جواب به سوالات و فعالیت درس شانزدهم نگارش سوم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس شانزدهم کتاب نگارش سوم اگر جنگل نباشد صفحات ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶، ۹۷ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش سوم درس شانزدهم اگر جنگل نباشد ( پاسخ گام به گام )
املا و واژهآموزی درس شانزدهم
۱- از روی پنج سطرِ اوّلِ درس، با خطِّ خوانا و زیبا بنویس.
📗 پاسخ: جنگل پهناور و زیباست. صدای آرام نسیم در همه جای جنگل، شنیده میشود. گاه نیز غُرّش و زوزهی جانوران، سکوت جنگل را میشکند.
اگر روزی با هواپیما از بالای جنگل بگذری، فرشی سبز، زیبا و گسترده میبینی که گاه صدها کیلومتر از زمین را پوشانده است. در این جنگلها چه میگذرد؟ نمیدانیم. شاید پلنگی بر شاخهی درختی، در کمین نشسته باشد.
۲- کلمههای زیر را با دقّت بخوان.
کاغذ – ماسه – اکسیژن – ویران – حفظ – غوطه – مواظبت – آغاز – مناطق – روزگاری – مراقب – قایق
کدام یک از کلمههای بالا در متن درس وجود دارد، آنها را بنویس.
📗 پاسخ: کاغذ – اکسیژن – ویران- حفظ – مواظبت – آغاز – روزگاری – مراقب – قایق
۳- با کلمههای زیر، جمله بساز.
خطرناک: 📗 پاسخ: تنفس هوای آلوده خطرناک است.
دردناک: 📗 پاسخ: فرورفتن سوزن به نوک انگشت، دردناک است.
تابناک: 📗 پاسخ: خورشید تابناک از صبح زود در آسمان میدرخشید.
املا، بیاموز و بگو
۱- از متن درس جملههایی را پیدا کن که این کلمهها، در آنها آمده است. سپس از روی جملهها بنویس.
غرّش – گسترده – مشغول – پهناور – استراحت
📗 پاسخ:
گاه نیز غُرّش و زوزهی جانوران، سکوت جنگل را میشکند.
اگر روزی با هواپیما از بالای جنگل بگذری، فرشی سبز، زیبا و گسترده میبینی که گاه صدها کیلومتر از زمین را پوشانده است.
شاید میمونهای بازیگوش، بر شاخهها مشغول بازی باشند.
جنگل پهناور و زیباست.
شاید هم در حاشیهی جنگل، خانوادههایی سرگرم تفریح و استراحت باشند.
۲- متن زیر را بادقّت بخوان و از روی کلمههایی که مشخّص شده است، بنویس.
جنگل، درختهای انبوه و تناور دارد. گاهی میمونهای بازیگوش بر شاخههای درختان مشغول بازی هستند. اگر جنگل نبود کمد، در و پنجره و کاغذ به وجود نمیآمد.
📗 پاسخ: تناور – مشغول – کمد – کاغذ
۳- مانند نمونه، جدول را کامل کن.
محمّد دید. | محمّد چه چیزی را دید؟ | محمّد جنگل زیبا را دید. |
نرگس ملاقات کرد. | نرگس چه کسی را ملاقات کرد؟ | نرگس پدربزرگش را ملاقات کرد. |
معلّم خواند. | معلّم چه چیزی را خواند؟ | معلّم اسامی دانشآموزان را خواند. |
هنر و سرگرمی درس شانزدهم
۱- از روی سرمشق، خو شخط و زیبا بنویس.
📗 پاسخ: به دست خود درختی مینشانم به پایش جوی آبی میکشانم
۲- به کلمههای زیر دقّت کن. با نشانهی آخر هر کلمه، واژهی بعدی شروع میشود. این کار را ادامه بده و جاهای خالی را کامل کن.
پرندگان ← نسیم ← میمون ← 📗 پاسخ: نمنم ← مار ← رازآلود ← دامنه ← هوا
از بین کلمههای بالا، سه کلمه را به دلخواه انتخاب کن و در یک جمله به کار ببر.
📗 پاسخ: هوا در دامنهی کوه ابری بود، نمنم باران کمکم شروع به بارش کرد.
۳- قطعاتِ این جورچین، به هم ریختهاند. آنها را مطابق با شمارههای جورچین، شمارهگذاری کن. سپس جملهی روی آن را بخوان و بنویس.
📗 پاسخ:
۱- طبیـ ۲- ـعت سرما ۳- یهی ملی ۴- ماست در حفظ ۵- آن کوشـ ۶- ا باشیم.
طبیعت سرمایهی ملی ماست. در حفظ آن کوشا باشیم.
نگارش
این بند را کامل کن.
پرچم ایران، سه رنگ دارد. 📗 پاسخ: سبز و سفید و قرمز. در وسط پرچم ملّی ما نشان «الله» وجود دارد که نشان یکتاپرستی مردم ماست. پرچم ایران افتخار هر ایرانی است. قهرمانان ما در میدان مبارزه پرچم ایران را به سر میگیرند و با افتخار به دور زمین مسابقه میدوند. هر ایرانی برای پرچم کشورش احترام زیادی قائل است و برای بالا نگه داشتن این پرچم در دنیا تلاش میکند.
جواب درسهای بعدی نگارش سوم دانلود PDF کتاب نگارش سوم