جواب به سوالات و فعالیت درس پنجم نگارش چهارم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس پنجم کتاب نگارش چهارم رهایی از قفس صفحات ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش چهارم درس پنجم رهایی از قفس ( پاسخ گام به گام )
املا و واژهآموزی درس پنجم
۱- بیتهایی را که کلمههای زیر در آنها به کار رفته است از متن درس پیدا کنید و بنویسید.
طوطیان، شادکام، ارمغان، خطّه
📗 پاسخ:
گفت آن طوطی که «آنجا طوطیان/ چون ببینی، کُن ز حالِ ما بیان
کرد بازرگان تجارت را تمام/ باز آمد سوی منزل، شادکام
هر غلامی را بیاورد ارمغان/ هر کنیزک را ببخشید او نشان
گفت طوطی را «چه خواهی ارمغان/ کارَمَت از خطّهی هندوستان؟»
۲- جدول زیر را با استفاده از کلمههای متن درس کامل کنید.
📗 پاسخ: خطه – خام – خانه – خودش – خواجه – خواست
۳- با کلمههای زیر متن را کامل کنید. توجّه کنید که یکی از کلمهها یک بار و بقیه دو بار به کار میروند. (پاسخها با رنگ سبز)
سالنامه، هفتهنامه، قولنامه، کتابنامه
پدرم گفت: «دخترم، لای سالنامه یک کاغذ است؛ آن را برایم بیاور.» وقتی به اتاق کار پدرم رفتم، روی میز کارش هفتهنامه کودک و نوجوان را دیدم. خواندن مطالب این هفتهنامه برایم بسیار جالب بود. پدرم همیشه آن را برای من میخرید. آن را برداشتم و با سرعت صفحاتش را ورق زدم و رسیدم به آخر مجله؛ شروع کردم به مرور کتابهایی که فهرست آنها در کتابنامه آمده بود. ناگهان با صدای پدرم به خودم آمدم و تازه یادم افتاد دنبال یک کاغذ آمده بودم. کاغذ را از لای سالنامه برداشتم. بالای کاغذ کلمهی قولنامه دیده میشد. کاغذ را به پدرم دادم و از او سؤال کردم: «قولنامه یعنی چی؟»
پدرم لبخندی زد و گفت :«آفرین دخترم، مثل همیشه چیزی را که نمیدانی، میپرسی، این کاغذ نوشتهای است که هنگام خرید خانه نوشتیم و یک نوع قول و قرار بین فروشنده و خریدار است.»
املا
۱- با کنار هم گذاشتن کلمههای داخل کادر، مانند نمونه، کلمهی جدید بسازید.
گران + بها = گرانبها
شیرین – شاد – حال – شکر – خوش – تنگ – کام – سخن – شگفت – زبان – دل – زده
📗 پاسخ:
شیرین + زبان = شیرین زبان
شاد + کام = شادکام
خوش + حال = خوشحال
شکر + سخن = شکرسخن
دل + تنگ = دلتنگ
شگفت + زده = شگفتزده
۲- کلمههای زیر را در جدول پیدا کنید و با مداد رنگی دور آنها خط بکشید.
بازرگان، ثروتمند، طوطی، ارمغان، حبس، تعجّب، کنیز، بازگو، شروع، باغ
پاسخ این سوال به عهدهی دانشآموز عزیز است.
هنر و سرگرمی
۱- از روی سرمشق زیر، خوش خط و زیبا بنویسید.
📗 پاسخ: هرکه نان از عمل خویش خورد منّت حاتم طایی نبرد
۲- دربارهی مَثَلی که در متن داستان «قدم یازدهم» بود، نقّاشی بکشید یا بخشی از آن داستان را که به این مَثَل مربوط بود، نقّاشی کنید.
📗 پاسخ:
مَثَل مربوط به داستان: دست گل به آب دادن
نقاشی به عهدهی دانشآموز است.
درک متن
با توجه به متن درس «رهایی از قفس» ترتیب رویدادهای زیر را شمارهگذاری کنید. (پاسخها با رنگ سبز)
رویداد ۱: بازرگان، پیام طوطیاش را به طوطیان هندوستان داد.
رویداد ۲: با شنیدن حرفهای بازرگان، یکی از طوطیان بر خود لرزید و از بالای درخت افتاد.
رویداد ۳: بازرگان به خانهی خویش بازگشت.
رویداد ۴: طوطی دربارهی سوغاتیاش از بازرگان پرسید.
رویداد ۵: بازرگان با شرمندگی ماجرا را برایش تعریف کرد.
رویداد ۶: طوطیاش درست مثل همان طوطی شروع به لرزیدن کرد و در قفس افتاد.
رویداد ۷: بازرگان، طوطی را از پنجرهی خانه به باغ انداخت.
رویداد ۸: طوطی که از بند آزاد شده بود، پرواز کرد و روی شاخهی درخت نشست.
نگارش
الف) بند زیر را با دقت بخوانید و «جملهی موضوع» آن را بنویسید. موضوع کلی و کوچکتر جملهی موضوع را مشخص کنید و دربارهی جملههای دیگر بند، گفتوگو کنید. (پاسخها با رنگ سبز)
«استخر بسیار زیبا بود. آب از فوارههای آب تا ارتفاع زیادی بالا میرفت و با سر و صدا به روی سطح استخر میریخت. نسیم، قطرههای ریز آب را به سویی میبرد. قوهای سفیدی بر پهنهی آب شنا میکردند. بعضی از آنها مثل قایقی کوچک، آرام بر سینهی آب حرکت میکردند. بعضیها سرهایشان را زیر آب میبردند و بیرون میآوردند. بعضیها نیز با هم بازی میکردند.»
جملهی موضوع: استخر بسیار زیبا بود.
موضوع کلّی: استخر
موضوع کوچکتر: توصیف استخر
ب) یک بند توصیفی دربارهی «مادر» بنویسید. به این فکر کنید که مادر شبیه چیست.
📗 پاسخ: مادر من شبیه گل است. دستهایش به لطافت گلبرگهای گل است، زمانی که من را نوازش میکند. بوی عطر تن مادرم شبیه عطر گلهاست، وقتی او را در آغوش میکشم، از عطر تنش آرامش میگیرم. سبزی و طراوت گلها را از چهرهی مادرم میتوان دید وقتی که به روی من لبخند میزند. چهرهاش همچون گلها زیبا و مهربان است.
جواب درسهای بعدی نگارش چهارم دانلود PDF کتاب نگارش چهارم