خانه » پایه نهم » پاسخ سوالات درس ششم مطالعات نهم زیست‌بوم‌ها در خطرند

پاسخ سوالات درس ششم مطالعات نهم زیست‌بوم‌ها در خطرند

جواب به سوالات و فعالیت درس ششم مطالعات اجتماعی نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس ششم مطالعات نهم زیست‌بوم‌ها در خطرند

پاسخگویی به سوالات درس ششم کتاب مطالعات اجتماعی نهم زیست‌بوم‌ها در خطرند صفحات ۳۷، ۳۹ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی نهم درس ششم زیست‌بوم‌ها در خطرند ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت‌های درس ششم

با توجه به نقشه:

۱- الف) سه کشور نام ببرید که بیش از ۳۰۰ گونه در معرض خطر دارند.

📗 پاسخ: ایالات متحده آمریکا، استرالیا، آلاسکا، اندونزی

ب) دو کشور نام ببرید که کمتر از ٥٠ گونه در معرض خطر دارند.

📗 پاسخ: مغولستان،‌ قزاقستان، عربستان، مصر، لیبی و…

۲- نواحی جنوب شرقی آسیا، استرالیا و آمریکای جنوبی را از نظر تعداد گونه‌های در معرض خطر با کانادا و اروپای شمالی مقایسه کنید. علّت تفاوت چیست؟

📗 پاسخ: تعداد گونه‌های در حال انقراض در کانادا بین ۵۰ تا ۹۹ و در شمال اروپا کمتر از ۵۰ گونه است، در حالی که تعداد گونه‌های در معرض خطر در آسیای جنوب شرقی و آفریقای مرکزی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ و در استرالیا از ۳۰۰ تا ۷۰۰ گونه است. علت این تفاوت غنی بودن آسیای جنوب شرقی، آفریقا و استرالیا از گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی است. در حالی که در کانادا و شمال اروپا به دلیل سرمای هوا، گونه‌های کمتری زندگی می‌کنند.

۳- چرا در صحرای آفریقا تعداد گونه‌های در معرض خطر بسیار کم است؟

📗 پاسخ: گونه‌های صحرای آفریقا به دو علت در معرض خطر کمتری قرار دارند. یکی اینکه به دلیل شرایط آب و هوایی در این منطقه گونه‌های کمتری زندگی می‌کنند و دیگری اینکه به همین دلیل شرایط آب و هوایی، این منطقه از دسترس انسان‌ها دور بوده و گونه‌های آن از آلودگی و تخریب انسان‌ها در امان مانده‌اند.

۴- شما کدام یک از دو دیدگاه مطرح شده در بالا، درباره قطع درختان آمازون را ترجیح می‌دهید. درباره دلایل خود در کلاس گفت‌وگو کنید.

📗 پاسخ: دیدگاه اول دیدگاه صحیح‌تر و منطقی‌تری می‌باشد. محیط زیست مرز ندارد و یک تأثیر کوچک روی بخش کوچکی از محیط زیست به همه دنیا سرایت کرده و محیط زیست کل کره زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پس اینگونه نیست که با قطع درختان آمازون تنها مردم همان منطقه آسیب ببینند. بلکه این موضوع در کل جهان تأثیرگذار است.

از طرفی ما مسئولیت داریم که زمین قابل سکونتی را به آیندگان تحویل دهیم، اگر قرار باشد نسل امروز با خودخواهی به بهره‌کشی بی‌رویه از منابع طبیعی بپردازد، دیگر چیزی برای نسل آینده باقی نخواهد ماند و فرزندان ما نه جایی برای زندگی خواهند داشت و نه هوایی برای تنفس. پس بهتر است با وضع قوانین عادلانه استفاده از منابع طبیعی و نعمت‌های خدادای را برای همه میسر کنیم.

۵- هرساله تعداد زیادی درخت برای تولید کاغذ قطع می‌شود. با یکدیگر درباره راه‌های کاهش استفاده از کاغذ تولید شده از درختان که در چاپ کتاب‌های درسی یا مجلّات یا… استفاده می‌شود، گفت‌وگو کنید و نتایج آن را در کلاس بیان کنید.

📗 پاسخ:

امروزه بسیار از کتاب‌ها و مجلات به صورت آنلاین در محیط اینترنت در دسترس هستند. پس اگر تکنولوژی در سیستم آموزش و پرورش پیشرفت بیشتری کند، دیگر نیازی به چاپ کتاب‌های کاغذی نیست و دانش‌آموزان و معلمان می‌توانند از کتاب‌های دیجیتالی استفاده کنند.

راه دوم این است که از مواد بازیافتی برای تولید کاغذ استفاده شود، تا کنون تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. با فرهنگ‌سازی مردم برای جدا کردن زباله‌های خشک و تر می‌توان مقدار زیادی از این زباله‌ها را بازیافت کرد و دوباره به چرخه تولید بازگرداند.

محققان نیز باید تلاش کنند تا کاغذ را با موادی غیر از چوب و درخت بسازند، موادی که از منابع تجدیدپذیر ساخته می‌شود و علاوه بر اینکه خطری برای محیط زیست ندارند، سبب قطع درختان نیز نخواهند شد.

جواب درس‌های بعدی مطالعات اجتماعی نهم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی نهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *