خانه » مهارت نوشتاری » انشا تضاد معنایی زشت و زیبا

انشا تضاد معنایی زشت و زیبا

انشا درباره تضاد معنایی زشت و زیبا

انشا تضاد معنایی زشت و زیبا

انشا با موضوع تضاد معنایی زشت و زیبا به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

انشا تضاد معنایی زشت و زیبا

چشم‌ها را خیره می‌کند. ذهن‌ها را محسور می‌کند. حتما می‌پرسید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنی؟! زیبایی را می‌گویم. در ظاهر یک کلمه است، اما تعابیرش بسیار گسترده است.

گاهی یک لباس، یک ماشین، یک خانه، یک کفش، یک جواهر و … در ذهن زنده‌اش می‌کند. گاهی در طبیعت به چشم می‌خورد، یک گل، یک درخت، یک حیوان، یک پرنده، یک دریا، یک بیابان، یک آسمان، یک ابر و … .

مثلا گاهی اصلا در ظاهر نمی‌گنجد مثل ذات والای یک انسان.

احتمالا شما هم بارها تجربه کرده‌اید که شاید در دید ظاهری جذب کسی نشوید ولی بعد از کمی شناخت متوجه می‌شوید با چه گوهر نابی آشنا شده‌اید، سرچشمه‌ای از محبت و رفعت که از درون یک فرد می‌جوشد. در اصطلاح عامیانه می‌‌گویید چقدر آدم خوبی است. همین مصداق در طبیعت هم صادق است شاید بعضی از گیاهان و گلها هم ظاهر زیبایی نداشته باشند اما وقتی با خواص آنها آشنا می‌شوید متوجه خواهید شد چقدر دلنشین و مفید هستند.

ممکن است پنهان باشد در بطن یک متن اصلی. مانند مرواریدی پنهان در دل صدف، مثل تابش خورشید.

به راستی زیبایی کجاست؟!.

در زیر بال و پر گرفتن کودکی یتیم، حمایت از بانوی سرپرست خانوار، سرکشی و کمک به سالمندان، کمک به حیوانی رنجور و گرسنه به نظرم زیباترین معناهایی هستند که برای زیبایی تعبیر می‌شوند.

در مقابل زیبایی چیست؟! قطعا می‌گویید زشتی و پلیدی.

گاهی در ظاهری زیبا و دلفریب، زشتی عظیمی نهفته است. مثلا انسانی با سیمای بسیار زیبا و درونی تاریک و قلبی پر از سیاهی و کینه و حرص و طمع و حسد و نفرت، غرق در خودخواهی با چشمانی در ظاهر زیبا ولی با نگاهی به تیزی شمشیر که می‌تواند عمق روح و جان یک انسان را تا اعماق قلبش بشکافد.

گیاهی زیبا، ولی پر از خار و یا یک قارچ سمی و یا یک ماهی کوچک و دلربا که در بطنش زهری کشنده دارد.

بارشی که تبدیل به سیلی عظیم می‌شود و انسان و حیوان و گیاه را در هم می‌پیچد و در کام مرگ می‌کشاند. دریایی زیبا، که سونامی عظیمی را رقم می‌زند و فاجعه می‌آفریند.

انسان سیاه دلی که بی‌تفاوت از کنار کودکی یتیم می‌گذرد و دست کودکش را می‌کشد که حتی با او همکلام نشود. انسانهای بی‌شرمی که آبروی یک بانوی محترم و نیازمند به کمک، را به خطر می‌اندازند و شخصیتش را لگد کوب می‌کنند. پدر و مادری که با داشتن چندین فرزند به آسایشگاه سالمندان سپرده و رها می‌شوند. پزشکی که به خاطر منافع مادی، جان انسانها را دست مایه مقاصد کثیف خود می‌کند.

و جهان این است با دو قطب که مقابل هم هستند، زشت و زیبا!.

بیشتر بخوانید: لیست انشاهای تضاد معنایی

انشا اختصاصی _ نویسنده: مهتا قیدی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *