خانه » زیست شناسی » تحقیق درباره زندگی اسب آبی

تحقیق درباره زندگی اسب آبی

آشنایی با اسب آبی

اسب آبیاسب آبی چیست؟

اسب آبی یک جانور پستاندار گیاه‌خوار ساکن آفریقا می‌باشد. تنها دو گونه اسب آبی وجود دارد که در یک خانواده زیستی مستقل به نام Hippopotamidae قرار می‌گیرند. اسب آبی معمولی که پس از فیل و کرگدن سومین پستانداز بزرگ خشکی‌زی است و اسب آبی کوتوله که جمعیت کمی دارد و تنها در غرب آفریقا زندگی می‌کند. آن‌ها جانورانی نیمه آبزی هستند که در رودخانه‌ها و برکه‌ها زندگی می‌کنند. این جانوران در درازای روز با ماندن در آب رودخانه یا در گل و لای خود را خنک می‌کنند. این جانوران بزرگ ۲٬۶ تا ۳ متر درازا و ۱٬۶۶ متر بلندا دارند. وزن آنها در حدود ۲٬۲ تا ۲٬۸ تن است.

اسب‌های آبی از دید ظاهری به پستانداران سم‌دار مثل گراز شباهت دارند ولی نزدیکترین خویشاوند آن‌ها نهنگ‌ها و گرازهای دریایی هستند که ۵۵ میلیون سال پیش نیای مشترکی داشتند. نیای مشترک آن‌ها ۶۰ میلیون سال پیش از سم‌داران جفت‌سم جدا شده بود.

غذای اسب آبی چیست؟

اسب های آبی از گیاهان تغذیه می کنند. به ویژه چمن، شاخه ، برگ ها ، نی ، گل ها ، ساقه ها و پوسته ی گیاهان.

اسب های آبی اگرچه گیاه خوار هستند اما به اینکه دنبال چیزهای دیگر می گردند ، معروف هستند. سیستم گوارشی اسب های آبی برای خوردن گوشت تکامل نیافته است.

زیست شناسان بر این عقیده هستند که اگر اسب های آبی گوشت بخورند ممکن است مریض یا دچار سوءهاضمه شوند.

مقدار غذای روزانه اسب آبی

اسب آبی روزانه ۳۵ کیلوگرم غذا می‌خورد! اسب‌های آبی از گیاهان تغذیه می‌کند. اسب‌های آبی اکثر فعالیت‌های خود را شبانه انجام می‌دهند اما این مسئله به هیچ وجه بدان معنا نیست که در روز شانس دیدن این حیوانات از نزدیک را نخواهید داشت. اسب‌های آبی اکثرا در شب به دنبال غذای خود می‌گردند و روز را استراحت می‌کنند. این حیوانات گاهی اوقات در یک شب حدود ۱۰ کیلومتر مسافت را برای یافتن غذا طی می‌کنند. این حیوانات غالبا از گیاهان، علف‌ها و میوه‌ها تغذیه می‌کنند.

 اسب‌های آبی می‌توانند تا ۵ دقیقه در زیر آب بمانند!

پوست این حیوانات مایع قرمز رنگی از خود ترشح می‌کند که این مایع هم آنتی‌بیوتیک است، هم نقش ضد آفتاب دارد و هم مرطوب کننده است. مردم در قدیم به غلط بر این باور بودند که اسب‌های آبی خون عرق می‌کنند! اسب‌های آبی می‌توانند تا ۵ دقیقه در زیر آب بمانند و نفس خود را حبس کنند. هنگامی که این حیوانات در دریاچه‌ها می‌خوابند، بدن آن‌ها به طور خودکار بر روی سطح آب می‌آید تا این جانوران نفس بکشند و سپس مجددا به زیر آب فرو می‌رود و این روند تا پایان خواب جانور تکرار می‌شود.

چشم اسب‌های آبی تقریبا در بالاترین نقطه از سرشان قرار گرفته و این امکان را به جانور می‌دهد تا اطراف خود را از زیر ببیند در حالی‌که فقط چشم‌ها از سطح آب بیرون است.

ویژگی اسب آبی

اسب‌های آبی به نسبت جثه و وزنشان سریع هستند. یک اسب آبی می‌تواند با سرعت ۲۳ کیلومتر بر ساعت بدود. اسب‌های آبی شدیدا پر سر و صدا هستند! اصواتی که اسب‌های آبی تولید می‌کنند (مثل خر و پف کردن و نعره کشیدن) حدود ۱۱۵ دسی‌بل اندازه گیری شده است. اگر کنجکاوید تا بدانید این حجم از صدا چقدر است، شرایطی را تصور کنید که در فاصله ۴.۶ متری از یک بلندگو در یک فستیوال موسیقی راک قرار دارید! صدای اسب‌های آبی هم همین قدر بلند است!

اسب‌های آبی قابلیت این را دارند تا غذا را در معده خود زخیره کنند! این حیوانات بسیار خطرناک هستند و همواره می‌توان نام آن‌ها را در لیست خطرناک‌ترین پستانداران جهان دید! آرواره‌های اسب آبی بسیار قوی است و این جانور بسیار پرخاشگر است. اسب‌های آبی بسیار با یکدیگر درگیر می‌شوند و گاهی اوقات درگیری به حدی می‌رسد که یکی از بچه‌ها در بین دعوای دو اسب آبی دیگر آسیب می‌بیند یا حتی له می‌شود!

محل زندگی

اسب‌های آبی تنها در آفریقا یافت می‌شوند و بسیاری از گردشگران در راه یک سافاری قدم می‌گذارند تا بتوانند یک اسب آبی را از نزدیک ببینند. این جانوران اکثرا در جنوب آفریقا یافت می‌شوند و آن‌ها را تنها در نقاطی که آب وجود دارد می‌توان یافت. در نتیجه احتمال دیدن یک اسب آبی تنها در کنار دریاچه‌ها و رودخانه‌ها وجود دارد. اسب‌های آبی باید حداقل ۱۶ ساعت از روز خود را در آب سپری کنند. اسب‌های آبی زندگی گروهی دارند و با هم نوعان خود اجتماعی هستند.

اسب آبی در آب

ارتباط اسب آبی با اسب

اسب آبی هیچ ارتباطی با اسب ندارد! اسب‌های آبی در زبان انگلیسی “Hippo” نامیده می‌شوند و نام علمی و کامل آن‌ها “Hippopotamus” است که این واژه یونانی به معنای «اسب آبی» یا «اسب رودخانه‌ای» ترجمه خواهد شد. در نتیجه نامی که در زبان فارسی به این حیوانات نسبت داده شده است، ترجمه نام اصلی این جانوران در یونانی است. جالب است بدانید که اسب‌های آبی هیچ ارتباطی با اسب‌ها ندارند! نزدیک‌ترین خویشاوندان به اسب‌های آبی، خوک‌ها، وال‌ها و دلفین‌ها هستند. پوست اسب‌های آبی باید همیشه مرطوب باشد چراکه اگر پوست این حوانات خشک شود سریعا ترک می‌خورد.

وضعیت بقا

طبق گزارشات IUCN، وضعیت بقای اسب‌های آبی در دسته «آسیب پذیر» قرار می‌گیرد. این مسئله از این نظر که این جانوران در خطر انقراض نیستند خبر نسبتا خوبی است اما همچنان جای نگرانی دارد. جمعیت اسب‌های آبی در طی ۱۰ سال اخیر حدود ۷ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است و خبر بد این است که این کاهش جمعیت همچنان در حال افزایش است و اگر شرایط به همین نحو ادامه پیدا کند به زودی نام اسب آبی را در دسته «در خطر انقراض» مشاهده خواهیم کرد. دلیل اصلی کاهش جمعیت این حیوانات، آمار بسیار بالای شکار آن‌ها است.

دلیل اصلی شکار شدن این حیوانات استفاده از پوست و دندان نیش آن‌ها است. از جمله دیگر دلایل کاهش جمعیت اسب‌های آبی می‌توان به مسئله کمبود مناطق آبی از قبیل دریاچه‌ها به دلیل گسترش کشاورزی اشاره کرد.

پیشنهادی: همه چیز درمورد فیل ها
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *