جواب به سوالات و فعالیت درس هجدهم مطالعات اجتماعی هفتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس هجدهم کتاب مطالعات اجتماعی هفتم قدیمیترین سکونتگاههای ایران صفحات ۱۱۰، ۱۱۴، ۱۱۵ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات مطالعات اجتماعی هفتم درس هجدهم قدیمیترین سکونتگاههای ایران ( پاسخ گام به گام )
فعّالیتهای درس هجدهم
۱- کاربرگۀ شمارۀ (۱۶) بررسی شواهد (سنگ نگاره) را در کلاس انجام دهید.
کاربرگه شماره ۱۶: بررسی شواهد (سنگنگاره)
این سنگ نگاره در محلّ ابراهیم آباد اراک بر روی کوهی قرار دارد و متعلق به چند هزار سال پیش است. همانطورکه مشاهده میکنید روی آن شکلهایی کنده شده است. به نظر میرسد، انسانهای آن دوره تصویر حیواناتی نظیر سگ، بز کوهی، قوچ، گرگ، آهو، ابزار شکار و شکارچی را روی سنگ کنده باشند.
۱- دور هریک از موارد بالا را که میتوانید در سنگ نگاره پیدا کنید خط بکشید.
– این سنگ نگاره چه مرحلهای از زندگی بشر را نشان میدهد؟📗 پاسخ: دوره ایران باستان
۳- به نظر شما چرا انسانهای آن دوره، چنین تصویرهایی را روی سنگها میکندند؟ گفتوگو کنید.
📗 پاسخ: در گذشته قلم و کاغذ نبوده و انسانها برای اینکه دیدهها و شنیدههای خود را برای آیندگان به یادگار بگذارند، نقش آنها را روی سنگها حکاکی میکردند. به این ترتیب با دیگران نیز ارتباط برقرار میکردند.
۲- به نقشۀ این صفحه نگاه کنید و بگویید در پدید آمدن تمدّن ایلام کدام رود نقش داشته است؟
📗 پاسخ: رود کارون
با توجه به مطالبی که در فصلهای پنجم تا هفتم خواندید، بگویید شرایط جغرافیایی این منطقه چه تأثیری در به وجود آمدن این تمدّن داشته است.
📗 پاسخ: منطقه ایلام دارای کوهها و دشتها وسیعی است. به این ترتیب این مناطق برای پرورش دام بسیار مناسب بوده است. مردم این منطقه علاوه بر دامداری با استفاده از آب رودخانه کارون به کشاورزی نیز میپرداختند. کمکم در دشتها شهرهای بزرگی بنا کردند و در کوهها قلعههای محکمی برای حفاظت از شهر در هنگام حمله دشمن ساختند.
۳- کاربرگۀ شمارۀ (۱۷) مهرهای ایلامی را اجرا کنید.
کاربرگه شماره ۱۷: بررسی شواهد (مهرهای ایلامی)
ایلامیها برای کارهای مختلف مثل داد و ستد و تجارت یا علامتگذاری روی بستهبندی کالاهایی که تولید میکردند، مهرهایی ساخته بودند. در این تصویرها، نمونههایی از مهرهای به جا مانده از ایلامیها را مشاهده میکنید. این مهرها مربوط به حدود پنج هزار سال پیش است که باستانشناسان آنها را پیدا کردهاند. به نظر میرسد روی این مهرها تصاویری از فعّالیتها و کارهای مختلف آنها حک شده است.
۱- حدس بزنید هرکدام چه فعّالیتی را نشان میدهد؟
📗 پاسخ:
تصویر اول: قالیبافی، گلیمبافی، نخریسی و یا بافت پارچه
تصویر دوم: تهیه غذا و ظروف و وسایل مورد نیاز برای زندگی
تصویر سوم: فعالیتهای هنری و مذهبی
۲- تصاویر را به دلخواه رنگ کنید.
پاسخ این مورد به عهده دانشآموز است.
۴- نمودار «ویژگیهای تمدّن» را بخوانید. سپس به طور گروهی با توجّه به مطالب آن و مشاهدۀ تصاویر مربوط ایلام، دلیل بیاورید که ایلام یک تمدّن بوده است (برای هر ویژگی، مدارکی مثال بزنید.)
📗 پاسخ:
ویژگیهای تمدّن
حکومت: پادشاهان ایلامی قوانینی را وضع میکردند.
خط: روی برخی آجرها معابد با خط ایلامی، مطالبی نوشته شده است.
عقاید مذهبی: ایلامیها مانند سایر تمدّنهای باستانی، خدایان متعددی مثل خدای خورشید، خدای آب و… را پرستش میکردند و مجسمههایی از این خدایان ساخته و در معابد خود قرار میدادند و آنها را میپرستیدند.
معماری، شهرسازی و هنر: ایلامیها با هنر سفالسازی آشنا بودند و ظروف سفالی و مجسمهها و ابزارهای مختلف آنها در این منطقه یافت شده است.
تقسیم کار، مهارت در کارهای مختلف، داد وستد و تجارت: معبد چُغازنبیل شوش با میلیونها خشت و هزاران آجر ساخته شده است. نمونهای از ابزار و ظروف سنگ صابونی کشف شده از تپۀ کُنار صَندل جیرفت نیز در دسترس است.
قوانین و مقررات: ایلامیها بر روی لوحهای گلی، قانونهایی را که پادشاهان ایلامی وضع کرده بودند، مینوشتند.
۵- به تصاویر این درس توجّه کنید و با همفکری یکدیگر بگویید هریک سرگذشت کدام پیامبر الهی را نشان میدهد.
📗 پاسخ: تصویر اول داستان حضرت نوح (علیهالسلام)، تصویر دوم داستان حضرت ابراهیم (علیهالسلام) و تصویر سوم داستان حضرت موسی (علیهالسلام) را نشان میدهد.
۶- به فهرست سورههای قرآن کریم مراجعه کنید:
الف) نام سورههایی را که به نام یک پیامبر نامیده شده، استخراج کنید و بنویسید.
📗 پاسخ: آل عمران، یونس، هود، یوسف، ابراهیم، انبیاء، لقمان، محمد، نوح
ب) معنی آیات ۱۰۳ تا ۱۴۰ سورۀ اعراف را بخوانید. این آیات مربوط به سرگذشت کدام پیامبر الهی است؟ به طور خلاصه در کلاس تعریف کنید.
📗 پاسخ: این آیات مربوط به سرگذشت حضرت موسی (علیهالسلام) است. حضرت موسی نزد فرعون رفت تا او را به یکتاپرستی دعوت کند. فرعون از او معجزه خواست. حضرت موسی عصایش را تبدیل به اژدها کرد همچنین دستش را داخل گریبان برد و وقتی از آن خارج کرد، درخشان و خیرهکننده بود. فرعون این پیامبر را ساحر خواند و از ساحران خواست که به رقابت او بیایند. ساحران جمع شدند و زمانی که عصای خود را به زمین انداختند، به ماری وحشتناک تبدیل شد، موسی نیز به فرمان خدا عصایش را روی زمین انداخت، عصای موسی تبدیل به اژدهای خشمگینی شد که تمام مکر ساحران را بلعید. ساحران همان دم به موسی ایمان آوردند اما فرعون نه تنها ایمان نیاورد بلکه ساحران را سخت مجازات کرد.
۷- به چند گروه تقسیم شوید. هر گروه با راهنمایی معلم دربارۀ یکی از پیامبران الهی مطالبی گردآوری کنید. سپس نمایندۀ گروه نتیجۀ تحقیق را در کلاس بخواند. از مطالعۀ زندگی پیامبران الهی به چه نکاتی پی میبرید؟
برای پاسخ این سؤال به لینکهای زیر مراجعه کنید.
تحقیق در مورد زندگی حضرت یونس علیه السلام
تحقیق درباره معجزات حضرت موسی (ع)
تحقیق در مورد زندگی حضرت یوسف علیه السلام
تحقیق در مورد زندگی حضرت نوح علیه السلام
جواب درسهای بعدی مطالعات اجتماعی هفتم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی هفتم