خانه » پزشکی و سلامت » تحقیق در مورد آلرژی یا حساسیت، علائم و درمان آن

تحقیق در مورد آلرژی یا حساسیت، علائم و درمان آن

همه چیز درباره آلرژی یا حساسیت و راه درمان آن

تحقیق در مورد آلرژی یا حساسیت

آلرژی یا حساسیت چیست؟

آلرژی یا حساسیت، واکنش بیش از حد دستگاه ایمنی بدن نسبت به عوامل گوناگون است. در ادامه با علائم و درمان آن بیشتر آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

کسانی که دچار آلرژی هستند، دارای دستگاه ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهراً بی‌ضرر موجود در محل زندگی شان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهند.

برای مثال گرده گیاهان، می‌تواند سیستم ایمنی شخص آلرژیک را طوری تحریک کند که گویی با یک خطر جدی روبرو شده‌است. آلرژی یک مشکل بسیار شایع است و تقریباً از هر ده نفر، دو نفر به نوعی از آن مبتلا هستند.

عوامل آلرژی‌زا

عوامل آلرژی زایی که وارد بینی و سپس ریه‌ها می‌شوند، ممکن است وضعیت آسم آلرژیک را وخیم‌تر کنند. برخی از این عوامل عبارت‌اند از:

حشرات
⇐ گردوغبار
⇐ گرده درختان و گیاهان
⇐ مو، پوست، پر یا بزاق حیوانات
⇐ هوای سرد
آلودگی هوا
⇐ دود سیگار و تنباکو
⇐ بوی شدید مواد شیمیایی
⇐ عطر یا سایر محصولات معطر
⇐ احساسات شدیدی که موجب خنده یا گریه می‌شوند

برخی افراد هنگام تماس با مواد آلرژی زا یا خوردن و آشامیدن آن‌ها (درصورتی‌که حساسیت به مواد غذایی داشته باشند) ممکن است دچار واکنش‌های آلرژیک شوند. گاهی اوقات این واکنش‌ها می‌توانند بسیار جدی باشند و حتی تهدید بزرگی برای زندگی فرد به‌حساب آیند. به‌طور مثال در واکنش آلرژیک شوک آنافیلاکسی (بیش دفاعی)، نفس کشیدن بسیار دشوار می‌شود.

پزشک جهت تشخیص نوع آلرژی و شناسایی عوامل آلرژی زا، آزمایش‌هایی را بر روی سیستم ایمنی بدن انجام می‌دهد. در این آزمایش‌ها پزشک معمولاً پوست فرد را با مقداری ماده آلرژی زا از طریق تماس فیزیکی یا با تزریق آن به زیرپوست تحریک کرده و آن را از نظر واکنش‌های آلرژیک بررسی و معاینه می‌کند.

چنانچه به هر دلیلی انجام آزمایش‌های پوستی برای فرد امکان‌پذیر نباشد، به‌جای آن تشخیص آلرژی با آزمایش خون انجام می‌شود.

علائم حساسیت

نشانه‌های آلرژی را می‌توان به سه دسته خفیف، متوسط و حاد تقسیم نمود.

۱- واکنش خفیف، شامل نشانه‌هایی است که یک ناحیه از بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مانند التهاب، خارش و آبریزش از چشم. علایم خفیف به بخش‌های دیگر بدن منتقل نمی‌شوند.

۲- نشانه واکنش متوسط، در بخش‌های مختلف بدن منتشر می‌شوند و خارش چشم ممکن است به خارش گلو و تنگی نفس هم منجر شود.

۳- عکس‌العمل حاد که آنافیلاکسی (anaphylaxis) نام دارد، نادر است و یک موقعیت خطرناک و از جمله مواردی است که درمیان فوریت‌های پزشکی قرار دارند. در چنین مواردی، آلرژی در تمام بدن منتشر می‌شود.

این حالت ممکن است با مجموعه‌ای از حملات خارش چشم و صورت آغاز شود و در عرض چند دقیقه، به سرعت در تمام بدن پخش شود و علایم جدی‌تری چون درد معده، گرفتگی عضلات، تهوع و اسهال را به دنبال داشته و در عین حال درجه التهاب مجاری تنفسی و گوارشی به حدی برسد که تنفس و بلع بسیار مشکل شود.

آشفتگی ذهنی و سرگیجه نیز از جمله علایم حساسیت هستند زیرا مشکل آنافیلاکسی باعث کاهش شدید فشار خون نیز می‌شود.

شباهت علائم آلرژی و علائم سرماخوردگی

نکته‌ای که در مورد علائم آلرژی باید به آن دقت کرد، شباهت علائم آن با علائم سرماخوردگی است! از همین بابت باید توجه داشته باشید که علائم را به دقت بررسی کنید تا متوجه شوید در حقیقت به کدام مشکل دچار هستید.

به عنوان مثال یکی از تفاوت‌ها در علائم سرماخوردگی و آلرژی، وجود بدن درد و کوفتگی در سرماخوردگی (البته نه همیشه)است در حالی که حساسیت چنین علامتی ندارد.

یا به عنوان مثالی دیگر شما در سرماخوردگی هرگز کهیر و خارش پوستی مشاهده نمی‌کنید اما گاهی اوقات در آلرژی این موارد دیده می‌شوند. در مجموع می‌توان گفت این دو عارضه بسیار به یکدیگر شبیه بوده و باید تفاوت‌های اندکی که در میان آن‌ها وجود دارد بشناسید.

راه درمان آلرژی و پیشگیری از آن

بهترین راه تشخیص آلرژی، معاینه فیزیکی و شرح حال مناسب از بیمار است تا پزشک بتواند آن را از دیگر بیماری‌های ویروسی تشخیص دهد، علاوه بر آن تست‌های تشخیص آلرژی هم در این زمینه وجود دارد.

دوره آلرژی تا وقتی فرد در برابر عامل محرک مانند حیوان خانگی یا نوعی گیاه خاص قرار داشته باشد، ادامه دارد. بهترین روش برای رفع آلرژی حذف عامل یا ماده غذایی محرک، تغییر محیط فیزیکی، شرایط آب و هوایی که فرد به آن آلرژی دارد، است.

بعلاوه مصرف آ‌نتی‌هیستامین‌ها و دارو‌های ضدالتهاب که به صورت اسپری‌های بینی و دهان در بازار وجود دارد، موجب کنترل علائم حساسیت شده و از پیشرفت بیماری به صورت موقتی جلوگیری می‌کند.

افراد مبتلا به آلرژی باید مداوم تحت‌نظر پزشک از روش ایمونوتراپی و واکسن‌های آلرژی که به صورت تزریقی و خوراکی است، استفاده کنند تا سیستم ایمنی بدن به مرور زمان پاسخ‌های نابجای خود را حذف کند.

متخصصان درمان آلرژی برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض عوامل تحریک کننده سیستم ایمنی، راهکارهایی را ارائه می‌کند که عبارتند از:

← گزارش‌های هواشناسی را در فصل‌های آلرژی‌زا از روزنامه، رادیو و تلویزیون دنبال کنید تا اطلاعاتی در مورد میزان گرده موجود در هوا در این فصل‌ها دریافت کنید.
در طول فصل آلرژی‌زا، درب‌ها و پنجره‌های خانه و ماشین خود را ببندید.

← برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض گرده که باعث حساسیت می‌شود، میزان گرده موجود در هوا را بررسی کنید. در فصل بهار و تابستان و در فصل گرده افشانی درختان و علوفه، میزان گرده هنگام شب بیشتر است. در اواخر تابستان و اوایل پاییز، میزان گرده در ساعات اولیه روز بیشتر است.

← پس از بازگشت به خانه دوش بگیرید، موهای خود را بشویید و لباس‌هایتان را عوض کنید.

← هنگام انجام کارها در خارج از منزل، از ماسک فیلتردار استفاده کنید و قبل از آن، داروهای مناسب مصرف کنید.

← همچنین متخصص آلرژی ممکن است یک یا چند دارو را برای کنترل علائم توصیه کند. برخی از داروهایی که به طور گسترده توصیه می‌شوند، بدون نسخه هم قابل تهیه هستند.

← اگر از قبل سابقه ابتلا به آلرژی های فصلی را دارید، متخصص آلرژی دو هفته قبل از بروز علائم، مصرف دارو را برای شما شروع می‌کند.

درمان آلرژی با طب سنتی

⇐ آب سیب یا کاهو سکنجبین

طبق کتب طب سنتی مصرف آب سیب برای مبتلایان به آلرژی بسیار مفید است و توصیه می شود ،کاهو سکنجبین هم در تسکین آلرژی تاثیر دارد.

⇐ حریره بادام

برای تهیه این حریره بادام برای کاهش آلرژی ۱۰ عدد بادام را خیس کرده و پوست آنها را جدا کنید و داخل مخلوط کن بریزید ، سپس یک قاشق غذاخوری عسل را در آب گرم حل کرده و آن را به بادام ها اضافه کنید ، حالا مواد ترکیب شده را آن را روی حرارت ملایم قرار داده و هم بزنید تا غلیظ شود.

⇐ روغن عصاره ای لیمو

از این روغن در انواع چای و نوشیدنی ها استفاده کنید، تا از درون آلرژی را درمان کنید ؛ با مخلوط کردن نعنا و روغن اسطوخودوس یک ترکیب ضد آلرژی درست کنید و آن را روی بخش تحت تاثیر استفاده کنید و یا به عنوان یک محلول برای غرغره کردن به کار برید.

شما همچنین، می توانید از این روغن به عنوان یک ماده ی ضدعفونی کننده استفاده کنید تا هوا را تمیز نگه دارید و بدین وسیله از آلرژی هایی که توسط حشرات و آلودگی ها به وجود می آیند، جلوگیری کنید.این روغن را با هر روغن پایه ای دیگر ترکیب کنید و بر روی پشت، سوراخ های بینی و گردن بمالید.

⇐ روغن عصاره ای نعناع

این روغن را می توانید هم در یک لیوان آب سرد و هم آب گرم مخلوط کنید ، این روغن را با روغن بادام یا جوجوبا و یا هر روغن پایه ای دیگر ترکیب کنید و بر روی پیشانی ، قفسه سینه و غیره بمالید.

نکته :

مصرف بیش از اندازه از روغن نعناع، میتواند خطرناک باشد.
افرادی که به منتول آلرژی دارند، نمی توانند از این روغن استفاده کنند.

⇐ روغن ریحان

روغن ریحان رقیق شده را بر روی گردن ، سینه و شقیقه بمالید ؛ برای رقیق کردن، می توانید از روغن نارگیل، بادام شیرین و هر روغن پایه ای دیگر استفاده کنید. همچنین می توانید از آن در دستگاه پخش کننده ی روغن یا بخور استفاده کنید برای این منظور، چند قطره از روغن را داخل آب در حال جوش بریزید و بخار را برای چندین بار استنشاق کنید.

پیشنهادی: مهمترین دلایل چرب و مرطوب بودن پوست
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *