روزها بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند، به شرح زیر می‌باشند:

– برداشت غیرمجاز از حساب دیگران

– شنود غیرمجاز مکالمات دیگران

– جعل رایانه‌ای

– کلاهبرداری اینترنتی

– جاسوسی رایانه‌ای

– نشر اکاذیب در فضای مجازی

– انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران

– پخش تصاویر مستهجن در فضای مجازی

– دسترسی غیرمجاز به گذرواژه‌های دیگران

– هک کردن حساب‌های کاربری افراد در پیام‌رسان‌های اجتماعی

فیشینگ (نوعی حمله سایبری است که معمولاً از طریق ایمیل و با هدف سرقت اطلاعات افراد صورت می‌گیرد و زمانی رخ می‌دهد که قربانی انتظار آن را ندارد.)

در فیشینگ صفحه پرداخت بانک به صورت تقلبی طراحی می‌شود و فرد قربانی بدون توجه به آدرس سایت، اطلاعات کارت بانکی خود را وارد میکند و تمامی اطلاعات آن به سرقت می رود.

نحوه گزارش جرم به پلیس فتا

در صورتی که با یکی از جرایم سایبری مواجه شدید، چندین راه برای گزارش به پلیس فتا وجود دارد:

۱- وارد سایت پلیس فتا به نشانی https://cyberpolice.ir شوید و سپس به سربرگ تماس با ما بروید. در آنجا مطابق با نیاز خود یکی از گزینه‌ها را انتخاب کرده و گزارش تخلف را ارائه دهید.

۲- در صورتی که برای موضوعی نیاز به مشاوره پلیس سایبری داشته باشید، می‌توانید با ورود به سایت مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به نشانی  https://csirc.cyberpolice.ir و ثبت نام در آن از خدمات مشاوره آنلاین و آفلاین بهره ببرید.

۳- ساده‌ترین راه برای ارائه گزارش تخلفات به پلیس سایبری، تماس تلفنی با شماره ۰۹۶۳۸۰ می‌باشد.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *