خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” با نردبان به آسمون نمیشه رفت “

معنی ضرب المثل ” با نردبان به آسمون نمیشه رفت “

همه چیز درباره معنی و مفهوم ضرب المثل با نردبان به آسمون نمیشه رفت 🪜 + آیه قرآن

ضرب المثل با نردبان به آسمون نمیشه رفت

در ادامه با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

ضرب المثل با نردبان به آسمون نمیشه رفت کنایه از چیست؟

۱- یعنی برای انجام هرکاری باید از راه درست آن وارد شد.

۲- معمولا این ضرب المثل را برای کسی به کار می برند که از دیگران توقع انجام کارهای محال دارد یا چیزی درخواست می کند که در بازه زمانی کوتاه مدت قابل اجرا نیست.

۳- با نردبان به آسمان رفتن کنایه از امور ناممکن و محال است.

۴- همچنین میتوان طور دیگری معنا کرد: یعنی درخواست تو طوری است که فقط باید آن را از راه آسمان اجابت کرد و ما هم نردبانی نداریم که به آسمان رویم و گره از کار تو بگشاییم!

مثال خداوند برای کافران

در قرآن کریم آیه ای وجود دارد که از این مثال استفاده شده است؛ خداوند به پیامبر اسلام می فرماید: وَإِنْ كَانَ كَبُرَ عَلَيْكَ إِعْرَاضُهُمْ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَبْتَغِيَ نَفَقًا فِي الْأَرْضِ أَوْ سُلَّمًا فِي السَّمَاءِ فَتَأْتِيَهُمْ بِآيَةٍ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدَىٰ ۚ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْجَاهِلِينَ. (انعام: ۳۵)

یعنی: و اگر اعراض و بى‌اعتنايى آنان (كافران) بر تو سنگين است (و مى‌خواهى به هر وسيله آنان را به راه آورى، ببين) اگر بتوانى سوراخى در زمين يا نردبانى در آسمان بجويى تا آيه‌اى (ديگر) برايشان بياورى (پس بياور ولى بدان كه باز هم ايمان نخواهند آورد) و اگر خدا خواسته بود همه‌ى آنان را بر هدايت گرد مى‌آورد (ولى سنّت الهى بر هدايت اجبارى نيست) پس هرگز از جاهلان مباش.

🔹 خداوند متعال به دو مثال اشاره می کند که انجام آن در عالم مادی محال است ولی با این حال خداوند قدرت انجام آن را دارد و می فرماید اگر با قدرت خودمان این کارهای محال را هم انجام دهیم، بازهم کسی که اهل لجبازی و عناد است و نمی خواهد حرف حق را بپذیرد، یک گوشش در است و دیگری دروازه! در هر صورت ایمان نخواهد آورد.

ضرب المثل با کلمه آسمان

اختصاصی-دانشچی 

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *