خانه » پزشکی و سلامت » تحقیق در مورد کاربرد اثر انگشت در زندگی اجتماعی

تحقیق در مورد کاربرد اثر انگشت در زندگی اجتماعی

همه چیز درباره اثر انگشت و کاربرد اثر انگشت در زندگی اجتماعی

تحقیق در مورد کاربرد اثر انگشت

اثر انگشت چیست؟

اثر انگشت انسان ها در واقع اثری از برجستگی های ریز لایه بیرونی پوست آن هاست. اثر انگشت هیچ د انسانی با یکدیگر شباهت ندارد. میتوان گفت هر کسی اثر انگشت اختصاصی خود را دارد. در ادامه با کاربرد اثر انگشت آن در زندگی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

اثر انگشت برجستگی‌های بسیار ریز (قابل رؤیت با چشم غیر مسلح) است که در لایه اپیدرم پوست کف دست‌ها و پاها وجود دارد. به علت ترشحات چربی زیر پوست این آثار انگشت بر اجسام صاف قرار می‌گیرد که همچنین برای وضوح آن می‌توان از پودری استفاده کرد که جذب این چربی‌ها شده و آن‌ها را به صورت واضح نمایان سازد. اثر انگشت افراد منحصربه‌فرد است و در طول عمر فرد تغییر نمی‌کند، بنابراین می‌توان از آن به عنوان یک امضا یا ابزار تشخیص هویت استفاده کرد.

این روش در تعیین هویت از دقت ۱۰۰٪ برخوردار بوده و حتی در دوقلوهای یکسان (تک‌تخمکی) نیز اثر انگشت متفاوت است. به‌گونه‌ای که امکان شباهت اثر انگشت دو نفر انسان، یک شصت و چهار میلیاردم می‌باشد.

ایجاد اثر انگشت یک صفت ارثی- محیطی است که هر عامل قبل از تولد می‌تواند بر آن اثر گذارد مانند فشارهای روحی و روانی بر مادر و حتی کمی تفاوت در درازای بند ناف باعث تغییر خطوط سرانگشت می‌شود. اثر انگشت کمی پس از تولد کاملاً تثبیت شده و غیرقابل تغییر است.

در انگشت نگاری مشخصات نقاطی که در آن‌ها خطوط ریز انگشت با هم تلاقی داشته‌اند، انشعاب داشته‌اند یا پایان یافته‌اند بررسی می‌شود. اثر انگشتان یک دست یا دو دست هیچ شباهت یا رابطه‌ای با هم ندارند به همین دلیل در تشخیص هویت و انگشت نگاری از همه انگشتان دو دست نمونه برداری می‌شود.

کاربرد اثر انگشت در زندگی اجتماعی

طی سال‌های اخیر وبا توجه به ارزانی و دردسترس بودن وسایل و تجهیزات مربوط به خوانش و ثبت اثر انگشت، تقریباً در همه گروه‌های کاری از آن استفاده می‌شود. از اثر انگشت برای تشخیص هویت افراد در موارد مختلف استفاده می‌شود و به عنوان مثال تشکیل پرونده‌های قضایی افراد یا دستگاه‌های حضور غیاب پرسنل یا ورود به سیستم بعضی از رایانه‌ها یا تلفن همراه از اثر انگشت برای تشخیص هویت یا صاحب دستگاه استفاده می‌شود.

از کاربردهای مهم انگشت‌نگاری، می‌توان به کنترل روند اقامت های طولانی‌مدت در کشورهای دیگر، توسط اداره مهاجرت کشور میزبان اشاره نمود. طبق قوانین مهاجرتی، هرگاه تبعهٔ خارجی قصد اقامت بلندمدت را در کشوری میزبان داشته‌باشد، موظف به انگشت‌نگاری و ثبت اطلاعات فردی در سیستم رایانه‌ای است.

مجریان قانون به مدت طولانی براستفاده از اثر انگشت به عنوان ابزاری برای دستگیری مجرمان تکیه داشتند . اما برای این روش شناسایی باید سابقه و پیشینه ایی ازهویت شخص وجود داشته باشد . بدون این اطلاعات این نشانه ها و علامت های به دست آمده و مشخص کارآمد نخواهند بود .

اخیرا محققانی از دانشگاه آلبانی درصدد هستند تا با یک روش جدید ترکیب شیمیایی اثر انگشت را تجزیه و تحلیل کنند تا جنسیت صاحب آن اثر انگشت مشخص شود . این روش مقدار اسید آمینه در DNA اثر انگشت باقی مانده را تجزیه و تحلیل می کند .

همانطور که دکتر Jan Halamek استاد شیمی در دانشگاه و همکارانش در مجله تجزیه شیمی (Analytical Chemistry) نوشتند که ازطریق عرق باقی مانده تغییرات ظریف در محتوای اسید آمینه بین زن و مرد را تجزیه و تحلیل می کنند .به ویژه آن ها اشاره داشتند که زنان نسبت به مردان معمولا دوبرابر بیشتر اسید آمینه از خود باقی می گذارند و به وضوح در وجود و پخش اسید آمینه از زنان و مردان تفاوت هایی وجود دارد.

این روش به عنوان جایگزینی برای تکنیک های مرسوم تشخیص هویت به کار گرفته نمی شود . اما گروه تحقیقاتی Halamek معتقد است که آن می تواند در مواردی که اثار به جای مانده در معرض خطر از بین رفتن است حداقل به عنوان راهی برای جلوگیری از جنایات بالقوه و پنهانی مفید باشد .

محققان در حال حاضر تلاش می کنند تا در روش های تشخیص هویت از طریق اثر انگشت پیشرفت داشته باشند و امیدوارند که روش های مشابهی که قانونی هستند را بررسی کنند.

پیشنهادی: همه چیز درباره اسید آمینه ها

منبع: ویکی پدیا-دکترسلام

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *