خانه » مهارت نوشتاری » انشا در مورد خانه تکانی

انشا در مورد خانه تکانی

انشا دانش آموزی درباره خانه تکانی

انشا در مورد خانه تکانی

انشا با موضوع خانه تکانی به صورت ادبی و توصیفی برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند با دانشچی همراه باشید.

موضوع انشا خانه تکانی

صدای قدم‌های بهار می‌آید؛ صدای تغییرات زمین، صدای آب شدن برف‌ها و حرکتشان به سمت رودخانه، صدای پرندگانی که در آسمان شهر رقص کننان نوید رسیدن بهار را می‌دهند، صدای مردها در کوچه پس کوچه‌ها که فریاد می‌کشند فرشیه، صدای چوب‌هایی که روی فرش‌های از دیوار آویزان شده کوبیده می‌شود و صدای جیغ مادرم که چون خانه را تازه تمیز کرده است نمی‌گذارد در خانه راه برویم؛ خلاصه هرجا که قدم بگذاری صدایی خواهی شنید که یادآور بهار و خانه تکانی باشد.

کلمه‌ی بهار برای من به جز عید نوروز، یادآور دوری از مدرسه، استراحت، پیک نوروزی، آجیل و میوه و دید و بازدید، یادآور سنت بزرگ و دیرینه خانه تکانی هم هست. طبق قوانین خانه ما، در هر خانه تکانی، بچه تکانی هم انجام می‌شد؛ به‌طوری که اگر من و برادرم به اندازه مورچه‌ای نحیف در خانه چیزی میریختیم مادرم ما را هم کنار فرش‌های روی دیوار می‌تکاند، یادم می‌آید یک‌بار به‌خاطر این‌که تنگ ماهی از دست برادرم افتاد و آب آن روی زمین ریخت به عنوان تنبیه او را مجبور کرد کل دیوارهای خانه خودمان و مادربزرگم را با ده‌ها مدل شوینده چند بار تمیز کند و در نهایت هم غرغر کنان از وضعیت بد تمیزکاری او، خودش یک بار دیگر دیوارها را شست.

به طور کلی، فرایند خانه تکانی حداقل یک ماه در خانه ما طول می‌کشید و به وسیله آن نصف مخازن آبی ایران تمام می‌شد. اما همچنان مادرم از وضعیت خانه راضی نبود و معتقد بود باز هم نیاز به شستشو هست. در طول خانه تکانی ما، تمام کابینت‌ها به همراه محتویات خشک و تر آن عمیقا شسته می‌شد و همیشه برای من سوال پیش می آمد مگر مهمان‌های عید نوروز کابینت‌های ما را باز می‌کنند یا زیر و روی کمدها را چک می‌کنند که ما باید تمام سوراخ سنبه‌های اتاق‌ها را وایتکس مالی می‌کنیم؟ یا مثلا مگر در یخچال بی‌نوای ما چه تحولاتی رخ می‌داد که مادرم با شلنگ و کف به جانش می‌افتاد و تا یک هفته برق در تمام خانه جریان داشت و اگر کسی به وسایل آشپزخانه دست می‌زد بلافاصله با موهای رو به بالای فشنش روبرو می‌شدی؛ اگرچه این اتفاق یک مزیت خوب داشت و آن هم تاکسیدرمی سوسک‌های ساختمان بود که اگر گذرشان به خانه ما می‌افتاد بی شک خشک می‌شدند و دار فانی را وداع میگفتند.

در نهایت بعد از اتمام خانه تکانی، به مرحله تغییر دیزاین و محافظت از وسایل می‌رسیدیم. روی هر مبل یک رومبلی، و روی هر رومبلی یک ملحفه جهت کثیف نشدن رومبلی‌ها تا شروع سال نو قرار می‌گرفت؛ فرش‌ها هم از این قاعده مستثنی نبودند و روی هر فرش، روفرشی و روی روفرشی پارچه ای بود که اگر بر اثر دوییدن ما چروک می‌شد حسابمان با کرام الکاتبین بود.

در خلاصه کلام، هر خانه تکانی برای اعضای خانواده ما برابر بود با هلاکت؛ و یک لایه از پوستمان را در فرایند شست و شو های دم عید از دست می‌دادیم.

موضوعات پیشنهادی انشاهای دانش آموزی

انشا اختصاصی _ نویسنده: نگین فتحی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *