خانه » ورزشی » تحقیق در مورد ورزش کاراته

تحقیق در مورد ورزش کاراته

همه چیز در مورد ورزش کاراته

تحقیق در مورد ورزش کاراته

مهد کاراته، آسیای شرقی است. کاراته در این منطقه طی قرن‌ها کم‌کم تکامل یافت و نهایتاً در قرن هفدهم در جزیره اوکیناوای ژاپن به صورت سیستماتیک درآمد. فرضیه‌هایی در مورد این ورزش وجود دارد. یکی از این فرضیه‌ها احتمال شکل‌گیری کاراته را به دلیل ممنوعیت حمل سلاح در دهه ۱۹۲۰ در ژاپن می‌داند. به هرحال علت اولیه اختراع این ورزش هرچه که بود، سبب شد تا امروزه به عنوان یک ورزش حرفه‌ای و پرطرفدار به المپیک راه پیدا کند.

کاراته، مانند دیگر رشته‌های هنرهای رزمی آسیایی، بر نگرش ذهنی، مراسم ادب، لباس‌ها و سیستم رتبه‌بندی پیچیده (بر اساس رنگ کمربند) تأکید دارد. در این ورزش تداخل تکنیک با سایر سبک های مبارزه وجود دارد. کاراته یک ورزش المپیک کاملاً جدید است و اولین حضور خود را در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو (به همراه چهار ورزش جدید دیگر) تجربه کرد.

کاراته چه ورزشی است؟

کاراته یک رشته هنرهای رزمی غیر مسلح محسوب می‌شود که از لگد زدن، ضربه زدن و مهار دفاعی با بازوها و پاها استفاده می‌کند. در اصطلاح ژاپنی به این ورزش «دست‌های خالی» می‌گویند. در کاراته تأکید بر تمرکز حداکثری نیروی بدن در مکان و زمان ضربه است. اعضای مختلف بدن مانند دست‌ها (به‌ویژه بند انگشتان و لبه بیرونی)، پنجه پا، پاشنه، ساعد، زانو و آرنج، همگی در این ورزش درگیر هستند.

ضربات اولیه معمولاً روی سطوح بالشتکی یا چوب‌های نازک تمرین می‌شوند تا زمانی که قدرت بدنی بالاتر رود، سپس می‌توان ضربات را روی چوب‌های اصلی اجرا کرد. یک متخصص می‌تواند با دست یا پای برهنه تخته‌های کاج را تا ضخامت چندین سانتی‌متر بشکند. در این ورزش به همان اندازه‌ای که قدرت بدنی اهمیت دارد، زمان‌بندی، استراتژی و روحیه نیز مهم است.

دسته‌بندی ورزش کاراته

مسابقات کاراته به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که در هر دسته آن، نوع حریف متفاوت است:

فرم یا کاتا (Kata )

در این نوع از ورزش کاراته، حریف به صورت فرضی است و مبارز مجموعه‌ای از حرکاتی که آموزش دیده را به تنهایی انجام می‌دهد، این حرکات شبیه‌سازی دفاع و ضد حمله می‌باشد. این اجراها مانند ورزش ژیمناستیک توسط هیئت داوران امتیازدهی می‌شوند.

کومیته (Kumite)

در این نوع از کاراته، ضربات و لگدها به صورت کوتاه و ترجیحاً در فاصله حدود ۳ سانتی‌متری از تماس متوقف می‌شوند. مسابقه معمولاً در حدود سه دقیقه طول می‌کشد و مبارزی که هشت امتیاز کسب کند یا پس از پایان دوره بیشترین امتیاز را به دست آورد، برنده اعلام می‌شود. در صورت تساوی، مسابقه ادامه پیدا می‌کند و شرکت‌کننده‌ای که اولین امتیاز را به دست آورد، به عنوان برنده شناخته می‌شود.

اصطلاحات ورزش کاراته

از آنجایی که کاراته یک ورزش ژاپنی می‌باشد، به همین دلیل اصطلاحات آن در همه جای دنیا به زبان ژاپنی به کار می‌رود. مهمترین اصطلاحات این ورزش عبارتند از:

– شوبو هاجیمه: شروع مسابقه

– سوزوکته: ادامه مسابقه ‌(زمانی که پس از یک وقفه، بازی دوباره شروع می‌شود.)

– (آنو) یا (آکا) نوکاچی: در پایان مسابقه داور دستش را به سمت مبارز برنده می‌گیرد و این کلمه را می‌گوید.

– موتو نواچی: ایستادن در مکان‌هایی که مشخص شده

– سوزوکته هاجیمه: شروع ادامه مسابقه

– توری ماسن: این جمله به این معنی است که اتفاقی نیافتاده است.

– هی‌که واکه: اعلام مساوی

– شوگو: داور، کمک داور را صدا می‌زند.

– هانتی: هنگامی که در قضاوت نیاز به مشورت باشد از این کلمه استفاده می‌کنند.

قوانین ورزش کاراته

کاراته هم مانند ورزش‌های دیگر قوانینی دارد که برای انجام این ورزش همه این قوانین باید به طور دقیق اجرا شوند. برای شروع بهتر است بدانیم که زمین مسابقه کاراته به صورت کف‌پوش‌های مربعی شکل و با اندازه ۸ در ۸ می‌باشد.

– در لحظه شروع مسابقه دو مبارز باید مقابل یکدیگر قرار گرفته و به هم تعظیم کنند.

– داور با عبارت «شوبو هاجیمه» فرمان شروع مسابقه را می‌دهد.

– ورزشکاران شروع به مبارزه می‌کنند و انواع حرکات دست و پا را روی حریف پیاده می‌کنند.

– در صورتی که داور بخواهد به یکی از رقبا امتیاز دهد، آن را با عبارت «یامه سر» اعلام می‌کند.

– اگر یکی از مبارزان ۸ امتیاز کسب کند، داور پایان مسابقه را اعلام می‌کند.

– اگر در خلال بازی، هیچ یک از مبارزان نتوانند ۸ امتیاز کسب کنند، مبارزی برنده است که امتیاز بیشتری داشته باشد.

– در صورت تساوی، داور با مشورت تصمیم می‌گیرد که بازی را ادامه دهد و یا برنده را اعلام کند.

– در صورتی که یکی از مبارزان رد صلاحیت شوند، مبارزه پایان می‌یابد.

مزایا و معایب ورزش کاراته

هر ورزش در کنار فواید بی‌شماری که برای سلامتی می‌تواند داشته باشد، ممکن است معایب و مخاطراتی نیز به همراه داشته باشد، ورزش کاراته نیز از این قاعده مستثنی نیست.

فواید ورزش کاراته

در ابتدا بهتر است ذکر کنیم که ورزش کاراته هیچ محدودیت سنی ندارد و مبارزان با افزایش سن علاوه بر کسب تجربه بیشتر و مهارت بالاتر، قدرت هماهنگی ذهنی و بدنی بالاتری نیز پیدا می‌کنند.

– افزایش سلامت جسمی و ذهنی

– بالا رفتن هماهنگی اعضای بدن

– افزایش سرعت واکنش بدن در پاسخ به محرک‌ها

– افزایش استقامت بدنی فرد

– بالا رفتن آرامش روانی و اعتماد به نفس

– بالا رفتن توانایی‌های ذهنی و عمیق‌تر شدن بینش

معایب ورزش کاراته

کاراته ورزشی است که بسیار برای سلامتی مفید است. این ورزش به خودی خود عیبی ندارد، اما اشتباه انجام دادن حرکات و قرار دادن بدن در حالت اشتباه، می‌تواند آسیب‌های زیادی به بدن وارد کند. به همین دلیل است که تمام حرکات این ورزش از مبتدی تا پیشرفته باید تحت نظارت دقیق مربی انجام شود تا بدن در معرض خطر قرار نگیرد.

بیشترین آسیبی که در این ورزش متوجه مبارزان است، آسیب‌های زانو می‌باشد که به دلیل قرار دادن زانو در یک وضعیت نامناسب اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از این آسیب، بهتر است حرکات را اصولی انجام داد و در صورت آسیب‌دیدگی، سریعاً نسبت به درمان آن اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ورزش تکواندو
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *