جواب به سوالات و فعالیت درس سوم نگارش سوم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس سوم کتاب نگارش سوم آسمان آبی، طبیعت پاک صفحات ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش سوم درس سوم آسمان آبی، طبیعت پاک ( پاسخ گام به گام )
املا و واژهآموزی درس سوم
۱- از روی گزارش گروه مسعود، با خطّ خوانا و زیبا بنویس.
📗 پاسخ:
اوّل دفتر به نام ایزد دانا
جمعه پانزدهم اردیبهشت…. تاریخ:….
ما باید طبیعت را دوست داشته باشیم.
آن روز در صبح دلپذیر بهاری، راه افتادیم. بعد از دو ساعت، به دامنهی کوه رسیدیم. تماشای قلّه، چقدر لذّتبخش بود! آسمان آبی و هوا بسیار پاکیزه و تمیز بود. بوی پونههای وحشی و صدای دلنشین چشمهای که در دامنهی کوه، روان بود، ما را غرق شادی و نشاط کرد. خانوادههایی هم که به کوه آمده بودند؛ شاد بودند. آموزگار میگفت: «به همه چیز خوب نگاه کنید تا زیباییهای طبیعت و آفریدههای خدا را بهتر ببینید.»
آن روز به ما خیلی خوش گذشت.
۲- کلمهها و عبارتهای زیر را با دقّت بخوان.
هفتهی گذشته – دامنهی کوهی – فضای سبز – یادداشت – همفکری – ماهرانه – گزارش- صاف – محیطی سالم – عادت – آشغال و زباله – جوی آب – باعث
کدام یک از کلمههای بالا در متن درس وجود دارد، آنها را بنویس.
📗 پاسخ: هفتهی گذشته – دامنهی کوهی – یادداشت – همفکری – گزارش- محیطی سالم – عادت – آشغال و زباله – جوی آب – باعث
۳- مانند نمونه کامل کن. (پاسخ ها با رنگ سبز)
درس: مدرسه
ربط: مرتبط شُکر: شاکر
املا، بیاموز و بگو
۱- عبارتهای زیر از متن درس انتخاب شدهاند. هر عبارت را مانند نمونه با نشان «ی» یا «ــِ» کامل کن و در جدول بنویس.
هفته گذشته – همراه آموزگار دامنه کوه – گزارش گروهی
نماینده گروه – پونه ها وحشی مطالب ما – غرق شادی
ی | ــِـ |
هفتهی گذشته
دامنهی کوه نمایندهی گروه پونههای وحشی |
همراهِ آموزگار
گزارشِ گروهی مطالبِ ما غرقِ شادی |
۲- این متن را بادقّت بخوان و از روی کلمههایی که مشخّص شده است، بنویس.
نفس کشیدن در هوای لطیف کوهستان، چقدر لذّتبخش بود. صدای دلنشین چشمه ما را غرق شادی و نشاط کرد. به ما خیلی خوش گذشت.
📗 پاسخ: لطیف، لذّتبخش، دلنشین، غرق، نشاط، خوش گذشت.
۳- این بند را از شکل گفتاری به نوشتاری تبدیل کن.
مسعود گزارشش رو خوند. اون گفت: بچّههایی که به کوه اومده بودن، شاد بودن. چون اونجا پاکیزه بود و هوای خیلی خوبی هم داشت.
📗 پاسخ: مسعود گزارش خود را خواند. او گفت: بچّههایی که به کوه آمده بوند، شاد بودند. چون آنجا پاکیزه بود و هوای خیلی خوبی هم داشت.
هنر و سرگرمی
۱- از روی سرمشق، با خطِّ خوش بنویس.
📗 پاسخ: فضای زندگی گر پاک باشد در آن نسل بشر چالاک باشد
۲- جملههای ناتمام زیر را کامل کن.
برای گردش 📗 پاسخ: علمی به دامنهی کوهی رفتند.
ما 📗 پاسخ: انسانها علاوه بر خانه، باید محلّه و شهر خود را هم پاکیزه نگه داریم.
هوای آلوده 📗 پاسخ: باعث بیماری میشود.
۳- با توجّه به محیط اطراف خود، جدول زیر را کامل کن.
آلودهکنندههای هوا | آلودهکنندههای آب |
دود ماشینها
دود کارخانهها دود آتشسوزیها |
فاضلاب
زباله مواد نفتی و روغنی |
نگارش درس سوم
به این تصویرها نگاه کن و دربارهی موضوع آنها، یک بند بنویس.
📗 پاسخ: علی هروقت از بیرون به خانه میآید، دستهایش را میشوید. او به دستهایش صابون میزند و سپس، کف آن را زیر آب تمیز میکند.
علی به پاکیزگی دندانهایش نیز خیلی اهمّیت میدهد. او روزی دو بار مسواک میزند. علی مسواک زدن را با حوصله انجام میدهد تا دندانهایش کاملاً تمیز شوند.
او هرروز موهایش را شانه میزند و مرتب میکند. علی به داشتن ظاهری آراسته اهمّیت میدهد، و به فکر سلامتی خود است، به همین دلیل همیشه پاکیزه و مرتب است.
جواب درسهای بعدی نگارش سوم دانلود PDF کتاب نگارش سوم