خانه » پایه نهم » پاسخ سوالات درس سوم فارسی نهم مثل آیینه

پاسخ سوالات درس سوم فارسی نهم مثل آیینه

جواب به سوالات و فعالیت درس سوم فارسی نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس سوم فارسی نهم مثل آیینه

پاسخگویی به سوالات درس سوم کتاب فارسی نهم مثل آیینه صفحه ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات فارسی نهم درس سوم مثل آیینه ( پاسخ گام به گام )

شعر «کار و شایستگی» ص ۲۶

دانش‌آموز عزیز برای خواندن معنی شعر «کار و شایستگی» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر بزنید.

» معنی شعر کار و شایستگی

خودارزیابی درس سوم ص ۲۷

۱- نویسنده به چه نوع ارتباط‌هایی در دوران نوجوانی اشاره کرده است؟

📗 پاسخ: ارتباط با خود و ارتباط با دیگران که وابسته به نیاز درونی است و به نوجوان کمک می‌کند تا به خودشناسی برسد. دیگران زبان نقد او و پاسخ دیدگان پرسشگر او هستند.

۲- ویژگی‌های مشترک آیینه و دوست را بیان کنید.

📗 پاسخ: دوستان مثل آیینه همان‌قدر که خوبی‌ها را پیش چشم می‌آورند، عیب‌ها را هم به ما می‌نمایانند و مهم‌تر آنکه این همه را بی‌صدا و بی‌هیاهو، باز می‌گویند.

۳- به نظر شما چه ارتباطی میان دو بخش نثر و شعر درس وجود دارد؟

📗 پاسخ: در نثر و شعر درس در مورد دوران نوجوانی و جوانی صحبت شده و به غنیمت شمردن این دوران توصیه می‌کند.

دوست خوب و واقعی در دوران نوجوانی آیینه‌ای است که خوبی‌ها و بدی‌ها را بدون هیاهو به او بازگو می‌کند و انسان را در راه خودشناسی کمک می‌کند، پس باید این دوران و این دوستی‌ها را غنیمت شمرد و استفاده کرد.

دوره جوانی را هم انسان باید غنیمت بداند و از آن در جهت پیشرفت و انسان‌سازی استفاده کند. خودپسندی و رفتن به بیراهه، جوانی را تباه می‌کند، این دوره اگر صرف حقیقت‌جویی، آموختن راه بردباری از آزادگان و تلاش در جهت خودشناسی و خودسازی بگذرد انسان را به جایگاه نیکو می‌رساند.

نوشتن ص ۲۸

۱- در میان کلمه‌های زیر، هم‌خانواده کدام واژه‌ها در متن درس به کار رفته است؟ آنها را بیابید و بنویسید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

غنی ← غنیمت

حجّت ←

یوم ← ایّام

مغتنم ← غنیمت

مبصر ← بصیرت

احتیاج ← حاجت

صبور ←

دوام ←

مساعی ← سعی

سعید ← سعی

۲- در بیت زیر کنایه‌ها را مشخّص کنید و معنی آنها را بنویسید.

مپیچ از ره راست بر راه کج       چو در هست، حاجت به دیوار نیست

📗 پاسخ: مپیچ از ره راست ← از راه راست پیچیدن، کنایه از منحرف شدن است.

📗 پاسخ: راه کج ← کنایه از راه و کار نادرست و اشتباه کردن است.

۳- با ذکر دلیل، گونه‌های پرسش را در بیت‌های زیر مشخّص کنید.

که تواندکه دهد میوه الوان از چوب؟     یا که داند که بر آرد گل صد برگ از خار؟

📗 پاسخ: در مصراع اول و دوم شاعر تأکید بر انکار دارد یعنی هیچ پاسخی وجود ندارد و هیچ‌کس جز خدای مهربان نمی‌تواند از چوب میوه الوان به وجود آورد، و هیچ‌کس جز خداوند توانایی خلق گل صد برگ از خار را ندارد، پس در این دو مصراع «پرسشِ انکاری» به کار رفته است.

خار بر پشت زنی زین سان گام     عزّتت چیست؟ عزیزیت کدام؟

📗 پاسخ: در مصراع دوم این بیت، دو سؤال معمولی پرسیده شده که جواب دارد، پس در این مصراع «پرسش معمولی» به کار رفته است.

هر شب که روی به جامه خواب      کن نیک تأمل اندر این باب

کان روز، به علم تو چه افزود؟             وز کرده خود، چه برده‌ای سود؟

📗 پاسخ: در مصرع سوم و چهارم این شعر، شاعر دو پرسش معمولی می‌پرسد که دارای جواب است، پس در این دو مصراع «پرسش معمولی» به کار رفته است.

حکایت «باغبانِ نیک‌اندیش» ص ۲۹

دانش‌آموز عزیز برای خواندن معنی حکایت «باغبانِ نیک‌اندیش» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر بزنید.

» معنی حکایت باغبانِ نیک‌اندیش

جواب درس‌های بعدی فارسی نهم دانلود PDF کتاب فارسی نهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *