خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” نور علا نور بودن “

معنی ضرب المثل ” نور علا نور بودن “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل نور علا نور بودن 🌞

نور علا نور بودن

در این پست با معانی، ریشه و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

نور علا نور بودن کنایه از چیست؟

۱- معنی: روشنایی بر روی روشنایی، چند برابر شدن نور.

۲- وقتی کار خوبی انجام شود سپس پشت سر آن کارهای خوب دیگری هم انجام گیرد، می گویند نور علی نور شده؛ یعنی خوب بود حالا خوب تر و عالی تر شده است.

۳- وقتی بخواهند رضایت خود را درباره کاری نشان دهند این ضرب المثل را استفاده می کنند. یعنی هرچند کار مورد نظر، از ابتدا هم خوب بود اما الان با کاری که شما انجام دادید؛ بهتر و مورد رضایت تر شده است.

۴- این اصطلاح از آیه قرآن گرفته شده است:

اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (آیه ۳۵ سوره نور)

ترجمه: خداوند نور آسمانها و زمین است؛ مثل نور خداوند همانند چراغدانی است که در آن چراغی (پر فروغ) باشد، آن چراغ در حبابی قرار گیرد، حبابی شفاف و درخشنده همچون یک ستاره فروزان، این چراغ با روغنی افروخته می‌شود که از درخت پربرکت زیتونی گرفته شده که نه شرقی است و نه غربی؛ (روغنش آنچنان صاف و خالص است که) نزدیک است بدون تماس با آتش شعله‌ور شود؛ نوری است بر فراز نوری؛ و خدا هر کس را بخواهد به نور خود هدایت می‌کند، و خداوند به هر چیزی داناست.

۵- در فرهنگ دینی مان وقتی کسی وضو می گیرد و دوباره روی وضویش وضوی دیگری بگیرد، می گویند نور علی نور شده؛ یعنی وضوی اولی نور و روشنایی بود حالا نورش بیشتر شده است.

پیشنهادی: ضرب المثل‌های شیرین فارسی

اختتصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *