خانه » مهارت نوشتاری » انشا در مورد وفای به عهد

انشا در مورد وفای به عهد

انشا درباره وفای به عهد و فواید آن

انشا در مورد وفای به عهد

انشا با موضوع وفای به عهد به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

انشا وفای به عهد

خداوندی که ما را آفریده از وجود خودش خصلتها و صفت‎‌های خوبی را به ما عطا کرده است. یکی از زیباترین و بهترین صفات انسانی وفای به عهد است. وفای به عهد یعنی اگر به کسی قولی می‌دهیم و یا کسی را برای انجام کمک یا کاری امیدوار می‌کنیم و قول یاری می‌دهیم، روی حرف‌مان بمانیم. این روی قول و قرار ماندن را وفای به عهد می‌گویند. ما باید یاد بگیریم که هیچ وقت به کسی قولی ندهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم چون در این صورت تبدیل به آدمی می‌شویم که هیچکس روی حرفش حساب نمی‌کند.

این یک خصلت زشت است که ما دیگران را با قول‌ها و وعده کمک بیهوده امیدوار کنیم و به آن عمل نکنیم و بعد آنها به خاطر این قول ما دچار دردسر یا آسیب بشوند. بعضی وقتها آسیب بدقولی‌ها فقط یک اتفاق گذرا نیست و باعث می‌شود ما به شخصیت یا احساسات کسی ضربه بزنیم.

پس باید وقتی می‌خواهیم به کسی قولی بدهیم اول خوب فکر کنیم، توانایی و شرایط خودمان را بسنجیم و بعد حرف بزنیم. وقتی یاد بگیریم به اندازه تواناییمان قول بدهیم و از روی شتاب‌زدگی یا هیجان به کسی قول ندهیم کم کم در بین دوستان و خانواده اعتبار پیدا می‌کنیم و دیگران ما را به چشم یک شخص قابل اعتماد نگاه می‌کنند که می‌شود روی قول و حرفش حساب کرد.

در بعضی مواقع لازم است ما پیش از آن که به کسی قول بدهیم با یک بزرگتر یا فرد مورد اعتمادی مشورت کنیم اینگونه دیگر با دادن قول‌های اشتباه مرتکب خطا نمی‌شویم مثلا اگر کسی بخواهد برای پنهان کردن کار اشتباهی که به دیگران ضربه و آسیب می‌زند قول بدهیم باید قبلش حتما با بزرگتری مشورت کنیم تا با بستن عهد در یک کار اشتباه دچار دردسر نشویم.

وفای به عهد در بین دوستان باعث محکم شدن پیوند دوستی می‌شود و خیلی وقتها دوستی‌ها با وفای به عهد از رابطه خانوادگی هم محکمتر می‌شود. چرا که دوستان راز دار هم می‌شوند و این قول و قرار رازداری موجب به وجود آمدن یک حس مشترک می‌شود ما با قبول یک عهد قسمتی از آن قول را بردوش می‌گیریم و اینگونه به طرف مقابلمان احساس امنیت و آرامش می‌دهیم.

وفای به عهد خصلت بزرگان و امامان است و در تاریخ هرکس اهل وفای به عهد بوده از او یاد و خاطره خوب به جای مانده است. خوب است که ما برای اینکه وفای عهد را یاد بگیریم از پدر و مادرمان بخواهیم تا برای عادت کردن به آن ما را یاری کنند.

بیشتر بخوانید : وفای به عهد در قرآن

انشا اختصاصی _ نویسنده: فاطمه عبدالرحیمی 

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *