خانه » مذهبی و دینی » همه چیز درباره عملیات والفجر ۳

همه چیز درباره عملیات والفجر ۳

در عملیات والفجر ۳ چه گذشت؟

عملیات والفجر 3

درباره این عملیات

عملیات والفجر ۳ نام یک عملیات نظامی در جنگ ایران و عراق می باشد که در طی آن نیروهای ایرانی به سمت نیروهای عراقی حمله ور شدند. این عملیات بدترین شکست نیروهای ایرانی در بین کل عملیات های والفجر می باشد. ۱۸۰٬۰۰۰ رزمنده ایرانی در این عملیات شرکت نمودند که با آتش سنگین نیروهای عراقی که به شدت در منطقه عملیات تثبیت شده بودند٬ قصابی شدند. پس از آن عراقی ها از خاکریزهایشان بیرون آمدند و به پاتک علیه نیروهای ایرانی دست زدند و توانستند برای دومین بار شهر مهران را اشغال نمایند.

موقعیت منطقه عملیات والفجر ۳ 

در منطقه دشت مهران، دو رشته ارتفاعات وجود دارد: در شمال، ارتفاعات زالوآب و کانی سخت و نمه کلان بو واقع است که قسمت عمده آن در خاک ایران قرار دارد. در جنوب نیز ارتفاعات قلاویزان واقع است که مرز ایران و عراق را مشخص می سازد. بین دو ارتفاع یاد شده، دشت مهران و دشت ورمهراز و زرباطیه عراق قرار دارد.

در قسمتی از ارتفاعات زالوآب و کانی سخت، مرز مشترک ایران و عراق است که در سمت غربی آن، ارتفاعات نمه کلان بو با قللی بیش از ۲۰۰ متر و کمتر از ۴۰۰ متر ارتفاع واقع است. هم چنین، ارتفاعات زالوآب، که دارای تپه هایی به ارتفاع ۳۴۰، ۳۲۵، ۳۴۳ و ۳۱۰ می باشد، در سمت شرق نمه کلان بو قرار دارد و مهم ترین قله آن معروف به کله قندی دارای ۳۶۳ متر ارتفاع است.

تنگه کناپنجم در امتداد جاده مهران – ایلام و در شمال شرقی مهران واقع است که به منزله گلوگاه ورود به دشت مهران – از طرف ایلام – محسوب می شود و ارتفاعات کله قندی بر این تنگه تسلط کامل دارد.

اهداف عملیات والفجر ۳ 

  • آزادسازی شهر مهران از زیر دید و تیر دشمن
  • ایجاد سهولت در برقراری ارتباط شهرهای دهلران – مهران و نیز ایلام – مهران
  • تحمیل خطوط پدافند به دشمن و کشاندن او از ارتفاعات به دشت

شرح عملیات والفجر ۳

عملیات در ساعت ۲۳ مورخ ۷/۵/۱۳۶۲ با رمز «یا الله» آغاز شد. در محور شمالی عملیات، ارتفاعات نمه كلان بو- به غیر از ارتفاع ۲۷۰ معروف به كله قندی – تصرف و تأمین شد و ارتفاعات زالوآب به همراه ارتفاع ۲۷۰ به محاصره درآمد.

در محور میانی (دشت مهران)، رزمندگان خودی با پشت سر گذاردن جاده مهران – ایلام، از پاسگاه دوراجی تا فرخ آباد را تأمین كردند.

در محور جنوبی، به رغم موفقیت های چشمگیر اولیه، از آن جا كه فرصت لازم برای احداث خاكریز از یال قلاویزان به سمت فیروزآباد و از آن جا به فرخ آباد به دست نیامد، تصرف اهداف این محور در مرحله اول عملیات كامل نگردید؛ لیكن در مرحله بعد این نقیصه مرتفع شد.

به این ترتیب، تنها محوری كه تصرف اهداف موجود در آن ناتمام مانده بود، محور شمالی بود. نیروهای دشمن كه در ارتفاعات زالوآب و كله قندی در محاصره بودند، یازده شبانه روز مقاومت كردند، دشمن تلاش فراوانی می كرد تا به هر نحو ممكن این ارتفاعات – به ویژه كله قندی – را از محاصره خارج كند. مضافاً به این كه می كوشید خط پدافندی نیروهای ایران را در دوراجی شكسته و سپس با جناح چپ خود الحاق كند.

اگرچه نیروهای خودی با مقاومت بسیار تلاش دشمن را در دوراجی و نمه كلان بو خنثی كردند، لیكن نیروهای عراقی همچنان در ارتفاعات زالوآب و كله قندی مستقر بودند. نهایتاً در سحرگاه ۱۸/۵/۱۳۶۲ فرمانده لشكر ۲۷ (حاج همت) با یك گردان وارد عمل شد و مقاوت نیروهای عراقی مستقر در ارتفاع مذكور را در هم شكست.

نتایج عملیات والفجر ۳ 

  • آزادسازی دو جاده ایلام – مهران – دهلران
  • آزادسازی ارتفاعات زالوآب و نمه کلان بو
  • آزادسازی دشت مهران
  • برقراری ارتباط جبهه های میانی و جنوبی از طریق دو جاده فوق الذکر
  • کشته و زخمی شدن بیش ازده هزار تن از نیروهای دشمن
  • به اسارت درآمدن ۵۰۹ تن از نیروهای دشمن
  • ساقط شدن ۶ هلی کوپتر دشمن
  • انهدام بیش از ۲۰۰ تانک و نفربر
  • انهدام بیش از ۲۰۰ خودرو حامل نفرات و یا مهمات
  • انهدام بیش از ۲۰ انبار مهمات
  • انهدام بیش از ۱۰۰ خودرو حامل نفرات و یا مهمات
  • انهدام بیش از ۲۰ انبار مهمات

خلاصه گزارش عملیات

نام‌ عمليات: والفجر ۳‌

زمان‌ اجرا: ۷/۵ /۱۳۶۲

تلفات‌ دشمن‌: ۵۵۰۰  (كشته، زخمي‌ و اسير)

رمز عمليات: يا الله‌ – يا الله‌ – يا الله‌

مكان‌ اجرا: شهرهای مرزی مهران – جبهه میانی جنگ

ارگان‌هاي‌ عمل‌كننده: رزمندگان‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و نيروي‌ زميني‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌

اهداف‌ عمليات: آزادسازی شهر مهران و مناطق پیرامون

بیشتر بخوانید: مختصر درباره ۸ سال دفاع مقدس
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *