خانه » اطلاعات عمومی » تحقیق در مورد نظام جمع و تاریخچه آن

تحقیق در مورد نظام جمع و تاریخچه آن

درباره نظام جمع بیشتر بدانید!

نظام جمع

رعایت نظم در انجام هر کاری به بهتر انجام شدن آن کمک می‌کند. وجود نظم و ترتیب در هر جامعه‌ای نیز سبب رشد و پیشرفت آن کشور می‌شود. زمانی که قرار باشد یک جامعه با اتکا به نظم پیشرفت کند، باید نظم در هر جزء کوچک آن به خوبی رعایت شود.

نیروهای مسلح نیز بخش کوچکی از یک جامعه بزرگ هستند که در مباحث آموزشی آن تأکید زیادی بر رعایت نظم می‌شود. دلیل اهمیت این موضوع در نیروهای مسلح، امکان حضور آنها در میدان جنگ است. در صورتی که در جبهه نبرد نظم و قانون رعایت نشود، هیچ کاری از پیش نمی‌رود. بنابراین اگر نظم و قانون در تمام بخش‌های یک جامعه حاکمیت داشته باشد، هرکس به وظایف خود واقف بوده و همه کارها زنجیروار به بهترین نحو انجام می‌گیرد.

نظام جمع چیست؟

نظام جمع مجموعه‌ای از حرکات است که به صورت منظم و دسته‌جمعی توسط تعدادی از افراد انجام می‌شود. این حرکات کاملاً باید با یکدیگر هماهنگ بوده و با شنیدن فرمان به سرعت انجام شوند.

اهداف نظام جمع

سربازانی که برای دفاع از کشور تعلیم می‌بینند، باید نظام جمع را به خوبی فرابگیرند و اجرا کنند. هدف از گنجاندن نظام جمع در برنامه آموزشی آنها، موارد زیر می‌باشد:

– قانون‌پذیری افراد

– کارایی بیشتر در دفاع و حمله

– افزایش قدرت کنترل و هماهنگی اعضای مختلف بدن

– تشکیل دسته‌ها و انجام عکس‌العمل سریع در لحظه‌های حساس نبرد

تاریخچه نظام جمع

نظام جمع در ایران تاریخی طولانی دارد. مهمترین اسناد وجود نظام جمع در ارتش ایران در سنگ‌نگاره‌های تخت جمشید قابل مشاهده است. تخت جمشید یکی از مهمترین آثار باستانی ایران است که در شهر پرسپولیس واقع شده است. این بنای بزرگ در دوره شاهان هخامنشی ساخته شده و به عنوان مرکز اجتماعی و سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در تخت جمشید، نمادها و نقوشی به کار رفته است که به نظام جمع در نیروهای نظامی آن زمان اشاره می‌کنند. برای مثال، در نقشه‌ها و آثار هنری حک شده بر دیوارهای تخت جمشید، از اعداد و نمادهای مختلف برای نمایش سازمان و ساختار قدرت در این امپراطوری استفاده شده است. این نمادها و نقوش نشان می‌دهند که درک و استفاده از نظام جمع در ایران باستان بسیار حائز اهمیت بوده است.

همچنین، در دوران ساسانیان، نظام جمع و سازماندهی کاملی در نیروهای نظامی وجود داشته است. نیروهای ساسانی با استفاده از نظام جمع و سازماندهی دقیق نیروهای خود، توانستند یک امپراطوری قدرتمند را بسازند و در جنگ‌ها به پیروزی دست یابند.

فرمان و قوانین نظام جمع

در نظام جمع هر حرکتی به دنبال یک فرمان خاص انجام می‌شود و هر فرمان از دو جزء تشکیل می‌شود:

– خبر: که در فرد ایجاد آگاهی و آمادگی کرده تا فرمان را هماهنگ با دیگر اعضا اجرا کند.

– اجرا: انجام عملی فرمان با اطاعت از دستور فرمانده و به صورت هماهنگ با دیگر اعضا.

انواع فرمان‌ها و نحوه اجرای آن

فرمان‌های مختلفی در نظام جمع وجود دارد که نمونه‌هایی از آن در مدارس نیز اجرا می‌شود، به عنوان مثال برخی فرمان‌ها در زیر توضیح داده شده‌اند:

از جلو نظام

خبر: از جلو

اجرا: نظام

فرمانده برای صف بستن نیروها، از این فرمان استفاده می‌کند. افراد با شنیدن آن دست چپ خود را به صورت کشیده بالا آورده، پنج انگشت را به هم می‌چسبانند و آن را به موازات شانه نفر جلو قرار داده به صورتی که انگشت بزرگ دست آنها با شانه نفر مقابل چهار انگشت فاصله داشته باشد. کف دست رو به زمین بوده و اولین نفر چون کسی جلوی خود ندارد، دستانشان را تکان نمی‌دهد.

خبردار

خبر: خبر

اجرا: دار

پس از فرمان از جلو نظام، فرمانده فرمان خبردار می‌دهد. به این معنی که دست چپ با شتاب پایین بیاید، همزمان مشت شده و در امتداد خط دوخت شلوار قرار بگیرد.

به راست راست

با شنیدن این فرمان، افراد بر روی پاشنه راست به اندازه ۹۰ درجه به سمت راست می‌چرخند؛ به نحوی که بدن کاملاً صاف، دست‌ها به بدن چسبیده و کشیده، سر بالا و پای چپ نیز کشیده باشد. پس از مکثی کوتاه پای چپ بدون اینکه خم شود در کنار پای راست قرار می‌گیرد.

به چپ چپ

مانند فرمان به راست راست انجام می‌شود با این تفاوت که بدن به وسیله چرخش پاشنه پای چپ، به میزان ۹۰ درجه به سمت چپ می‌چرخد.

عقب‌گرد

با شنیدن این فرمان بدن باید ۱۸۰ درجه از طرف چپ به سمت عقب برگردد. به این صورت که افراد به کمک پاشنه پای چپ و پنجه پای راست با یک حرکت سریع شانه‌های خود را ۱۸۰ درجه از سمت چپ به عقب می‌چرخانند. به طوری که بدن کاملاً صاف و کشیده، دست‌ها به بدن چسبیده و صاف، سر بالا و زانوی پای راست در گودی پشت زانوی چپ قرار می‌گیرد. پس از مکثی کوتاه پای راست با ضربه کنار پاشنه چپ قرار گرفته و به آن می‌چسبد.

جمع بندی

در این مقاله به اهمیت نظام جمع در جوامع پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که همه جوامع برای پیروزی و پیشرفت کشور خود نیاز به قانون و نظم دارند. نیروی نظامی هر کشوری نیز باید تحت فرمان یک رهبر با یکدیگر هماهنگ بوده و فرامین را بدون معطلی و به بهترین نحو انجام دهند تا به نتیجه‌ای مطلوب برسند.

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *