خانه » ادبیات » معنی بیت ” رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود “

معنی بیت ” رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود “

آشنایی با معنی بیت رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود، رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود 🚶🏻‍♂️

معنی رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود

در ادامه با معنی و مفهوم این تک بیت زیبا که از ضرب المثل های ایرانی محسوب می شود، آشنایی می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی بیت رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود

رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود

رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود

یعنی: رهرو (کسی که مسیری را می پیماید) به آن کس نمی گویند که گاهی چنان تند می رود که سریع خسته می شود و از حرکت باز می ایستد و گاهی چنان خسته است که به جایی نمی رسد. بلکه رهروی حقیقی آن کسی است که اعتدال را رعایت کرده و آهسته و پیوسته قدم بر میدارد؛ یعنی هم سرعتش خوب است هم همیشه در حرکت است و این حرکت او مقطعی نیست.

مفهوم بیت

🔸 این بیت را که به صورت ضرب المثل در آمده است، معمولا برای افرادی به کار می برند که در ابتدا هیجان زده تصمیم گرفته و با عجله کاری را شروع می کنند تا به خیال خود سریعتر به مقصد برسند. اما پس از مدت کوتاهی، خسته و دلسرد شده و دیگر نمی توانند آن کار را پیش ببرند.

🔸 بنابراین افراد باتجربه، به کسانی که در ابتدای مسیر (تحصیلی، شغلی و …) هستند، توصیه می کنند که در راه رسیدن به اهداف خود، با برنامه ریزی و با سرعت معتدل پیش بروند تا دلسرد نشده و بتوانند همیشه در آن مسیر باشند و دست از تلاش برندارند.

🔸 برای رسیدن به هر هدفی، باید استمرار ورزید. یعنی آن طور نباشد که یک مدت با انرژی و سرعت کار کنیم و یک مدت خسته شویم و دیگر کاری انجام ندهیم! حتی برای شکل گرفتن عادت های خوب (مثل سحرخیزی، مطالعه روزانه ده دقیقه، ورزش کردن و …) معمولا هدف مد نظر را ۲۱ روز پشت سر هم انجام می دهند تا تبدیل به عادت شده و از آن پس به راحتی انجام شود.

🔸 منظور از رهرو، هر کسی است که تصمیم بر انجام کاری می گیرد و مسیری را در زندگی برای رسیدن به آن هدف طی می کند.

حدیث مرتبط با این بیت (ضرب المثل)

امام علی علیه السلام در ستایش پشتکار داشتن می فرمایند: قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ أَرْجَى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْه؛ كار اندکی كه به آن ادامه دهى اميد به آن بيشتر است از كار بسيارى كه از آن ملول و خسته گردى. (حکمت ۲۷۸ نهج البلاغه)

همچنین امام سجاد علیه السلام می فرمایند: إِنِّي لَأُحِبُّ أَنْ أُدَاوِمَ عَلَى اَلْعَمَلِ وَ إِنْ قَلَّ؛ من دوست دارم که کار را هر چند اندک باشد، ادامه و استمرار دهم. (الکافي، ج۲، ص۸۲)

پیشنهادی: ضرب المثل‌های ایرانی بیشتری بخوانید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *