خانه » مهارت نوشتاری » انشا با تضاد معنایی غم و شادی

انشا با تضاد معنایی غم و شادی

انشا ذهنی در مورد تضاد معنایی غم و شادی

انشا با تضاد معنایی غم و شادی

انشا با موضوع تضاد معنایی غم و شادی به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

موضوع انشا تضاد معنایی غم و شادی

غم و شادی دو جزء جدایی‌ناپذیر انسان هستند. شاید این دو حس منحصر به انسان نباشد، حتماً موجودات زنده دیگر مانند گیاهان و حیوانات هم از این دو حس برخوردارند. اما چگونه می‌توان این حواس را توصیف کرد؟ شاید حالت‌های چهره انسان است که به آن معنی می‌دهد.

زمانی که پر از شوق زندگی هستیم، لبخند می‌زنیم، به همه سلام می‌کنیم، برای همه آرزوی خوشبختی و موفقیت داریم، از کسی کینه‌ای به دل نداریم و حس می‌کنیم تمام اجزای طبیعت به ما لبخند می‌زنند، ما شاد هستیم. زشتی‌ها و ناملایمات دنیا به چشممان نمی‌آید. حتی شاید منکر وجود ناخوشی‌ها شویم. در این زمان انگار قلب و روح و تمام اجزای جسم ما نیز لبخند می‌زنند و خوشحال هستند.

اما غم، حس ناخوشایندی که هر از چندگاهی با بهانه‌های مختلف و شاید با رخ دادن اتفاقات ناگوار گریبان آدمی را می‌گیرد. در این زمان هیچ چیز برای ما رنگ شادی ندارد، انگار دنیا سیاه و سفید می‌شود. هیچ رنگ زنده‌ای به ما لبخند نمی‌زد، کلافه و عصبی می‌شویم و فقط به دنبال یک خلوت می‌گردیم تا اگر غرورمان اجازه دهد کمی اشک بریزیم، شاید اندکی از دردها و غم‌هایمان کاسته شود.

انسان سرشار از این حس‌های متضاد است. روزی بی‌نهایت شاد و خوشحال و پرانرژی و روزی دیگر بی‌ذوق و بی‌انرژی و از عمق وجود غمگین و ناراحت است. در این بین شخصی برنده است که بتواند میان احساسات خودش تعادل برقرار کند. نه صدای خنده بلندش به هنگام شادی و نه صدای گریه‌های ماتم‌زده‌اش به وقت غم را کسی نشنود. این قانون آرامش در زندگی است.

اما بدانیم که انسان‌ها تنها موجودات روی زمین نیستند که از احساسات متضاد سرشارند. من یقین دارم گیاهان و جانوران هم مانند ما هرروز با این احساسات دست و پنجه نرم می‌کنند.

مثلاً تا به حال درختی را دیده‌ای که غمگین باشد؟ من دیده‌ام. درختی که روی آن یادگاری نوشته شده یا شاخه‌های سبز آن بی‌رحمانه شکسته شده است، غمگین می‌باشد. از برگ‌های پژمرده و بی‌روح او این غم احساس می‌شود. یا زمانی که درختی میوه پرباری می‌دهد و باغبان با ناز و نوازش میوه‌های او را می‌چیند و از او بابت تحمل این بار سنگین تشکر می‌کند، شادی درخت را در طعم خوب میوه‌های آن می‌توان دید.

اصلاً تا به حال اشک پرنده‌ای را دیده‌ای؟ پرنده‌هایی که شکار می‌شوند یا زخمی می‌شوند از شدت غم و اندوه گاهی اشکی از گوشه چشمانشان جاری می‌شود. خوشحالی پرنده‌ها هم قابل دیدن است، آنها زمانی که شاد هستند چنان آواز زیبایی بر بام خانه‌ات می‌خوانند که ساعت‌ها گوش دادن به آن کسی را خسته نمی‌کند.

خوشحالی و غم تنها دو واژه کوتاه نیست، دنیایی از احساس و معنا در آن نهفته است که تک تک جانداران روی زمین جلوه‌های نمایش آن هستند.

بیشتر بخوانید: لیست انشاهای تضاد معنایی

انشا اختصاصی _ نویسنده: محیا بخشی فرد

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *