خانه » مذهبی و دینی » ویژگی مشترک حضرت معصومه و شاهچراغ

ویژگی مشترک حضرت معصومه و شاهچراغ

آشنایی با ویژگی های مشترک حضرت معصومه و شاهچراغ

ویژگی مشترک حضرت معصومه و شاهچراغ

در ادامه با برخی ویژگی های حضرت معصومه (سلام الله علیها) و حضرت شاهچراغ (سلام الله علیه) از کتاب هدیه های آسمان پایه ششم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

ویژگی های مشترک حضرت معصومه و شاهچراغ

۱- هردو بزرگوار از فرزندان امام موسی کاظم علیه السلام بودند.

۲- هردو در سفر به مشهد و برای دیدار برادرشان امام رضا علیه السلام از دنیا رفتند.

۳- هردو محدث بودند. (مُحَدِّث یا حدیث‌شناس کسی است که دانش کافی درباره حدیث، راویان حدیث، اصطلاحات حدیثی، احادیث صحیح و ضعیف و اشکالات احادیث دارد. )

برخی از ویژگی های حضرت معصومه سلام الله علیها

🔸 امام رضا عليه السّلام در فقره‌ای از زیارت‌نامه آن حضرت می‌فرماید: فان لک عند الله شأنا من الشأن؛ يعنی تو در محضر الهی شأن و منزلتی داری که بر جهانیان قابل‌ تصور نيست و تنها خدا و پيامبر و اوصياء پاک و طاهرش بر آن مطلع اند.

🔸 امام کاظم (علیه السلام) به مسافرت رفته بودند- جمعی از شیعیان حضرت برای پرسش چند سؤال به خانه ایشان در مدینه آمدند- آن حضرت نبود. سؤالها را در کاغذی نوشتند به اهل خانه دادند فردا برای خداحافظی آمدند- دیدند حضرت معصومه (سلام الله علیها) که حدود ۵- ۶ سال داشت جواب همه را نوشته به آنها داد- در مسیر به امام برخورد کردند- امام وقتی جوابها را دیدند سه بار فرمودند: فِداها ابوها! (یعنی پدرش فدایش باد)

🔸 حضرت معصومه سلام الله علیها یکی از شفیعان روز قیامت هستند.

برخی ویژگی های حضرت شاهچراغ علیه السلام

🔸 حضرت سید امیر احمد علیه السلام ملقب به شاه چراغ و سیدالسادات الاعاظم، فرزند بزرگوار امام موسی کاظم علیه السلام است. در فضیلت احمد بن موسی علیهما السلام، سخن بسیار است.

🔸 به طور کلی از آنچه نسب شناسان، علمای رجال، محدثان، محققان، مورخان، مولفان و نویسندگان در خصوص احمد بن موسی علیهما السلام و فضایل وی نوشته اند، بر می آید که او کریم، شجاع، فاضل، صالح، پرهیزگار، صاحب ثروت و منزلت، بزرگوار و با عزت بوده و نزد پدرش منزلتی خاص داشته است. شب ها تا صبح به عبادت مشغول بود، با قلم خود، قرآن بسیار نوشت و شخصی موثق و راوی احادیث زیادی از نیای خود بود.

🔸 در میان فرزندان حضرت موسی الکاظم علیه السلام «احمد» به کرم و جلالت و شجاعت و عبادت امتیاز داشت و شب ها تا صبح به عبادت مشغول بود و در عمر خود هزار بنده را خرید و در راه خدا آزاد کرد. [۱]

بیشتر بخوانید: درباره زندگینامه حضرت معصومه سلام الله علیها

[۱]. hawzah.net

 

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *