خانه » پایه ششم » پاسخ سوالات درس سوم نگارش ششم هوشیاری

پاسخ سوالات درس سوم نگارش ششم هوشیاری

جواب به سوالات و فعالیت درس سوم نگارش ششم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس سوم نگارش ششم هوشیاری

پاسخگویی به سوالات درس سوم کتاب نگارش ششم هوشیاری صفحات ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات نگارش ششم درس سوم هوشیاری ( پاسخ گام به گام )

املا و دانش زبانی درس سوم

۱- مانند نمونه، هم‌خانواده‌ی هر یک از واژه‌ها را بنویسید.

قصد: 📗 پاسخ: مقصد، قاصد، مقاصد، مقصود

معلوم: 📗 پاسخ: علم، علوم، معلم، عالم

هلاک: 📗 پاسخ: مهلک، هلاکت، مهلکه

امثال: 📗 پاسخ: مثل، مثال

۲- با توجه به متن درس، جمله‌هایی را که واژه‌های «قصد- آزرده خاطر- زهرآلود» در آنها به کار رفته است، بنویسید. کلمات به کار رفته با رنگ قرمز مشخص شده است.

📗 پاسخ: در زمان قدیم، پادشاهی بود که به شکار و گردش علاقه داشت و پیوسته به قصد شکار، اسب می‌تاخت و کمند در گردن حیوانات می‌انداخت.

پادشاه از آن حرکت، آزرده خاطر گشت و جام را زیر کوه گرفت تا مالامال شود و خواست که به لب رساند.

چشمه‌ای دید که آب از آن، قطره قطره بیرون می‌آمد و اژدهایی بر لب آن چشمه مرده و حرارت آفتاب در وی اثر کرده است و آب دهان زهر آلودش با آب چشمه مخلوط می‌شود و قطره قطره از کوه فرو می‌چکد.

۳- مانند نمونه کامل کنید:

کاری

زخم کاری ← کاری به معنی عمیق

کاری داشتم ← یک کار داشتم

آبادی

📗 پاسخ: ما به سوی آبادی حرکت کردیم ← آبادی به معنی روستا

📗 پاسخ: اینجا چه باغ آبادی است ← آبادی به معنی سرسبزی

آبی

📗 پاسخ: چه آسمان آبی زیبایی است ← آبی به معنی رنگ آبی

📗 پاسخ: چشمه دارای آبی گواراست ← آبی به معنی آب

نگارش درس سوم

۱- داستان درس را در یک بند خلاصه کنید و نام جدیدی برای آن انتخاب کنید.

📗 پاسخ: ندامت

در زمان‌های قدیم پادشاهی زندگی می‌کرد که به شکار علاقه داشت. روزی همراه با باز خود به شکار رفت و پس از یک سواری طولانی، تشنه شد. نزدیک کوهی رفت و سعی کرد جام خود را از آب پر کند وقتی پر شد باز، آب را روی زمین ریخت، پادشاه عصبانی شد و باز را با یک ضربه به هلاکت رساند. وقتی رکاب‌دار شاه رسید به فرموده او به بالای کوه رفت تا از آنجا آب بیاورد که در آنجا یک اژدهای مرده را دید که آب را آلوده کرده بود. وقتی به پادشاه ماجرا را گفت، پادشاه آهی کشید و از سر پشیمانی گریه کرد.

۲- الف) جاهای خالی را با واژه‌های دلخواه پر کنید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

مادربزرگ همیشه می گفت: «اگر برای کسی کاری می کنی، از همه مخفی کن. به رخ کشیدن یک جور بی‌احترامی است و اگر منّت بگذاری کار قشنگت بی‌ارزش می‌شود.»

مادربزرگ می‌گفت: «لازم نیست وقتی کار خوبی می‌کنی، داد بزنی. لازم نیست دوستان و دشمنان را خبر کنی.» می‌گفت: «کار خوب مثل عطر است. خودش منتشر می‌شود.»

ب) نوشته‌هایتان را در گروه بخوانید. به نظر شما بهترین نوشته کدام بود؟ چرا؟ (این مورد توسط دانش آموز باید انجام شود)

جواب کارگاه نویسندگی درس سوم

۱- شرح حال خود را در یک بند بنویسید (خودتان را معرّفی کنید).

📗 پاسخ: من در اولین روز آخرین ماه سال در شهر تهران به دنیا آمدم. نام من هانا است. هم‌اکنون ۱۲ سال دارم و در پایه ششم ابتدایی مشغول تحصیل هستم. دوستانم می‌گویند من دختر مهربان و پرتلاشی هستم. گاهی زودرنجم و گاهی به شدت ناراحت می‌شوم. از تلاش کردن خسته نمی‌شوم اما به تشویق‌های مادرم برای رسیدن به اهدافم وابسته هستم. من دوست دارم یک پزشک بشوم و به همین علت خوب درس می‌خوانم.

۲- بعد از یک میهمانی، ظرف‌ها در آشپزخانه درباره‌ی آداب غذا خوردن مهمان‌ها در حال صحبت بودند. گفت‌وگوی آنها را در دو بند بنویسید.

📗 پاسخ: ظرف‌ها که در سینک منتظر بودند تا شسته شوند، سرگرم صحبت شدند. بشقاب می‌گفت: «من خیلی دوست دارم در من غذا خورده شود ولی ای کاش همه بلد بودند و تا آخرین دانه برنج بشقاب خود را می‌خوردند، اما بعضی‌ها در بشقاب خود غذا باقی می‌گذارند و اسراف می‌کنند. من از این موضوع ناراحتم.»

قاشق گفت: «راست می‌گویی، من هم دوست دارم آخرین لقمه غذا را بشقاب به کمک چنگال جمع کنم.» چنگال ادامه داد: «گاهی مردم از من به ندرت استفاده می‌کنند، اما من دوست دارم همیشه همراه قاشق باشم و به او کمک کنم.» لیوان هم گفت: «ای کاش همه یاد بگیرند آرام آرام غذا بخورند تا از تند غذا خوردن به سرفه نیفتند و مجبور شوند تا با عجله از من آب بنوشند.»

۳- مفهوم ضرب‌المثل «دشمن دانا بلندت می‌کند/ بر زمینت می‌زند نادان دوست» را در یک بند توضیح دهید.

📗 پاسخ: به این معنی است که دانایی نعمت بزرگی است، اگر کسی دانا باشد، حتی اگر دشمن تو باشد، باعث رشد تو خواهد شد. چون تو برای شکست دشمنت، سعی می‌کنی بهتر از او شوی، پس تلاش بیشتری می‌کنی. اما اگر کسی نادان باشد و با تو دوستی کند، در نهایت باعث شکست تو خواهد شد و از پیشرفت تو جلوگیری خواهد کرد چون انسان از دوست تأثیرپذیر است.

 

جواب درس‌های بعدی نگارش ششم دانلود PDF کتاب نگارش ششم


اختصاصی_دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *