جواب به سوالات و فعالیت درس پانزدهم مطالعات اجتماعی نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس پانزدهم کتاب مطالعات اجتماعی نهم انقلاب اسلامی ایران صفحات ۹۸، ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۴ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات مطالعات اجتماعی نهم درس پانزدهم انقلاب اسلامی ایران ( پاسخ گام به گام )
فعّالیتهای درس پانزدهم
۱- هدف آمریکا از ایجاد تغییرات در امور اجتماعی و اقتصادی ایران چه بود؟
📗 پاسخ: آمریکا قصد داشت تسلط خود را روی کشور ایران بیشتر کند و زمینههای آشوب و اعتراض مردم را سرکوب کند.
۲- به نظر شما هدف شاه از برگزاری همهپرسی اصول ششگانه چه بود؟
📗 پاسخ: محمدرضا شاه پیروی از سیاستهای آمریکا را برای حفظ حکومت خود ضروری میدانست از طرفی میدانست که اگر سرخود اصول ششگانه را به تصویب برساند با مخالفت علما و اعتراضات مردم روبرو میشود، به همین دلیل یک همهپرسی سوری برگزار کرد تا وانمود کند که مردم با این تغییرات موافق هستند.
۳- الف) کاربرگه شماره (۱۱) را انجام دهید.
کاربرگه شماره ۱۱: سخنرانی تاریخی امام خمینی در عصر عاشورا
بخشهای مهمی از سخنان امام در عصر عاشورای ۱۳۴۲ را به دقت بخوانید و به پرسشهای زیر پاسخ دهید.
«اگر دستگاه جبّار با مراجع سر جنگ داشت و با علمای اسلام مخالف بود، به قرآن چه کار داشت؟ به مدرسه فیضیه چه کار داشت؟ به طلاب علوم دینیه چه کار داشت؟… اینها با اساس اسلام و روحانیت مخالفاند؛ اینها نمیخواهند این اساس موجود باشد… اسرائیل نمیخواهد در این مملکت قرآن باشد، اسرائیل نمیخواهد در این مملکت علمای اسلام باشند. اسرائیل نمیخواهد در این مملکت احکام اسلام باشد، اسرائیل نمیخواهد در این مملکت دانشمند باشد.
اسرائیل به دست عُمّال سیاه خود مدرسه فیضیه را کوبید، ما را میکوبد، شما ملت را میکوبد، میخواهد اقتصاد شما را قبضه کند. میخواهد تجارت و زراعت را از بین ببرد، میخواهد ثروت شما را تصاحب کند.
ای آقای شاه، ای جناب شاه، بدبخت، بیچاره،… به تو نصیحت میکنم. دست از این اعمال و رویه بردار! من میل ندارم که اگر روزی اربابها بخواهند تو بروی، مردم شکرگزاری کنند! من نمیخواهم تو مثل پدرت باشی… کمی تأمل کن!… کمی عبرت بگیر! عبرت از پدرت بگیر!
«امروز به من خبر دادند که عدهای از وعاظ و خطبای تهران را بردهاند سازمان امنیت و تهدید کردهاند که از سه موضوع حرف نزنند: از شاه بدگویی نکنند. به اسرائیل حمله نکنند و نگویند که اسلام در خطر است و دیگر هرچه بگویند آزادند.
تمام گرفتاریها و اختلافات ما در همین سه موضوع نهفته است. اگر از این سه موضوع بگذریم دیگر اختلافی نداریم.»
۱- انگیزه اصلی امام از مخالفت و مبارزه با حکومت شاه چه بوده است؟
📗 پاسخ: امام به دخالت اسرائیل در امور کشور اعتراض داشت و شاه را دستنشانده اسرائیل و آمریکا میدانست. بارها بیان کرده بود که اسرائیل با اسلام و روحانیت در ستیز است و قصد به دست گرفتن اقتصاد ایران را دارد. به همین دلیل با شاه به مخالفت و مبارزه میپرداخت.
۲- از نظر امام خمینی، چه خطرها و تهدیداتی از جانب اسرائیل متوجه ایران بود؟ آیا این تهدیدها هم اکنون نیز وجود دارد؟
📗 پاسخ: اسرائیل با حکومت اسلامی در ستیز بود و با وجود علما و دانشمندان ایران مخالف بود. اسرائیل قصد داشت تا اقتصاد ایران را دچار مشکل کند، تجارت و زراعت را از بین ببرد و ثروتها و منابع طبیعی کشور را به نفع خود تصاحب کند.
این تهدیدها هنوز هم از جانب اسرائیل متوجه ایران هست، اما دیگر دست این رژیم غاصب از مملکت کوتاه شده و نمیتواند کاری از پیش ببرد.
۳- در سطر دوم بند دوم منظور امام از اربابها کیست؟
📗 پاسخ: آمریکا و اسرائیل
۴- اینکه امام به شاه نصیحت میکند که «از پدرت عبرت بگیر»، به کدام واقعه تاریخی اشاره دارد؟
📗 پاسخ: این جمله به واقعه شهریور ۱۳۲۰ اشاره دارد که در جریان جنگ جهانی دوم متفقین کشور ما را اشغال کردند و رضا شاه را برکنار نمودند. امام در واقع به شاه هشدار میدهدکه اگر از بیگانگان حمایت کند، روزی او را نیز برکنار خواهند کرد.
ب) با مطالعه دقیق درس، اقدامات امام خمینی را در مبارزه با حکومت پهلوی به ترتیب روی نمودار بنویسید. (پاسخها به رنگ سبز)
مخالفت با تصویبنامۀ انجمنهای ایالتی و ولایتی ← مخالفت با اصول ششگانه ← قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ← مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون ← ادامۀ مبارزه در دوران تبعید
۴- جدولی با سه ستون رسم کنید. دلایل سیاسی، فرهنگی – اجتماعی و اقتصادی نارضایتی مردم از حکومت شاه را به تفکیک در آن بنویسید.
📗 پاسخ:
دلایل سیاسی:
– وابستگی حکومت به بیگانگان
– نفوذ و دخالت کشورهای خارجی به ویژه آمریکا در امور ایران
– استبداد و سرکوب مردم
– نادیده گرفته شدن حقوق ملت و اصول قانون اساسی مشروطه
دلایل فرهنگی – اجتماعی:
– نبود آزادی بیان برای روزنامهها
– ترویج بیبندوباری و تخریب ارزشهای اسلامی در برنامههای تلویزیونی
– دستگیری و شکنجه مخالفان حکومت
دلایل اقتصادی:
– غارت ثروت کشور توسط خاندان پهلوی و مقامهای حکومتی
– فقر، محرومیت و بیسوادی مردم
– بیتوجهی به تولیدات داخلی و ورشکستگی کارخانهها
۵- با توجه به آنچه در کتاب «آمادگی دفاعی» خواندهاید درباره زندگی یکی از شخصیتهایی که با حکومت پهلوی مبارزه نمود، تحقیق کنید و اهداف وی را در کلاس توضیح دهید.
برای پاسخ این سؤال به لینکهای زیر مراجعه کنید:
تحقیق درباره زندگی شهید نواب صفوی و اقداماتش
تحقیق درباره زندگی محمد مصدق و اقداماتش
تحقیق درباره زندگی میرزا کوچک خان جنگلی و اقداماتش
تحقیق درباره زندگی آیت الله ابوالقاسم کاشانی و اقداماتش
تحقیق در مورد زندگی شهید باهنر و نقش آن در انقلاب اسلامی
تحقیق در مورد زندگی شهید رجایی
۶- کاربرگه شماره (۱۲) را انجام دهید.
کاربرگه شماره ۱۲: رویدادهای مهم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷
به بریده روزنامههای دوران انقلاب اسلامی دقت كنید و به پرسشها پاسخ دهید.
۱- عنوان اصلی بریده شماره ١، مربوط به چه رویدادی است؟
📗 پاسخ: واقعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ که به جمعه سیاه شهرت دارد و در آن تعداد زیادی از مبارزان انقلابی در میدان ژاله به شهادت رسیدند.
۲- بر اساس خبر بریده شماره ۲، چرا امام عراق را ترک كردند؟
📗 پاسخ: بر اساس خبر، فشار وارده از طرف عراق سبب ترک امام از عراق شد. چون امام تأثیر زیادی بر مردم نجف گذاشته بود و حکومت بیم این داشت که این موضوع به ضرر او تمام شود.
۳- به بریده شماره ۲ دقت كنید و بگویید حكومت شاه برای آرام كردن مردم، چه قولهایی داد؟
📗 پاسخ: شاه به مخافان اجازه داد تا از رادیو، تلویزیون استفاده کنند و آزادی زندانیان سیاسی را در دستور بررسی قرار داد.
۴- در بریده شماره ۳، منظور امام از «مملكت دو دولت ندارد، تو غیرقانونی هستی، برو» كدام دولت است؟
📗 پاسخ: دولت شاپور بختیار که پس از فرار شاه حکومت را به دست گرفته بود.
۵- در بریده شماره ۴، منظور از «كاخ ۵۷ ساله ظلم» چیست؟
📗 پاسخ: منظور رژیم شاهنشاهی پهلوی است که حدود ۵۷ سال به مردم حکومت کرد.
۶- به بریده شماره ۴ دقت كنید و بگویید با فروریختن کدام سنگرهای رژیم پهلوی، انقلاب پیروز شد؟
📗 پاسخ: سنگرهای رژیم شاهنشاهی، نخست وزیری، شورای سلطنت، مجلس شورا و سنا.
جواب درسهای بعدی مطالعات اجتماعی نهم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی نهم