خانه » مهارت نوشتاری » انشا در مورد طلوع خورشید

انشا در مورد طلوع خورشید

انشای کوتاه و خواندنی درباره طلوع خورشید

طلوع خورشید

در ادامه برای تقویت مهارت نوشتاری، نمونه ای از این انشا قرار داده ایم. با دانشچی همراه باشید.

انشا طلوع خورشید

همه ما می‌دانیم که هر روز صبح خورشید به آسمان می‌آید که به آن طلوع گفته می‌شود. طلوع خورشید یکی از زیباترین مناظر است. با تمام شدن شب، صبح با طلوع خورشید آغاز می‌شود.

اگر در یک صحرا یا کنار دریا باشید می‌توانید با بیدار شدن در سحر و پیش از طلوع آفتاب لحظه به لحظه بالا آمدن خورشید از شرق آسمان را ببینید و لذت ببرید. در ابتدای طلوع خورشید شبیه به یک توپ نارنجی بزرگ است که می‌توان به آن نگاه کرد اما به مرور که خورشید به وسط آسمان برسد دیگر نمی‌شود مستقیم به آن نگاه  کنیم.

اما این طلوع زیبا چگونه اتفاق می افتد؟

زمینی که ما روی آن زندگی می‌کنیم یک کره است. سیاره زمین به دور خورشید می‌چرخد و هم زمان که در حال گشتن به دور خورشید است دور خود نیز می‌چرخد این حرکت بقدری کند هست که ما آن را احساس نمی‌کنیم.

در علم جغرافیا به این گردش زمین به دور خود حرکت وضعی می‌گویند. از آنجا که خورشید یک ستاره ثابت در آسمان است با گشتن زمین به دور خود شب و روز پدید می‌آید. این چرخش بر خلاف عقربه‌های ساعت است به همین دلیل خورشید همیشه از سمت شرق طلوع و در غرب غروب میکند.

در این حالت وقتی در جایی از کره زمین مثلا ایران خورشید طلوع می‌کند، در قسمت مقابل در کره زمین مثلا آمریکا، شب آغاز می‌شود. به این دلیل که ایران در لحظه طلوع رو به روی خورشید است و به دلیل گرد بود زمین نور به قسمت مقابل آن نمی‌رسد و آن قسمت تاریک و شب است. به فاصله بین تمام شدن شب و طلوع خورشید سحرگاه می‌گویند. زمانی که آرام آرام زمین به سمت خورشید می‌چرخد و نور خورشید کم کم آسمان را روشن و روشن‌تر می‌کند.

طلوع خورشید در قطب‌های زمین کمی متفاوت است. در قطب‌های شمال و جنوب کره زمین معمولا ۶ ماه از سال هوا به طور کامل روشن نمی‌شود و در ۶ ماه از سال نیز هوا به صورت کامل تاریک نمی‌شود. علت علمی آن زاویه داشتن چرخش زمین است در ۶ ماه اول سال قطب شمال به سمت خورشید قرار دارد و در ۶ ماه دوم سال قطب جنوب همزمان با چرخش زمین به دور خود روبه روی خورشید قرار می‌گیرد. و اصطلاحا می‌گویند ۶ ماه شب و ۶ ماه روز است.

بیشتر بدانید: درباره حرکات چرخشی زمین

با این حال در همه جای دنیا با طلوع خورشید، روز آغاز می‌شود و زندگی مردم به جریان می‌افتد.  طلوع خورشید و این نظم در آفرینش شب و روز توانایی و قدرت خداوند را ثابت می‌کنند. هر صبح طلوع خورشید به ما فرصت آغاز کردن دوباره زندگی را می‌دهد و هر روز به ما یادآوری می‌کند که هیچوقت برای قدم برداشتن و شروع کردن دیر نیست.

پیشنهادی: انشا ادبی درباره خورشید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *