خانه » پایه نهم » پاسخ سوالات درس چهاردهم فارسی نهم پیدای پنهان

پاسخ سوالات درس چهاردهم فارسی نهم پیدای پنهان

جواب به سوالات و فعالیت درس چهاردهم فارسی نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس چهاردهم فارسی نهم پیدای پنهان

پاسخگویی به سوالات درس چهاردهم کتاب فارسی نهم پیدای پنهان صفحه ۱۰۸، ۱۰۹، ۱۱۰ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات فارسی نهم درس چهاردهم پیدای پنهان ( پاسخ گام به گام )

خودارزیابی درس چهاردهم ص ۱۰۸

۱- پاسخ شخص گمراه به مفضّل چه بود؟

📗 پاسخ: اگر از شاگردان جعفر بن محمد(ع) هستی باید بدانی که او زیاده از این سخنان ما را شنیده و با متنانت جواب گفته است، لذا تو هم شایسته با ما سخن بگو.

۲- این درس را با درس اوّل (آفرینش همه…) مقایسه کنید و شباهت‌های آنها را بیان کنید.

📗 پاسخ: هر دو درس به نعمت‌های بی‌کران خداوند اشاره دارد، در درس اول نعمت‌های موجود در طبیعت و در این درس نعمت‌های موجود در بدن انسان بیان شده است. هر دو درس شگفتی‌های آفرینش را بیان کرده است و بر معرفت و شناخت انسان نسبت به خدا می‌افزاید و انسان قدرشناس و سپاسگزار را وادار به تواضع و فروتنی در برابر عظمت توصیف‌ناپذیرش می‌کند.

۳- چرا خداوند بزرگ، نعمت تفکّر و اندیشیدن را به انسان‌ها بخشید؟

📗 پاسخ: تفکّر انسان را به شناخت صحیح هدایت می‌کند و باعث تعلیم و تربیت انسان می‌شود. تفکر درباره خلقت طبیعت، خلقت انسان، ارتباط بین آفریده‌ها و… انسان را به این موضوع هدایت می‌کند که هیچ چیز بیهوده آفریده نشده، آفرینش کوچکترین ذرات عالم با هدف و تدبیری همراه بوده که نبودنش نقصی در عالم طبیعت به وجود خواهد آورد. در نتیجه این شناخت باعث تربیت انسان به سوی راه درست می‌شود و انسان را وادار به تعظیم و به جا آوردن حق بندگی در برابر خالق بی‌همتا می‌کند.

نوشتن ص ۱۰۹

۱- ده واژه را که ارزش املایی دارند، از متن درس بیابید و بنویسید.

📗 پاسخ: مفضّل ـ مزار ـ ضمن ـ متانت ـ اعضای بدن ـ تأمّل ـ قائل ـ شعور و اراده ـ پرده دل ـ بادْزن ـ حافظه ـ مصلحت ـ حیا ـ صله رحم ـ خویشان ـ ترک معاصی ـ طاقت ـ تواضع ـ تضرّع ـ عافیت

۲- جمله‌های زیر را بخوانید و قیدهای آن را مشخّص کنید. (پاسخ ها با رنگ سبز)

الف) تو هم، شایسته سخن بگو. ← شایسته

ب) من فعلاً کاری ندارم. ← فعلاً

پ) محمد چرا دیروز غایب بود؟ ← دیروز

ت) همایون دوباره برنده شد. ← دوباره

۳- بیت زیر را بخوانید و ارتباط آن را با متن درس، در یک بند بنویسید.

جهان چون زلف و خال و خطّ و ابروست     که هر چیزی به جای خویش نیکوست

                                                                                  (محمود شبستری)

📗 پاسخ: این بیت و متن درس هر دو به بیهوده نبودن خلقت اشاره دارد. اینکه هر قسمت این جهان مانند هر قسمت اعضای بدن انسان بر اساس تدبیر و حکمت خداوند در جای مناسب خودش قرار گرفته است و جابه‌جایی و تغییر در یکی باعث به هم ریختن نظم و هماهنگی بین قسمت‌های دیگر می‌شود. تصرفات انسان در جنگل، کوه، بیابان، آب‌های راکد و روان و… و تغییر دادنشان باعث مشکلاتی مثل آلودگی هوا، پدیده ریزگردها، سیل‌ها و… شده است که برطرف کردن آنها بسیار دشوار و گاهی ناممکن است.

شعر «بوَد قدر تو افزون از ملایک» ص ۱۱۰

دانش‌آموز عزیز برای خواندن معنی شعر «بوَد قدر تو افزون از ملایک» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر بزنید.

» معنی شعر بوَد قدر تو افزون از ملایک

جواب درس‌های بعدی فارسی نهم دانلود PDF کتاب فارسی نهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *