خانه » پزشکی و سلامت » خواص تخم بالنگو و شربت آن

خواص تخم بالنگو و شربت آن

خواص تخم بانگو و فواید آن بر سلامتی ما

تخم بالنگو , گیاه بالنگو

بانلگو چه گیاهی است : بالنگو گیاهى است یكساله كوتاه به ارتفاع حدود یك وجب و برگهاى آن‌متقابل،بوى آن شبیه برگ ریحان و بدون دندانه است. گلهاى آن آبى‌رنگ بندرت‌مایل به زرد و سفید است.میوهء آن گرد،پهن به ابعاد  ۵ * ١ / ۵  میلى‌متر به رنگ‌قهوه‌اى و در بالاى میوه گونه علامت‌ V دیده مى‌شود و در مورد گونهء بالنگو شیرازى تخم درازتر،قوسى در یك طرف و در طرف دیگر یك لكه سفیدى‌ مشاهده مى‌شود.تخم بالنگو از هر دو گونه را كه در آب بخیسانند مایع چسبناك كدربى‌مزه‌اى حاصل مى‌شود.نام‌هاي ديگر آن بالنگو، بالنگو شهري و بالنگو شيرازي مي‌باشد.بالنگو در استان خراسان بدست می آید.

نحوه مصرف و خاصیت تخم بالنگو

برای مصرف تخم بالنگو از چه روش هایی باید کمک بگیریم استفاده از این تخم ها چه تاثیراتی روی سلامتی ما میگذارند شربت تخم بالنگو خواص درمانی زیادی دارد و می تواند برای بهبود عملکرد قلب شما بسیار مفید و موثر باشد

تخم بالنگو مقوی قلب است و باعث کاهش تپش قلب و احساس سبکی در قفسه سینه می‌شود، همچنین در کاهش احساس ترس هم مفید است و می‌توان آن را برای مبتلایان به ورم روده (کولیت) به‌عنوان یک کمک دارو تجویز کرد.

شناخت طبع مواد غذایی بسیار به سلامتی و پیشگیری از بیماری کمک می‌کند.

بعضی از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها باعث ایجاد رطوبت و سردی در بدن می‌شود مانند: دوغ، ماست، خیار، هندوانه، کاهو، هلو، آلبالو، پرتقال و … . افرادی که طبیعت معتدل دارند، با خوردن مداوم این گونه خوراکی‌ها، طبیعتشان به سردی و تری متمایل می شود و اگر مداومت بر مصرف این غذاها کنند حالت سستی, رخوت, تنبلی بدنی و ضعف قوه تفکر در آنها ایجاد می‌شود.

خیار با طبیعت سرد و تر، برای افراد با مزاج‌های گرم و خشک مفید است. خوردن خیار، به‌خصوص مغز آن حرارت صفرا خون و تشنگی را رفع می‌کند. اشخاصی که ناراحتی معده دارند نباید در مصرف خیار زیاده‌روی کنند زیرا ممکن است باعث اختلال در دستگاه هضم شود.

تخم بالنگو مقوی قلب است و باعث کاهش تپش قلب و احساس سبکی در قفسه سینه می‌شود، همچنین در کاهش احساس ترس هم مفید است. وی بیان کرد: شربت تخم بالنگو را می‌توان برای مبتلایان به ورم روده (کولیت)، به‌عنوان یک کمک دارو تجویز کرد.

این شربت تأثیر زیادی در درمان ورم روده دارد به‌خصوص اگر میزان گلاب آن بیشتر باشد. برای تهیه شربت تخم بالنگو می‌توان یک‌سوم لیوان گلاب، دوسوم لیوان آبجوش، یک قاشق مرباخوری شکر، یک قاشق چایخوری تخم بالنگو را مخلوط کرد، اگر کسی مداومت به خوردن این شربت در صبح به صورت ناشتا کند سیستم ایمنی بدنش بسیار تقویت می‌شود، البته می‌توان برای تأثیر بیشتر یک قاشق غذاخوری خاکشیر هم به آن اضافه کرد.

 

دیگر خواص تخم بالنگو

۱- طبع آن گرم و مرطوب است.

۲- تخم بالنگو خنك كننده، مسكن و آرام بخش درد است.

۳- براي نفخ و يبوست از آن مي‌توان استفاده كرد.

۴- مقوي قلب مي‌باشد.

۵- براي دل پيچه و شكم روش از آن مي‌توان استفاده كرد.

۶- براي درمان سرفه‌هاي خشك تخم بالنگو، تخم ريحان، بالنگ، قدومه از هر كدام ۱۰ گرم را مخلوط نموده سپس يك قاشق مرباخوري در يك ليوان آب‌ كمي جوشانده با نبات يا عسل ميل شود.

۷- براي درمان اسهال‌هاي دموي ۲۰ گرم بالنگو را در ۵۰۰ سي‌سي آب جوشانده سپس دم‌كرده صاف نموده ميل شود.

۸- براي درمان غش و جنون و جرب خشك و تر بلغم و سودا مي‌توان از جوشانده تخم بالنگو به صورت شربت استفاده كرد يك قاشق مرباخوري با يك ليوان آب جوشانده با نبات شيرين كرده ميل شود.

۹- براي درمان آسم بالنگو، تاج‌ريزي، خارخاسك، گل بنفشه، تاج خروس از هر كدام ۵ گرم و شكر تغار نرم سائيده ۲۰ گرم را در آب حل نموده آهسته به چند نوبت ميل شود.

برای مصرف تخم بالنگو از چه روش هایی باید کمک بگیریم استفاده از این تخم ها چه تاثیراتی روی سلامتی ما میگذارند شربت تخم بالنگو خواص درمانی زیادی دارد و می تواند برای بهبود عملکرد قلب شما بسیار مفید و موثر باشد

پیشنهادی: درباره فواید بی نظیر نبات بیشتر بدانید

 
تخم بالنگو
منابع تسنیم / صمیم دردانه

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *