خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود “

معنی ضرب المثل ” آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود “

آشنایی با ضرب المثل آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود 🐍

آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود

۱- یعنی انسانی که عاقل است، هیچ گاه تصمیم اشتباهش را دوباره تکرار نمی کند.

۲- معنای ظاهری ضرب المثل آنست که وقتی انسان عاقل از سوراخ یک جانور موذی گزیده شود، دیگر نزدیک آن نمی رود؛ اما انسان جاهل دوباره کنار آن می نشیند و دوباره هم گزیده می شود.

۳- انسان های دانا هیچ گاه خطاهایشان را تکرار نمی کنند بلکه از آنها درس می گیرند و به تجاربشان افزوده می شود.

پیشنهادی: ضرب المثل با آدم

حدیث مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود

این حدیث از پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ در پایان جنگ احد بیان نقل شده و اصل ماجرا چنانكه شیخ طوسی در كتاب الخلاف بیان نموده اند چنین می باشد:

روی ان اباعزة الجمحى وقع فی الاسر یوم بدر، ‌فقال یا محمّد انى ذو علیة فامنن علی و مَنَّ علیه علی ان لایعود الی القتال فمَرَّ الی مكه فقال انی سخِرْتُ بمحمد و عاد الی القتال یوم احد فدعا رسول الله ان لایفلت . فوقع فی الاسر فقال انی ذو عیله فامنن علی. فقال النبی ـ صلّی الله علیه و آله ـ : امنّ علیك حتی ترجع الی مكه فتقول فی نادی قریش: انی سخرت بمحمد مرتین، لا یلسع المومن، من جُحْرٍ مرتین فقتله ـ صلّی الله علیه و آله ـ بیده.[۱]

ترجمه:

ابا عزه الجمحی در واقعه جنگ بدر اسیر شد و به پیامبر عرض كرد: ای محمد: من عیال وار هستم منت بر من بگذار و آزادم نما. حضرت او را آزاد نمود بدین شرط كه دیگر به جنگ با مسلمانان برنگردد. ابو عزه به مكه برگشت و گفت من محمد را مسخره نمودم و در جنگ احد دوباره بر علیه مسلمانان به جنگ برگشت.

پیامبر نیز دعا نمود كه فرار نكند،‌پس ابا عزه اسیر مسلمانان شد و دوباره به پیامبر عرض كرد كه من عیال وار هستم و آزادم كن، رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند كه: آیا آزادت كنم تا به مكه برگردی و در گروه قریش فریاد بزنی كه من دو بار محمد را مسخره نمودم، سپس فرمودند: «مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود » پس پیامبر او را به دست خود كشت.

البته این حدیث با اندک اختلافی در الفاظ در منابع دیگر ذكر شده است و با توجه به این كه جنگ احد در سال سوم هجرت اتفاق افتاده است پس بیان حضرت مربوط به همین سال می باشد و همچنین با توجه به نقل آن در بیشتر جوامع روایی، نشان از صحت سند دارد.

[۱] . طوسی، الخلاف، ‌موسسه نشر اسلامی، چاپ اول، ج۴، ‌ص۱۹۳.

ضرب المثل عاقل نکند تکیه به دیوار شکسته

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

یک دیدگاه

  1. بهتر است بنویسید پیامبر با دستان مبارکشان او را به سزای عملش رساندند و به جهنم واصل نمودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *