جواب به سوالات و فعالیت درس شانزدهم مطالعات اجتماعی هفتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس شانزدهم کتاب مطالعات اجتماعی هفتم جاذبههای گردشگری ایران صفحات ۹۶، ۹۷، ۱۰۰، ۱۰۱ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات مطالعات اجتماعی هفتم درس شانزدهم جاذبههای گردشگری ایران ( پاسخ گام به گام )
فعّالیتهای درس شانزدهم
۱- اگر به اینترنت دسترسی دارید با راهنمایی معلم به پایگاه آستان قدس رضوی وارد شوید و اطلاعاتی دربارۀ زیارت حرم مطهر و بخشهای مختلف آن به دست آورید.
پاسخ این سؤال به عهده دانشآموز است.
۲- به طور گروهی با استفاده از دانشنامۀ شبکه رشد یا سایرمنابع دربارۀ زندگی و آثار یکی از این دو شخصیت بزرگ یک صفحه مطلب بنویسید و در کلاس بخوانید.
برای پاسخ این سؤال به لینکهای زیر مراجعه کنید.
تحقیق در مورد زندگی علامه جعفری و آثارش
تحقیق در مورد زندگی شیخ بهائی و آثارش
۳- آیا تاکنون صلوات خاصه امام رضا (علیهالسلام) را شنیدهاید؟ چه احساسی نسبت به آن دارید؟
📗 پاسخ: بله، با شنیدن این صلوات احساس میکنم در حرم امام رضا (ع) حضور دارم و صدای نقارهخانه را میشنوم. احساس آرامشی که در صحنها و رواق حرم امام رضا (ع) حس میکنم وصف ناشدنی است.
۴- اگر با خانوادهتان به مشهد سفر کنید، بعد از زیارت حرم امام رضا پیشنهاد میکنید از کدام بخشهای آستان قدس دیدن کنید؟
📗 پاسخ: موزه مردمشناسی آستان قدس، موزه مرکزی آستان قدس، تالار آثار استاد فرشچیان، موزه فرش و موزه قرآن آستان قدس رضوی
۵- کاربرگه شماره (۱۵) را در کلاس کامل کنید.
کاربرگه شماره ۱۵: نقشه شهر مشهد
به نقشه توجه کنید و به سؤالهای زیر پاسخ دهید:
چند بیمارستان و درمانگاه نزدیک به حرم پیدا کنید و دور آنها را خط بکشید.
آیا حرم به پایانه اتوبوسها نزدیکتر است یا ایستگاه راه آهن؟ 📗 پاسخ: ایستگاه راه آهن
خیابانهای اصلی در چهار جهت حرم مطهر را پیدا کنید و نام آنها را بنویسید.
📗 پاسخ: خیابان امام رضا، خیابان طبرسی، خیابان نواب و خیابان شیرازی
دو بوستان (پارک) در شهر مشهد روین قشه پیدا کنید و دور آنها خط بکشید.
📗 پاسخ: پارک کوهسنگی و پارک وحدت
۶- تحقیق کنید که این دو آرامگاه در تصاویر زیر، در کجا هستند و هر یک از این دو شخصیت، چه نسبتی با امام رضا دارند؟
📗 پاسخ: عکس سمت راست حرم حضرت معصومه (س) در قم میباشد که ایشان خواهر امام رضا (ع) هستند و عکس سمت چپ حرم حضرت شاهچراغ (احمدبن موسی (ع)) در شیراز میباشد که ایشان برادر امام رضا (ع) هستند.
۷- با همفکری با معلم و دوستانتان، درباره سه فعالیت زیر در کلاس گفتوگو کنید:
الف) آیا مقاصد گردشگری محل زندگی خودتان را به خوبی میشناسید؟ گزارشی از آنها را در کلاس ارائه دهید.
📗 پاسخ:
بله، من در تهران زندگی میکنم و جاذبههای گردشگری تهران شامل موارد زیر میشود:
کاخ گلستان، مجموعه کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران، شمس العماره، موزه ایران باستان، دربند، توچال، خانه موزه مقدم، باغ فردوس، بازار تهران، بام تهران، پل طبیعت، سر در باغ ملی، باغ نگارستان، مگامال، ایران مال، عمارت مسعودیه، پارک چیتگر، برج میلاد، امامزاده صالح (ع)، بام لند چیتگر، دریاچه چیتگر و…
ب) آیا فکر میکنید در محل زندگی شما، آثار طبیعی و گردشگری یا صنایع دستی یا مکانهای دیدنی وجود دارد که به اندازه کافی در کشور یا جهان، شناخته شده نیست؟ چه راه حلهایی برای شناساندن آنها به دیگران و همچنین برای حفظ و نگهداری آنها، به ذهنتان میرسد؟
📗 پاسخ: در تهران آثار طبیعی، گردشگری، صنایع دستی و مکانهای دیدنی شناخته شده هستند. اما در نقاط مختلف کشور ما مناطقی وجود دارند که بکر باقی مانده و هنوز مردم از وجود آنها اطلاعی ندارند و یا اطلاعات کمی از آنجا در دسترس است. فراهم کردن امکانات رفاهی در آن مناطق و تبلیغات برای جذب گردشگر، میتواند این نقاط را به جهانیان بشناساند. البته باید توجه داشت که برای حفظ طبیعت و محیط زیست در این مناطق، بهتر است از بومگردی برای گردشگری در این مناطق استفاده کرد.
ج) علاوه بر صفحات آخر کتاب، در صفحات مختلف و میان درسهای این کتاب نیز بیش از ۴۰ تصویر جذاب از طبیعت و بناهای تاریخی گنجانده شده است. آنها را پیدا کنید و ببینید در کدام استان واقع شدهاند.
پاسخ این سؤال به عهده دانشآموز است.
۸- به عکس مقابل توجه کنید و بگویید.
– چرا چنین منظرهای به وجود آمده است؟
📗 پاسخ: بیتوجهی و در نظر گرفتن اهمیت طبیعت توسط انسانها. در واقع میتوان گفت که این ردپای انسان است که با بیاحترامی به طبیعت، زبالههای خود را همه جا پخش میکند.
– چه آسیبهایی ایجاد میشود؟
📗 پاسخ: آلودگی محیط، جمع شدن جانوران موذی، خفه شدن و یا آسیب دیدن جانوران منطقه به دلیل وجود زبالهها، کاهش یافتن جانوران منطقه به دلیل آلودگی، از بین رفتن گیاهان منطقه به دلیل آلوده شدن خاک، نامناسب شدن منطقه برای گردشگری.
– برای مقابله با این آسیبها چه باید کرد؟
📗 پاسخ: احترام به طبیعت را جدی بگیریم و همیشه این باور را داشته باشیم که طبیعت خانه ماست، پس برای حفظ آن باید همه تلاش خود را انجام دهیم. همیشه در سفرها کیسه زباله به همراه داشته باشیم و کوچکترین اثری از خود در طبیعت باقی نگذاریم. به این ترتیب این سرمایههای الهی برای آیندگان نیز باقی میماند.
جواب درسهای بعدی مطالعات اجتماعی هفتم دانلود PDF کتاب مطالعات اجتماعی هفتم