خانه » پزشکی و سلامت » تحقیق در مورد پیشگیری از بیماری ها

تحقیق در مورد پیشگیری از بیماری ها

پیشگیری از بیماری با تغذیه سالم و بهداشت فردی

پیشگیری از بیماری ها

چگونه از بیماری پیشگیری کنیم؟

در این پست مطالبی درباره بهترین راه های پیشگیری از بیماری ها با بررسی دو موضوع اصلی تغذیه و بهداشت پرداخته شده است با دانشچی همراه باشید.

مقدمه

هر فرد در زندگی خود نیاز به تغذیه دارد، تغذیه ای که سالم باشد و ویتامین، املاح معدنی و مواد مغذی را به بدن برساند، در مقابل باید بهداشت فردی به صورت صحیح انجام شود تا فرد بیماری ها عفونی، ویروسی و… در امان بماند.

بیماری چیست؟

بیماری به ناهنجاری در بدن یا روان می‌گویند که به علت ناراحتی، اختلال عملکرد یا تنش در بیمار یا سایر افراد مرتبط با او ایجاد می‌شود. البته باید میان بیماری و سایر حالت‌ها پزشکی مانند خستگی، ضعف، کسالت و اندوه تفاوت گذاشت. عامل ایجاد بیماری می‌تواند بیرونی (مانند باکتری، انگل، تغذیه ناکافی و…) یا درونی (مانند پرکاری تیروئید، دیابت و …) باشد. همچنین بیماری می‌تواند مادرزادی (مانند سندرم ترنر یا لب شکری) یا ژنتیکی مانند آلبینیسم باشد.

نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری ها

سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری ها نیاز به تغذیه سالم دارد، تغذیه صحیح به انسان سلامتی می دهد، به تندرستی و طول عمر می‌انجامد و با تأثیر بر روی مغز و روان سبب رشد فکری می‌گردد.

مواد مغذی شامل پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و آب است. اهمیت وجود بعضی از مواد مغذی در برای تغذیه و سلامت سلول های بدن ضروری است، این مواد در لوله گوارش جذب می‌شوند و برای تأمین نیازهای حیاتی مورد استفاده یاخته‌های بدن قرار می‌گیرند.

رژیم درمانی در سلامت و جلوگیری از بیماری ها

اصطلاح رژیم درمانی به معنای استفاده از رژیم غذایی نه فقط برای بیماران بلکه برای افراد سالم نیز است. بدین معنی که افراد سالم نیز باید به نوبه خود از رژیم غذایی مناسب استفاده کنند تا بدین وسیله از ابتلا به سوءتغذیه مصون مانده و از سلامت کامل برخوردار شوند.

نیاز انسان به غذا یکی از احتیاجات ذاتی و فیزیولوژیکی است که مهم‌ترین عامل بقای زندگی و طول عمر بشر می‌باشد. احتیاج به غذا دایمی است و ارگانیسم را مجبور می‌کند تا برای به دست آوردن غذا و رفع گرسنگی کوشش کند.

تغذیه صحیح و متعادل نه تنها پدیده رشد را مؤثر می‌سازد به تندرستی و طول عمر می‌انجامد بلکه با تأثیر روی اعصاب و روان سبب رشد فکری و نمو نیروهای جوانی می‌گردد و از بیماری ها پیشگیری می کند.

تغذیه در کودکان و نوجوانان

غذاهایی مثل شیر و بیسکویت، نان و خرما، نان و پنیر، کیک، کلوچه‌ها، میوه یا آب‌میوه یا انواع شربت‌های خانگی، انواع خشکبار مثل بادام، گردو، پسته، کشمش، برگه، توت خشک به‌عنوان میان‌وعده برای کودکان بسیار مناسب هستند.

از آنجا که کودکان از نحوه تغذیه و عادتهای غذایی خانواده خود سرمشق می‌گیرند، والدین باید از بدخوری و عادتهای ناسالم غذایی پرهیز کنند و طرز تغذیه سالم را به فرزندان خود بیاموزند.

برای این منظور، بهتر است والدین اطلاعاتی دربارهٔ دانش تغذیه به دست آورند و تغذیه سالم و متعادل را به کودکان یاد بدهند. روش‌های درست تغذیه باید هر چه زودتر به کودکان آموخته شود تا به رشد و سلامت آن‌ها کمک نماید و انرژی لازم برای فعالیت‌های علمی و هنری و ورزشهای مورد علاقه‌شان را به دست آوردند.

بهداشت فردی در  پیشگیری از بیماری ها

بهداشت فردی به کلیه فعالیت ها، اقدامات و راه و روش هایی که یک فرد برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری ها انجام می دهد گفته می شود. مراقبت ها اعضای بدن مثل (پوست، مو، چشم، گوش، سیستم گوارش و … )

بهداشت فردی یا مراقبت شخصی شامل

⭕ مسواک زدن

⭕ استحمام

⭕ شستن دست ها با صابون قبل از خوردن هر غذایی و بعد خارج شدن از توالت

⭕ مراقبت از پوست و مو ها با شستشو دهنده ها و مرطوب کننده ها

⭕ ورزش کردن و تحرک کافی برای پیشگیری از اضافه وزن و دیابت

⭕ استراحت کافی

⭕ برای سلامت روان نیز خونسرد و شاد باشید

بیشتر بخوانید: راه‌هایی برای مراقبت از چشم

_ جمع آوری و خلاصه شده از ویکی پدیا

همیشه سلامت و شاد باشید.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *