خانه » مهارت نوشتاری » انشا درباره ماه رجب هفتمین ماه قمری

انشا درباره ماه رجب هفتمین ماه قمری

انشای دانش آموزی در مورد ماه رجب 🌙

انشای دانش آموزی در مورد ماه رجب

در ادامه دو انشا با موضوع ماه رجب به صورت ادبی و ساده برای دانش آموزان آماده شده تا با نحوه نگارش و مهارت نوشتاری آشنا شوند. با دانشچی همراه باشید.

موضوع انشا در مورد ماه رجب – شماره ۱

ماه رجب، هفتمین ماه از تقویم قمری و نخستین ماه حرام، اهمیت ویژه‌ای در اسلام دارد. به ماه رجب «رجب الأصب» یعنی ماه ریزش رحمت خداوند نیز می‌‌گویند.

ماه رجب در دوران جاهلیت (قبل از اسلام) نزد اَعراب ارزش و حرمت ویژه‌ای داشت، به حدی که در این ماه جنگ، خون‌ریزی، قتل، غارت، و حمله به دیگران ممنوع و حرام بود. پس از ظهور اسلام، اهمیت این ماه افزایش یافت و از نظر معنوی هم جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد و به انجام عبادت های خاصی در این ماه توصیه شد.

در این ماه، به انجام حج و عمره و روزه‌داری تأکید شده است. روزه در این ماه ثواب زیادی دارد. پیامبر اسلام(ص) اهمیت این ماه را بیان کرده و می‌فرمایند: “رجب ماه خداست، شعبان ماه من است و رمضان ماه امت من است.”

همچنین شب نخستین جمعه ماه رجب به نام “لیلة الرغائب” شناخته می‌شود و اعمال و آداب خاص خود را دارد. در ایران، اعتکاف در ایام ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه رجب معروف به “ایام البیض” انجام می‌شود. به این شکل که معتکفین سه روز در مسجد می‌مانند و روزه می‌گیرند و به عبادت خدا مشغول می شوند.

واقعه مهم‌ تاریخی این ماه، بعثت پیامبر اسلام(ص) است. ۲۷ رجب سالروز مبعوث شدن حضرت محمد(ص) به پیامبری است.همچنین، تولد امام علی(ع)، امام باقر(ع)، و امام جواد(ع)نیز در این ماه جشن‌گرفته می‌شود. و شهادت امام هادی(ع) و امام کاظم(ع) نیز در این ماه است.

در ماه رجب، انجام زیارت معصومان، به‌ویژه زیارت امام حسین(ع) و امام رضا(ع) توصیه می‌شود. همچنین،مسلمانان به انجام اعمال عبادی متعددی از جمله توبه، نمازهای واجب با نوافل، قرائت قرآن، دعا برای فرج امام مهدی(ع)، و زیارت اهل قبور در این ماه سفارش شده‌اند.

انشا دانش آموزی ماه رجب – شماره ۲

ما ایرانی‌ها علاوه بر تقویم خورشیدی که تقویم رسمی کشورمان است، مناسبت‌هایی را هم بر اساس تقویم قمری داریم که به مراسمات مذهبی دین اسلام مربوط می‌شود. سال قمری بر اساس گردش ماه به دور زمین است که ابتدای آن از تاریخ هجرت پیامبر از مکه به مدینه است، که نشان دهنده ۱۴۴۳ سال ازآن زمان گذشته است.
سال قمری دارای ۱۲ ماه است که از ماه محرم آغاز و در ماه ذی الحجه خاتمه می‌یابد.

ماه های قمری عبارتند از :

محرم، صفر، ربیع الاول، ربیع الثانی، جمادی الاول، جمادی الثانی، رجب، شعبان، رمضان، شوال، ذی القعده و ذی الحجه.

رجب هفتمین ماه قمری است که مناسبت‌های گوناگونی در آن رخ داده است. اولین شب ماه رجب را لیلة الرغائب می‌نامند، که در نزد عوام به شب آرزوها شهرت دارد ولی در اصل یعنی شبی که انسان رغبت و تمایل به عبادت پروردگار و سخن گفتن با اوست.

شهادت امام محمد نقی در سوم ماه رجب و شهادت امام موسی کاظم در هفتم ماه رجب از جمله روزهای عزاداری در این ماه هستند.

سیزده رجب روز تولد حضرت علی علیه السلام است که روز پدر نام گذاری شده است. حضرت علی اولین امام شیعیان است. ایشان جانشین پیامبر و همسر حضرت فاطمه بودند. همچنین امام حسن و امام حسین علیه السلام فرزندان ایشان هستند. حضرت علی کاملترین مرد در روی زمین و نماد مردی و مردانگی هستند.

از ۱۳ رجب تا ۱۵ رجب ایام اعتکاف (ایام البیض) نام دارد در این روزها مسلمانان به مساجد میروند و این سه روز را به روزه و نماز و عبادت می‌پردازند. اعتکاف یکی از مراسم مذهبی است که سبب پاکی روح و آرامش قلب می‌شود. عبادات خالصانه در این روزها اجر و ثواب بسیاری نیز دارد.

یکی دیگر از مهمترین اعیاد مسلمانان که در این ماه قرار دارد، عید مبعث است. عید مبعث در ۲۷ ماه رجب واقع شده است. در این روز پیامبر از سوی خداوند متعال به پیامبری برگزیده یا مبعوث شدند.

پیامبر که در جوانی به محمد امین شهرت داشتند در این روز در غار حرا در حال عبادت خدا بودند که فرشته وحی یعنی جبرئیل بر ایشان نازل شد و به اراده خداوند ایشان را به پیامبری رساند. حضرت محمد آخرین فرستاده خدا بر زمین بوده و کتاب قرآن معجزه ایشان است.

کتابی که تمام دستورات و آیین اسلام در آن آمده و ما مسلمانان باید به آن عمل کنیم. ما مسلمانان پیرو مذهب اسلامی هستیم که حضرت محمد برای ترویج آن به پیامبری رسیده است. مسلمانان هر سال این عید بزرگ را جشن می‌گیرند و آن را گرامی می‌دارند. خواندن زیارت عاشورا و دعای فرج در این روز بسیار ثواب دارد و توصیه شده است.

انشا در مورد ماه رمضان 🌙

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *