خانه » پایه نهم » پاسخ سوالات درس دوازدهم پیام های آسمان نهم جهاد

پاسخ سوالات درس دوازدهم پیام های آسمان نهم جهاد

جواب به سوالات و فعالیت درس دوازدهم پیام های آسمان نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس دوازدهم پیام های آسمان نهم جهاد

پاسخگویی به سوالات درس دوازدهم کتاب پیام‌های آسمان نهم جهاد صفحات ۱۳۴، ۱۳۸، ۱۴۰ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات پیام‌های آسمان نهم درس دوازدهم جهاد ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت کلاسی درس دوازدهم صفحه ۱۳۴

در آیه بالا خداوند جهاد را به یک داد و ستد تشبیه کرده است. به نظر شما در این داد و ستد، خریدار کیست؟ فروشندگان چه کسانی‌اند؟ چه کالایی معامله شده است؟ بهای این کالا چیست؟

📗 پاسخ:

در تفسیر نور آقای قرائتی می‌خوانیم:

دنیا، بازار است و مردم در آن معامله‌گر. فروشنده، مردم‌اند و خریدار خداوند. متاعِ معامله، مال و جان است و بهاى معامله بهشت. اگر به خدا بفروشند، سراسر سود و اگر به دیگرى بفروشند، یکسره خسارت است.

معامله با خدا چند امتیاز دارد:

۱- خود ما و توان و دارایى ما از اوست، سزاوار نیست که به جز او بدهیم.

۲- خداوند، اندک را هم مى‌خرد

۳- عیوب جنس را اصلاح مى‌کند و رسوا نمى‌سازد.

۴- به بهاى بهشت مى‌خرد. خداوند در خریدن وارد مزایده مى‌شود و نرخى را پیشنهاد مى‌کند که فروختن به غیر او احمقانه و خسارت است.

امام صادق علیه السلام مى‌فرماید: براى بدنهاى شما جز بهشت، بهایى نیست، پس خود را به کمتر از بهشت نفروشید.

فعّالیت کلاسی صفحه ۱۳۸

معین کنید که هر یک از نمونه‌های زیر به کدامیک از انواع جهاد مربوط‌اند.

۱- جهاد مردم فلسطین با اشغالگران صهیونیست

📗 پاسخ: جهاد دفاعی

۲- جهاد مأموران نیروی انتظامی با اشرار و قاچاقچیان مسلح در کشور

📗 پاسخ: جهاد دفاعی (با سرکشان)

۳- جنگ هشت ساله ایران در برابر ارتش صدام

📗 پاسخ: جهاد دفاعی

۴- جهاد مردم مظلوم یمن در برابر حملات وحشیانه سعودی‌ها

📗 پاسخ: جهاد دفاعی

فعّالیت کلاسی صفحه ۱۴۰

با دوستانتان در کلاس گفت‌وگو و بررسی کنید و بگویید که ما برای بالا بردن توان دفاعی خود در دنیای امروز، باید چه آموزش‌هایی را فرا بگیریم.

📗 پاسخ: ۱- آموزش‌های نظامی و رزمی، ۲- آموزش‌های عقیدتی برای پاسخگویی به شبهات، ۳- آموزش‌های علم و فناوری برای دفاع در برابر حملات سایبری، بالا بردن سطح آگاهی برای تشخیص فریب‌های دشمنان، ۴- آموزش‌های علمی در جهت آشنایی با تکنولوژی‌های روز دنیا برای شناخت و دفاع در برابر جنگ نرم، ۵- آموزش‌هایی در زمینه اقتصاد برای مبارزه با تحریم‌ها و ۶- آموزش‌های اسلامی در زمینه حفظ وحدت و یکپارچگی و حفظ ایمان

خودت را امتحان کن صفحه ۱۴۰

۱- اگر مردم کشوری که دشمنان به آن سرزمین حمله کرده‌اند، از کشور خود دفاع نکنند، چه سرنوشتی در انتظار آنان خواهد بود؟

📗 پاسخ: استقلال و آزادی مردم از بین می‌رود و زیر سلطه دشمنان خواهند رفت و دشمنان از منابع مالی، طبیعی، انسانی و… آنها بهره‌کشی خواهند کرد و اجازه هیچ پیشرفتی به آنها نخواهند داد و همواره کشور تحت سلطه خود را عقب‌مانده نگه خواهند داشت.

۲- جهاد دفاعی در چه زمانی و بر چه کسانی واجب است؟

📗 پاسخ: وقتی دشمن به یک کشور اسلامی حمله می‌کند، بر همه مسلمانان ـ مرد و زن، پیر و جوان ـ واجب است با آنچه در توان دارند، به دفاع از کشور اسلامی برخیزند و دشمن را از سرزمین خود بیرون کنند.

۳- اگر در جامعه اسلامی، عده‌ای به مبارزه با نظام اسلامی بپردازند و امنیت مردم را به خطر بیندازند، مسلمانان چه وظیفه‌ای دارند؟

📗 پاسخ: در ابتدا رهبر جامعه اسلامی با ملایمت به ارشاد آنان می‌پردازد و در صورت توبه و بازگشت، جامعه اسلامی آنها را می‌پذیرد و با لطف با آنان رفتار می‌کند.

ولی اگر این افراد از مدارای جامعه اسلامی سوء استفاده کنند و به مبارزه خود ادامه دهند، مسلمانان موظف‌اند با دستور حاکم اسلامی، به جهاد و مقابله با این افراد برخیزند و خطر آنان را از جامعه اسلامی دور کنند.

۴- با توجه به فرموده پیامبر صلی الله علیه و آله توضیح دهید که آیا در جهاد با دشمنان اسلام، پاداش خداوند تنها برای کسانی است که در میدان جنگ به مبارزه با دشمنان مشغول‌اند.

📗 پاسخ: خیر، خداوند به کسانی که سلاح می‌سازند، کسانی که سلاح را به رزمندگان می‌رسانند و کسانی که در میدان جنگ با آن سلاح مبارزه می‌کنند پاداش می‌دهد.

پیشنهاد صفحه ۱۴۰

وصیت‌نامه یکی از شهیدان را مطالعه کنید و نکاتی را که در این وصیت‌نامه برای شما مهم و جالب به نظر می‌رسد، برای هم‌کلاسی‌های خود بخوانید.

📗 پاسخ:

وصیت‌نامه شهید ناصر بختیاری

…خدایا شکر می‌کنم که مرا آزاد آفریدی تا آزاد فکر کنم تا بتوانم بندگیت را به جای آورم.

خدایا! شکر تو را که مرا پاسدار انقلاب خمینی‌ات قرار دادی تا اینکه بتوانم خونم را فدای حسینت بکنم.

خدایا! شکر تو را که مرا از این نعمت انقلاب سرخ خمینی برخوردار نمودی و به آن درجه‌ای رساندی که لیاقتش را نداشتم.. ..آگاه باشید که در این برهه از زمان مسئولیت سنگینی بر دوش دارید. شما پاسدار خون‌های ریخته شده برای اسلام عزیز هستید و باید شما عزیزان پیام خون شهیدان و شعار آنها را با کار و کوشش در راه خدا به جهانیان صادر نمایید، و ثابت کنید که می‌توانیم در پناه اسلام غیروابسته به ابرقدرت‌ها باشیم و به شعار بهشتی مظلوم و دیگر شهدا تحقق بخشیم و ندای مظلومانه امتمان را به گوش تمام مستضعفان جهان برسانیم تا اینکه لرزه بر اندام پوسیده مستکبران داخلی و خارجی بیندازیم…

منبع: https://hawzah.net

نکات:

– شهدا، در هر حال شکرگزار خداوند متعال بودند، قدر نعمت‌های خداوند را می‌دانستند و در برابر پروردگار سر تعظیم فرود می‌آوردند.

– شهدا با نثار خونشان مسئولیت سنگینی بر دوش ما گذاشتند، پاسداری از خون شهدا، حفظ اسلام، رساندن پیام شهیدان به جهانیان، حفظ استقلال و عدم وابستگی به قدرت‌های شرق و غرب، ایستادگی در برابر ابرقدرت‌ها و ناامیدکردنشان از سلطه بر اسلام

– کار و کوشش در راه خدا و عمل کردن به آموخته‌ها، راه ابلاغ پیام شهیدان به جهانیان است.

– شهدا خودشان، پاسدار خون شهدای دیگر مثل شهید بهشتی و… بودند.

– اسلام، دارای قدرتی است که با عمل به دستوراتش می‌توان لرزه بر اندام مستکبران داخلی و خارجی انداخت.

جواب درس‌های بعدی پیام‌های آسمان نهم دانلود PDF کتاب پیام‌های آسمان نهم
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *