جواب به سوالات و فعالیت درس هشتم پیام های آسمان نهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس هشتم کتاب پیامهای آسمان نهم همدلی و همراهی صفحات ۸۳، ۸۴، ۸۷، ۸۹، ۹۳ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات پیامهای آسمان نهم درس هشتم همدلی و همراهی ( پاسخ گام به گام )
فعّالیت کلاسی درس هشتم صفحه ۸۳
به نظر شما چگونه ممکن است که دوست انسان از یکسو به عنوان برترین اندوخته و سرمایه معرفی شود و از سوی دیگر به عنوان پارهای از آتش؟
📗 پاسخ: دوست خوب و خداشناس باعث راهنمایی انسان به سوی نیکیها و باعث پیشرفت و ترقی انسان میشود و در رفتار و روش زندگی انسان تأثیر مثبت میگذارد، پس برترین اندوخته و سرمایه به حساب میآید.
دوست بد و فاسد انسان را به سمت تباهی و سقوط میکشاند و در رفتار و روش زندگی انسان تأثیر منفی میگذارد، پس پارهای از آتش به حساب میآید.
فعّالیت کلاسی صفحه ۸۴
شاید شما نمونههایی از این اثرپذیری تدریجی را از دوستان پیرامون خود دیده باشید. این نمونهها را برای دوستان خود بیان کنید.
📗 پاسخ:
سعدی در گلستان در شعری زیبا اثر همنشین را بیان میکند:
گِلی خوشبوی در حمام روزی
رسید از دست محبوبی به دستم
بدو گفتم که مشکی یا عبیری
که از بوی دلاویر تو مستم
بگفتار من گِلی ناچیز بودم
ولیکن مدتی با گُل نشستم
کمال همنشین در من اثر کرد
وگرنه من همان خاکم که هستم
همچنین در جای دیگر کتاب گلستان سعدی میخوانیم:
با بدان یار گشت همسر لوط
خاندان نبوتش گم شد
سگ اصحاب کهف روزی چند
پی نیکان گرفت و مردم شد
فعّالیت کلاسی صفحه ۸۷
فرهاد به همراه خانواده خود به یک محله جدید آمد. او در این محل با یکی از همسن و سالان خود، که در همسایگیشان بود، دوست شد؛ اما با گذشت زمان، رفتارهایی از او دید که متوجه شد که وی دوست مناسبی نیست. فرهاد اکنون بر سر یک دوراهی است؛ از یک سو نمیخواهد به دوستی خود با او ادامه دهد و از سوی دیگر نمیداند که چگونه میتواند به این دوستی نامناسب پایان دهد. شما چه پیشنهادهایی به او میدهید؟
📗 پاسخ: فرهاد باید کارهای پسندیده انجام دهد، حرفهای خوب و شایسته در جهت راهنمایی دوست خود بگوید، اگر پذیرفت و رفتارهای نادرست خود را ترک کرد که به دوستی با او ادامه دهد اما اگر ادامه داد، در برخورد با او زود خداحافظی کند و برود و اشتیاقی از خود به دیدارش نشان ندهد تا او خودش متوجه عدم تمایل فرهاد به دوستی با او شود.
مشورت با خانواده و افراد آگاه هم میتواند برای پایان دادن به این دوستی به او کمک کند، همچنین میتواند اوقات خودش را با سرگرمیهای مفید مثل کتاب خواندن، یاد گرفتن یک هنر و… پر کند تا کمتر فرصت دیدن دوستان را پیدا کند.
فعّالیت کلاسی صفحه ۸۹
به نظر شما چگونه میتوان از ایجاد دلبستگیها و علاقههای افراطی در دوستیها جلوگیری کرد؟ و اگر کسی دچار این اشتباه شود، چگونه میتواند خود را از این وابستگی نجات دهد؟
📗 پاسخ:
باید هدف از زندگی را مشخص کرد، برای رسیدن به هدف برنامهریزی کرد و از فرصتها به خوبی استفاده کرد.
مطالعه در مورد دوستی با دوستان خوب و دوستان بد، استفاده از تجربیات بزرگترها، پرداختن به علاقهمندیهای ورزشی، هنری، علمی، راز و نیاز با خداوند و کمک خواستن از او در همه مراحل زندگی، ایجاد کانون گرم خانوادگی و پاسخگویی به عواطف فرزندان در خانواده، میتواند از ایجاد دلبستگیها در دوستیها جلوگیری کند.
برای نجات فردی که گرفتار این وابستگی شده نیز، همدلی و یاری خانواده، یاری دوستان خوب و خیرخواه، پناه بردن به خدا و طلب یاری از او و سرگرم کردن او با علاقهمندیهای هنری و ورزشی و… میتواند کمک خوبی برایش باشد.
خودت را امتحان کن صفحه ۹۳
۱- چرا انتخاب دوست در دوران نوجوانی از اهمیت بسیاری برخوردار است؟
📗 پاسخ: به دو دلیل: اول اینکه در سنین بلوغ، عواطف انسانی در حال رشد و شکوفایی است و برقراری پیوند دوستی در این دوران به این شکوفایی کمک میکند و باعث پرورش عواطف نوعدوستی و محبتورزی میشود.
دوم اینکه وقتی علاقه قلبی بین دو دوست ایجاد میشود، آن دو، از صفات و حالات همدیگر تأثیر میپذیرند. میزان این اثرپذیری در دوران نوجوانی بسیار بالا و گاه به حدی است که شخص میکوشد مانند دوست خود حرف بزند و مثل او انتخاب و زندگی کند.
۲- چرا در روایات به دوری از دوستی با افراد نادان سفارش شده است؟
📗 پاسخ: چون افراد نادان کارهای خود را بر اساس فکر و اندیشه انجام نمیدهند بلکه بر مبنای احساسات و هیجانات زودگذر انجام میدهند و دوستی با آنها ضررهای زیادی به همراه دارد. این افراد با دادن مشورتهای غلط و نادرست به دوستان خود، زمینههای انحراف و لغزش آنان را فراهم میآورند.
۳- دو مورد از کارهایی را بیان کنید که برای میانهروی در دوستیهایمان باید انجام دهیم.
📗 پاسخ:
۱- پرهیز از گفتن تمامی اسرار به دوست
۲- نداشتن توقع بیجا از دوست
۳- پرهیز از علاقه افراطی
۴- با توجه به آیات ۲۸ و ۲۹ سوره فرقان، حال و روز کسانی را که در دنیا، دوستان خوبی انتخاب نکردهاند، بیان کنید.
📗 پاسخ: آنان دو دست خویش را با دندان میگزند، آرزو میکنند که ای کاش با پیامبر [و دین] او همراه شده بودند. و افسوس میخورند که ای کاش فلان شخص را به عنوان دوست خود انتخاب نکرده بودند چرا که آنان را از یاد خدا گمراه کرده در حالی که قبل از آن به یاد خدا بودند.
۵- همنشین بد در روایات به چه چیزهایی تشبیه شده است؟
📗 پاسخ: به شمشیری زهرآلود تشبیه شدهاند که اگرچه ظاهرشان براق و زیباست؛ اما بسیار خطرناکاند.
پیشنهاد صفحه ۹۳
در اشعار و ضربالمثلهای ما مطالب فراوانی درباره دوست هست. چند نمونه از آنها را پیدا کنید و در کلاس بخوانید.
📗 پاسخ:
دوست مشمار آن که در نعمت زند / لاف یاری و برادرخواندگی
دوست آن دانم که گیرد دست دوست / در پریشانحالی و درماندگی (سعدی)
دوست نباشد به حقیقت که او / دوست فراموش کند در بلا (سعدی)
چشمی دارم همه پر از صورت دوست / با دیده مرا خوشست چون دوست در اوست
از دیده دوست فرق کردن نه نکوست / یا دوست به جای دیده یا دیده خود اوست (مولانا)
دانشآموز عزیز برای دیدن پاسخهای دیگر برای این سؤال بر روی آدرس زیر ضربه بزنید.
اشعار و ضربالمثلهایی درباره دوست
جواب درسهای بعدی پیامهای آسمان نهم دانلود PDF کتاب پیامهای آسمان نهم