خانه » دانستنی ها » مشارکت در ساخت چیست؟ هر آنچه که باید بدانید!

مشارکت در ساخت چیست؟ هر آنچه که باید بدانید!

درباره مشارکت در ساخت بیشتر بدانید!

مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت نوعی قرارداد است که به شکل یک سرمایه گذاری دو طرفه، میان مالک یک ساختمان و سازنده آن بسته می شود که این روزها از رونق بالایی برخوردار شده است. این قرارداد در مورد کلیه پروژه های تجاری، مسکونی و… قابل اجرا است. قراردادهای مشارکت در ساخت از مهم ترین قراردادها به حساب می آیند زیرا بر مال و دارایی طرفین قرارداد اثر می گذارند.

نحوه مشارکت در ساخت و ساز به این صورت است که مالک یک قطعه زمین یا ساختمان را دارد، در حالی که دانش کافی و یا سرمایه لازم برای این کار را ندارد. از طرف دیگر، ممکن است که سازنده ای به دنبال یک ساختمان قدیمی برای بازسازی باشد، که او را تبدیل به بهترین گزینه شراکت برای مالک می کند. در چنین شرایطی قرارداد مشارکت ساخت و ساز به یاری مالک می آید و مالک زمین یا ساختمان، ساخت این ساختمان را به همراه تمام تخصص های مورد نیاز و هزینه های لازم به سازنده می سپارد.

سهم طرفین قرارداد مشارکت در ساخت

فرمول محاسبه مشارکت در ساخت در هر منطقه بر مبنای عرف آن منظقه است. منظور از عرف آن منطفه، میانگین قیمت هر متر مربع از خانه در آن منطقه است. بدون شک قیمت یک متر مربع در منطقه ۲ تهران بالاتر از منطقه ۵ است. پس اگر میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در منطقه‌ای که قرار است مشارکت در ساخت آن‌جا انجام شود تا چهار میلیون و پانصد هزار تومان باشد، تقسیم سود به صورت برابر (۵۰-۵۰) انجام می‌شود. در غیر این صورت و اگر متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در آن منطقه بین ۴٫۵ میلیون تا ۵٫۵ میلیون تومان باشد، میزان سود تغییر کرده و سهم مالک زمین ۵۵ درصد و سهم سازنده ۴۵ درصد محاسبه می‌شود. البته، معمولا درصد مشارکت در ساخت برابر با ۶۰-۴۰ به نفع مالک ساختمان است.

نکات مهم در قراردادهای مشارکت در ساخت

نکات مهم در قراردادهای مشارکت در ساخت

لیست زیر برخی از مهم ترین نکاتی است که لازم هم است پیش از بستن قرارداد مشارکت از آن ها آگاه باشد. این نکات تنها بخشی از مواردی هستند که باید بدانید برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت آکادمی عمران مراجعه کنید.

  • حتما از متراژ دقیق ملک و زمین خود آگاه باشید.
  • تاریخ شروع و مدت زمان قرارداد را ذکر کنید.
  • از دادن اختیار تام به سازنده بپرهیزید.
  • تمامی تعهدات را (چه مالک چه سازنده) به صورت کتبی ثبت کنید.
  • عبارت “قرارداد مشارکت در ساخت” را در بالای تمامی صفحات قرارداد خود قرار دهید.
  • حق واگذاری قرارداد نباید وجود داشته باشد.
  • سعی کنید با سازنده ای قرارداد ببندید که دارای پروانه نظام مهندسی باشد.
  • محاسبه میزان مشارکت و درصد سود هر یک از طرفین قرارداد باید طبق نرخ تورم و تغییرات قیمت مسکن در بازار انجام شود.
  • مسئولیت ها و وظایف هر یک از طرفین قرارداد باید به طور دقیق مشخص شود.
  • دریافت ضمانت برای اجرای پروژه و تعهدات.
  • به یاد داشته باشید که هزینه های پروژه ها در شهرهای مختلف، متفاوت است و باید محاسبات را بر اساس قیمت هر مترمربع آپارتمان نوساز در یک منطقه خاص در یک شهر انجام دهید.
  • حتما ارزش نهایی پروژه در ابتدا محاسبه شود.
  • حتما لیست متریال را تهیه کنید.
  • اگر در حین انجام پروژه، مالک زمین یا ساختمان فوت کند، ورثه او باید مراحل ادامه پروژه را بر عهده بگیرند.
  • وضعیت و ترتیب پارکینگ ها و انباری ها باید در قرارداد مشارکت در ساخت قید شود.
  • ذکر «این قرارداد طبق ماده ۱۰ قانون مدنی با علم و آگاهی کامل طرفین نسبت به مورد معامله و مفاد قرارداد تنظیم و امضا شده است» ضروری است.

چگونه صفر تا صد ساخت ساختمان را یاد بگیریم؟

اگر در رشته های مهندسی تحصیل کرده اید، زمین و سرمایه کافی را دارید، اما به اندازه مورد نیاز از ساخت ساختمان نمی دانید، می توانید با تهیه دوره آموزش اجرای ساختمان این مشکل را حل کنید. آموزش اجرای ساختمان آکادمی عمران هر آنچه برای ورود به بازار کار و رشد و ارتقا شغلی لازم دارید را با فیلم‌های کارگاهی در اختیار شما قرار داده و تمام تلاش خود را کرده است تا با بازدید از پروژه‌های مختلف و جمع آوری اطلاعات از مراجع و منابع گوناگون، گپ بین دانشگاه و بازار کار را از بین ببرد.

آکادمی عمران برای بالابردن سطح دانش و تجربه مهندسین عزیز، آموزش حرفه‌ای نخبگان اجرای ساختمان را در ۵ گام مهم آموزش تخریب و گودبرداری، آموزش اجرای اسکلت بتنی، آموزش اجرای اسکلت فولادی، آموزش دیوارچینی و نازک کاری، و آموزش ضوابط فنی و حقوقی ساخت و ساز فراهم کرده است.

هزینه تهیه این آموزش از حداقل حقوق یک ماه کم‌تر است؛ پس روی خود سرمایه‌گذاری کرده و به خود ایمان داشته باشید! آینده در اختیار افراد متخصصی است که حرفی برای گفتن دارند، نه کسانی که منتظر شانس و چرخش روزگار می‌مانند!

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *