جواب به سوالات و فعالیت درس هفدهم هدیه های آسمان ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس هفدهم کتاب هدیه های آسمان ششم دانشآموز نمونه صفحات ۱۰۷، ۱۱۰، ۱۱۱، ۱۱۲ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات هدیه های آسمان ششم درس هفدهم دانشآموز نمونه ( پاسخ گام به گام )
برایم بگو درس هفدهم صفحه ۱۰۷
آیا شما با نظر هُدی موافقید؟
📗 پاسخ: بله، به نظر من هم دانشآموز نمونه با برنامهریزی هم درسش را خوب میخواند و هم تفریح میکند و هم زمان مناسبی را برای تماشای برنامههای مفید تلویزیون قرار میدهد.
کامل کنید صفحه ۱۱۰
شما هم با توجّه به شکل زیر، ویژگیهای دیگر یک دانشآموز نمونه را در گروههای خود فهرست، و در کلاس بیان کنید.
ویژگیهای یک دانشآموز نمونه
در ارتباط با خدا
📗 پاسخ:
۱- انجام دستورات دینی
۲- شکرگزاری از نعمتها
در ارتباط با پیشوایان دینی
📗 پاسخ:
۱- شناخت و آگاهی از زندگی و رفتار ایشان
۲- پیروی از دستورات ایشان
در ارتباط با خود
📗 پاسخ:
۱- مراقبت از سلامتی
۲- برنامهریزی برای انجام همه کارها
در ارتباط با محیط زیست
📗 پاسخ:
۱- تلاش در جهت آلوده نکردن هوا و محیط
۲- آسیب نزدن به طبیعت و کمک به احیای طبیعت مثلاً با کاشتن درخت
در ارتباط با اطرافیان
با همسایگان
📗 پاسخ:
۱- رعایت حق همسایگان
۲- رعایت ادب و احترام در برخورد با آنها
با دوستان
📗 پاسخ:
۱- کمک به آنها در درس و زندگی
۲- رعایت ادب و احترام و حقوق آنها
با خانواده
📗 پاسخ:
۱- همکاری با آنها در کارهای خانه
۲- رعایت نظم در خانه و احترام به حق دیگر اعضای خانواده
بررسی کنید صفحه ۱۱۱
هر یک از مطالب زیر به کدام یک از ویژگیهای یک دانشآموز نمونه ارتباط دارد؟
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله): «اَلعِلمُ خَزائِنُ وَ مِفتاحُها اَلسُّؤال»: «پرسش، کلید گنجینهی دانش است».
📗 پاسخ: دانشآموز نمونه هر چه را نمیداند میپرسد و آموزد.
امام سجّاد (علیه السّلام): «حقّ کسی که به تو علم میآموزد، این است که احترامش را نگه داری، در حضور او با دیگران سخن نگویی و به سخنانش گوش فرا دهی».
📗 پاسخ: دانشآموز نمونه، احترام استاد خود را نگه میدارد و هنگامی که استاد سخن میگوید، گوش میدهد و حق او را رعایت میکند.
امام خمینی (رحمة الله علیه): «امیدوارم خداوند به شما عزیزان که کودکانی با محبّت هستید، توفیق در تحصیل علم و اخلاق مرحمت فرماید».
📗 پاسخ: دانشآموز نمونه، مهربان و با محبّت است و اخلاقی شایسته دارد.
ایستگاه فکر صفحه ۱۱۲
شعر زیر را بخوانید.
سعدیا دی رفت ، فردا همچنان موجود نیست
در میان این و آن فرصت شمار امروز را
این شعر با کدام یک از ویژگیهای دانشآموز نمونه ارتباط دارد؟
📗 پاسخ: دانشآموز نمونه، از لحظات عمر درست استفاده میکند، برنامهریزی دقیقی برای ساعتهای عمرش دارد.
حالا با مشورت دوستانتان، جاهای خالی را کامل کنید. (پاسخها به رنگ سبز)
نتیجهی استفادهی درست از فرصتها | نتیجهی استفادهی نادرست از فرصتها |
۱- پیشرفت در زندگی به خاطر موفقیت در کارها
۲- جلب رضایت خداوند، اطرافیان و خود ۳- کوتاه شدن مسیر تکامل |
۱- از دست رفتن فرصتهای بیبازگشت
۲- سردرگمی و نارضایتی خداوند، اطرافیان و خود ۳- طولانی شدن مسیر تکامل و چه بسا حرکت در جهت خلاف |