جواب به سوالات و فعالیت درس سیزدهم فارسی نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس سیزدهم کتاب فارسی نهم آشنای غریبان صفحه ۹۸، ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۱ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی نهم درس سیزدهم آشنای غریبان ( پاسخ گام به گام )
شعر «آشنای غریبان» ص ۹۸
دانشآموز عزیز برای خواندن معنی شعر «آشنای غریبان» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر بزنید.
شعر «میلادِ گُل» ص ۹۹
دانشآموز عزیز برای خواندن معنی شعر «میلادِ گُل» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر بزنید.
خودارزیابی درس سیزدهم ص ۱۰۰
۱- چرا شاعر میگوید: «فصل غریبی سرآمد؟»
📗 پاسخ: امام رضا(ع) را از وطنشان دور کردند و به ایران آوردند، از نظر انجام مسئولیتهای امامت هم ایشان را در محدودیت قرار دادند و… و سرانجام بعد از مسموم کردنشان در کنار هارون دفن کردند، به همین خاطر ایشان را غریب مینامند. شاعر میگوید که امروزه مردم بسیاری با عشق و علاقه و اشتیاق فراوان از وطن خود دور میشوند و برای زیارت به حرم ایشان مشرف میشوند و همواره حرم و بارگاه ایشان مملو از جمعیت مشتاق است پس دیگر فصل غریبی به پایان آمده است چون غریبان بسیاری ایشان را میشناسند.
۲- در شعر دوم، برای میلاد امام زمان(عج) چه توصیفهایی به کار رفته است؟
📗 پاسخ: میلادِ گل، بهار جان، عیدِ میکشان، جان دوباره، لالهباران شدن گلزار از عیش، آمدن سلطان زمین و آسمان، آمدن مُنجی جهان.
۳- رهبران جامعه اسلامی، چه نقشی در هدایت مردم دارند؟
📗 پاسخ: رهبران یک جامعه، ستون نگهدارنده جامعه محسوب میشوند که در هدایت مردم به سوی آرمانهای باارزش نقش مهمی ایفا میکنند. جامعهای که رهبری با قدرت و مورد حمایت اقشار مختلف جامعه داشته باشد، عدل و انصاف و مساوات را در مورد عموم مردم رعایت کند، شرایط تعلیم و تربیت عمومی را فراهم کند، حافظ ارزشهای انسانی و اسلامی باشد، امنیت جامعه را تأمین کند و جامعهای یکپارچه و منسجم تشکیل دهد، جامعهای موفق و نیرومند است که هیچ قدرت خارجی توان از هم پاشیدن آن را نخواهد داشت.
نوشتن ص ۱۰۱
۱- همخانوادۀ واژههای «ترخیص، غربت، معابر، و لادت، اعیاد، معیشت، تسلّط و نجات» را از متن درس بیابید و بنویسید. (پاسخ ها با رنگ سبز)
ترخیص ← رُخصت
غربت ← غریبی، غریبان
معابر ← عبور
ولادت ← میلاد
اعیاد ← عید
معیشت ← عیش
تسلّط ← سلطان
نجات ← مُنجی
۲- در بیتهای زیر، قافیهها را مشخّص کنید و نوع ردیف آنها را بنویسید.
هی بیا با من، بران این خرس را خرس را مگزین، مَهِل همجنس را
📗 پاسخ: قافیه ← این خرس ـ همجنس ؛ ردیف ← را (حرف)
شد نفَسِ آن دو سه همسال او تنگتر از حادثۀ حال او
📗 پاسخ: قافیه ← همسال ـ حال ؛ ردیف ← او (اسم ـ ضمیر)
۳- ارتباط معنایی بیت زیر را با درس پیدا کنید و بنویسید.
آب زنید راه را هین که نگار میرسد مژده دهید باغ را بوی بهار میرسد
📗 پاسخ: هر دو درباره میلاد حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف سروده شده و اشاره به شادی و سرور و آماده شدن برای ظهور یگانه منجی بشریت دارد.
۴- جدول را کامل کنید. (پاسخ ها با رنگ سبز)
۱- دروازۀ آن در روانخوانی فصل چهارم آمده است. ← آسمان
۲- یکی از پیشوندها ← با
۳- مشق میانتهی ← مق
۴- نشانۀ مفعول ← را
۵- بخشی از نام فصل پنجم کتابهای فارسی ← انقلاب اسلامی
۶- اگر برعکس بخوانید، کتابتان با آن آغاز میشود. ← شیاتس
۷- مخالف آشنایی ← غریبی
۸- دوستان ← یاران
۹- جهت ← سو
۱۰- نام یکی از سورههای قرآن که از آن به نام «قلب قرآن» یاد شده است. ← یس
۱۱- یکی از ضمایر ← او
۱۲- …….گوش کن جانا که از جان دوستتر دارند
جوانان سعادتمند، پند پیر دانا را ← نصیحت
(حافظ)
جواب درسهای بعدی فارسی نهم دانلود PDF کتاب فارسی نهم