خانه » پایه نهم » پاسخ سوالات درس سیزدهم فارسی نهم آشنای غریبان

پاسخ سوالات درس سیزدهم فارسی نهم آشنای غریبان

جواب به سوالات و فعالیت درس سیزدهم فارسی نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس سیزدهم فارسی نهم آشنای غریبان

پاسخگویی به سوالات درس سیزدهم کتاب فارسی نهم آشنای غریبان صفحه ۹۸، ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۱ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات فارسی نهم درس سیزدهم آشنای غریبان ( پاسخ گام به گام )

شعر «آشنای غریبان» ص ۹۸

دانش‌آموز عزیز برای خواندن معنی شعر «آشنای غریبان» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر بزنید.

» معنی شعر آشنای غریبان

شعر «میلادِ گُل» ص ۹۹

دانش‌آموز عزیز برای خواندن معنی شعر «میلادِ گُل» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر بزنید.

» معنی شعر میلادِ گُل

خودارزیابی درس سیزدهم ص ۱۰۰

۱- چرا شاعر می‌گوید: «فصل غریبی سرآمد؟»

📗 پاسخ: امام رضا(ع) را از وطنشان دور کردند و به ایران آوردند، از نظر انجام مسئولیت‌های امامت هم ایشان را در محدودیت قرار دادند و… و سرانجام بعد از مسموم کردنشان در کنار هارون دفن کردند،  به همین خاطر ایشان را غریب می‌نامند. شاعر می‌گوید که امروزه مردم بسیاری با عشق و علاقه و اشتیاق فراوان از وطن خود دور می‌شوند و برای زیارت به حرم ایشان مشرف می‌شوند و همواره حرم و بارگاه ایشان مملو از جمعیت مشتاق است پس دیگر فصل غریبی به پایان آمده است چون غریبان بسیاری ایشان را می‌شناسند.

۲- در شعر دوم، برای میلاد امام زمان(عج) چه توصیف‌هایی به کار رفته است؟

📗 پاسخ: میلادِ گل، بهار جان، عیدِ می‌کشان، جان دوباره، لاله‌باران شدن گلزار از عیش، آمدن سلطان زمین و آسمان، آمدن مُنجی جهان.

۳- رهبران جامعه اسلامی، چه نقشی در هدایت مردم دارند؟

📗 پاسخ: رهبران یک جامعه، ستون نگهدارنده جامعه محسوب می‌شوند که در هدایت مردم به سوی آرمان‌های باارزش نقش مهمی ایفا می‌کنند. جامعه‌ای که رهبری با قدرت و مورد حمایت اقشار مختلف جامعه داشته باشد، عدل و انصاف و مساوات را در مورد عموم مردم رعایت کند، شرایط تعلیم و تربیت عمومی را فراهم کند، حافظ ارزش‌های انسانی و اسلامی باشد، امنیت جامعه را تأمین کند و جامعه‌ای یکپارچه و منسجم تشکیل دهد، جامعه‌ای موفق و نیرومند است که هیچ قدرت خارجی توان از هم پاشیدن آن را نخواهد داشت.

نوشتن ص ۱۰۱

۱- هم‌خانوادۀ واژه‌های «ترخیص، غربت، معابر، و لادت، اعیاد، معیشت، تسلّط و نجات» را از متن درس بیابید و بنویسید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

ترخیص ← رُخصت

غربت ← غریبی، غریبان

معابر ← عبور

ولادت ← میلاد

اعیاد ← عید

معیشت ← عیش

تسلّط ← سلطان

نجات ← مُنجی

۲- در بیت‌های زیر، قافیه‌ها را مشخّص کنید و نوع ردیف آنها را بنویسید.

هی بیا با من، بران این خرس را      خرس را مگزین، مَهِل همجنس را

📗 پاسخ: قافیه ← این خرس ـ همجنس ؛ ردیف ← را (حرف)

 شد نفَسِ آن دو سه همسال او     تنگ‌تر از حادثۀ حال او

📗 پاسخ: قافیه ← همسال ـ حال ؛ ردیف ← او (اسم ـ ضمیر)

۳- ارتباط معنایی بیت زیر را با درس پیدا کنید و بنویسید.

آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد      مژده دهید باغ را بوی بهار می‌رسد

📗 پاسخ: هر دو درباره میلاد حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف سروده شده و اشاره به شادی و سرور و آماده شدن برای ظهور یگانه منجی بشریت دارد.

۴- جدول را کامل کنید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

۱- دروازۀ آن در روان‌خوانی فصل چهارم آمده است. ← آسمان

۲- یکی از پیشوندها ← با

۳- مشق میان‌تهی ← مق

۴- نشانۀ مفعول ← را

۵- بخشی از نام فصل پنجم کتاب‌های فارسی ← انقلاب اسلامی

۶- اگر برعکس بخوانید، کتابتان با آن آغاز می‌شود. ← شیاتس

۷- مخالف آشنایی ← غریبی

۸- دوستان ← یاران

۹- جهت ← سو

۱۰- نام یکی از سوره‌های قرآن که از آن به نام «قلب قرآن» یاد شده است. ← یس

۱۱- یکی از ضمایر ← او

۱۲- …….گوش کن جانا که از جان دوست‌تر دارند

جوانان سعادتمند، پند پیر دانا را ← نصیحت

(حافظ)

جواب درس‌های بعدی فارسی نهم دانلود PDF کتاب فارسی نهم
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *