جواب به سوالات و فعالیت درس هجدهم فارسی یازدهم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس هجدهم کتاب فارسی یازدهم خوان عدل صفحه ۱۴۷، ۱۴۹، ۱۵۰، ۱۵۶، ۱۵۷ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی یازدهم درس هجدهم خوان عدل ( پاسخ گام به گام )
شعر «خوان عدل» ص ۱۴۷
دانشآموز عزیز برای خواندن معنی شعر «خوان عدل» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر ضربه بزنید.
کارگاه متنپژوهی درس هجدهم ص ۱۴۹
قلمرو زبانی ص ۱۴۹
۱- کاربرد معنایی واژه «دم» را در متن درس بررسی کنید.
📗 پاسخ: «دم» در جمله «هر دم به تلاش است تا که فرا رود» به معنی «هر لحظه» و در جمله «دم فرودادن و برآمدنش» به معنی «نفس» آمده است.
۲- در هر یک از گروههای اسمی زیر، هسته و وابستههای آن را مشخّص کنید.
همین نام
📗 پاسخ:
هسته: نام
وابسته: همین (صفت اشاره، وابسته پیشین)
اسمای صدگانهاش
📗 پاسخ:
هسته: اسما
وابسته: صدگانه (صفت شمارشی، وابسته پسین) ـ اش (مضافالیه، وابسته پسین)
۳- بن ماضی و بن مضارعِ «رَستن» را بنویسید.
📗 پاسخ:
بن ماضی: رست
بن مضارع: ره
۴- برای هر یک از فعلهای زیر، نمونهای از متن درس بیابید.
مضارع اخباری ← 📗 پاسخ: است ـ نتواند (نمیتواند)
ماضی نقلی ← 📗 پاسخ: درهم تنیده است ـ گسترده [است]
مضارع التزامی ← 📗 پاسخ: بستاییم ـ بمانم ـ روم (بروم)
قلمرو ادبی ص ۱۴۹
۱- کدام بند از این سروده، بیانگر تأثیرپذیری «گوته» از گلستان سعدی است؟ دلیل خود را بنویسید.
📗 پاسخ: بند چهارم. سعدی در دیباچه کتاب گلستان میفرماید: «هر نفسی که فرو میرود، ممدّ حیات است و چون برمیآید مفرّح ذات، پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب» گوته هم همین معنی را با ترکیبی از کلمات سعدی و کلمات خودش بیان کرده است.
۲- با توجّ به متن درس، جدول زیر را کامل کنید.
آرایه ادبی | نمونه | مفهوم |
مجاز | شرق، غرب، شمال، جنوب | کل جهان |
کنایه | خوان عدل گسترده | با همگان به عدل رفتار میکند |
قلمرو فکری ص ۱۵۰
۱- بند نخست درس، یادآور کدام صفات خداوند است؟
📗 پاسخ: توانا، مالک، قادر، ناظر، حافظ، مقتدر
۲- گوته، شیفته و دلبستۀ شعر و اندیشۀ حافظ بود؛ او متن زیر را نیز به تأثیرپذیری از حافظ سروده است:
«مگر نه راهنمای ما هر شامگاهان با صدای دلکش، بیتی چند از غزلهای شورانگیز تو را میخواند تا اختران آسمان را بیدار کند و رهزنان کوه و دشت را بترساند؟»
الف) کدام قسمت از متن درس با سرودۀ بالا ارتباط معنایی دارد؟
📗 پاسخ: بند ششم: او اختران را در آسمان نهاده / تا به برّ و بحر نشانمان باشند…
ب) بیتی از حافظ بیابید که با سرودۀ بالا مناسبت داشته باشد؟
📗 پاسخ:
در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود / از گوشهای برون آ، ای کوکب هدایت
ز رقیب دیوسیرت به خدای خود پناهم / مگر آن شهاب ثاقب مددی دهد خدا را
۳- این بخش از سرودۀ گوته، بیانگر چه دیدگاهی است؟
و تو شکر خدا کن، به هنگام رنج
و شکر او کن، به وقت رَستن از رنج.
📗 پاسخ: شکرگزاری در همه حال؛ هم در سختی و تنگنا و هم در آسایش و رفاه
۴- کدام بخش از سروده گوته، با متن زیر همنواست؟
در کویر، بیرون از دیوار خانه، پشت حصار ده، دیگر هیچ نیست. صحرای بیکرانۀ عدم است . . . راه، تنها به سوی آسمان باز است. آسمان،کشور سبز آرزوها، چشمۀ موّاج و زلال نوازشها، امیدها و …
علی شریعتی
📗 پاسخ: بند پنجم: بگذار بر پشت زین خود معتبر بمانم / تو در کلبه و خیمه خود باز بمان / بگذار که سرخوش و سرمست به دوردستها روم / و بر فراز سرم هیچ جز اختران نبینم.
درک و دریافت ص ۱۵۶
۱- این متن داستانی را از نظر زاویه دید بررسی کنید.
📗 پاسخ: سوم شخص یا دانای کل، کسی که بیرون از داستان است و ماجرا را تعریف میکند.
۲- کدام خصلتهای درونی، عامل مهم در رشد و پیشرفت آذرباد بود؟
📗 پاسخ: راضی و خرسند نشدن از زندگی عادی، هدفی والا داشتن، میل به آموختن و به تکامل رسیدن، شجاعت و جسارت، اعتماد به نفس، نترسیدن از طرد شدن، داشتن اراده قوی
نیایش «الهی» ص ۱۵۷
دانشآموز عزیز برای خواندن معنی نیایش «الهی» در سایت دانشچی بر روی لینک زیر ضربه بزنید.
جواب درسهای بعدی فارسی یازدهم دانلود PDF کتاب فارسی یازدهم