جواب به سوالات و فعالیت درس دهم نگارش سوم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس دهم کتاب نگارش سوم یارِ مهربان صفحات ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۴ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات نگارش سوم درس دهم یارِ مهربان ( پاسخ گام به گام )
املا و واژهآموزی درس دهم
۱- از روی بند سوم متن درس، با خطِّ خوانا و زیبا بنویس.
📗 پاسخ: راستش بهترین وقت برای من، آن لحظهای است که مرا در آغوش میگیرید و به قلبتان نزدیک میکنید. در چنان لحظههایی است که گرمای وجود شما را حس میکنم. ضربانِ قلب شما، نغمهی زیبا و قشنگی دارد. من با شنیدن تپش قلب کوچولو و مهربانِ شما، از حالتان باخبر میشوم.
۲- کلمهها و عبارتهای زیر را با دقّت بخوان.
مراقب – تشکّر – آزرده – باسوادتر – پرت – همراهانی – باغهای نور
آنها را در درس پیدا کن و از روی جملههایی که این کلمهها در آن به کار رفتهاند، با خطّ خوانا بنویس.
📗 پاسخ:
میدانم که اغلبِ شما، مرا خیلی دوست دارید، چون از همان روز اوّل، لباس نو و زیبایی بر تنِ من کردهاید و خیلی مراقب هستید تا در باد و باران نمانم یا بعضی از کودکان، به من آسیبی نرسانند.
از اینکه شما هر روز مرا توی کیفتان میگذارید و به مدرسه میبرید، لذّت میبرم و از شما تشکّر میکنم.
میدانم که گاهی بعضی از شما، از دست من، خسته و آزرده میشوید و نزد پدر و مادرتان از من شکایت میکنید؛
از اینکه میبینم شما هر روز همراه من، بزرگتر و باسوادتر میشوید، خیلی خوشحالم.
مثلاً یک روز یکی از بچّههای همین کلاس، نمیدانم از چه چیزی ناراحت بود که مشتی بر من کوبید و مرا به گوشهای پرت کرد؛
خلاصه، دوستان عزیز! ما همراهانی هستیم که با هم به سفرهای خیالی میرویم.
«کتاب را که باز میکنی/ دو بال یک پرنده را گشودهای/ پرندهای که از زمین/ تو را به شهرهای دور/ تو را به باغهای نور میبَرَد.»
۳- دور کلمههایی که با «مند» ترکیب درستی ساختهاند، خط بکش. (پاسخ ها با رنگ سبز)
سودمند – دریامند – توانمند – خطرمند – ارزشمند – هنرمند – شادمند – ثروتمند
املا، بیاموز و بگو
۱- با توجّه به متن، جاهای خالی را با کلمههای مناسب پر کن. (پاسخ ها با رنگ سبز)
بهترین وقت برای من، آن لحظهای است که مرا در آغوش میگیرید. ضربانِ قلب شما، نغمهی زیبا و قشنگی دارد. من با شنیدن تپش قلب کوچولو و مهربانِ شما، از حالتان باخبر میشوم.
۲- ده کلمهی جدید از متن درس انتخاب کن. سپس آنها را به ترتیب حروف الفبا بنویس.
📗 پاسخ: اغلب، آزرده، تپش، تشکّر، ضربان، لحظه، لذّت، متوجّه، مدّت، نغمه
۳- جمله را با توجّه به کلمههای تعیین شده، تغییر بده.
هر صبح، من و مادرم از صدای دلنشین پرندگان، لذت میبریم.
الف) 📗 پاسخ: هر صبح، من و مادرم از صدای دلنشین پرندگان، شاد میشویم. (شاد میشویم)
ب)📗 پاسخ: هر صبح، من و مادرم با صدای دلنشین پرندگان، بیدار میشویم. (بیدار میشویم)
ج) 📗 پاسخ: دیروز، من و مادرم از صدای دلنشین پرندگان، لذت بردیم. (دیروز)
هنر و سرگرمی درس دهم
۱- از روی سر مشق، خوش خط و زیبا بنویس.
📗 پاسخ: من، یار مهربانم، دانا و خوشبیانم گویم سخن فراوان، با آنکه بیزبانم
۲- نام دوستت را بنویس؛ یکی از کلمههای زیر را انتخاب کن و با آن یک جمله دربارهی دوستت بنویس.
هنرمند – توانمند – ثروتمند – دردمند – کارمند
📗 پاسخ: دوست من، فاطمه دختر هنرمندی است، او نقّاشیهای زیبایی میکشد.
۳- کلمههای جدول، از چپ به راست و از راست به چپ، معنیدار هستند. خانهها و جاهای خالی را کامل کن.
میخوانیم | ← | د | ر | س | → | گرم نیست |
دوست و همراه | ← | ی | ا | ر | → | عقیده و نظر |
گیاه در آن رشد میکند | ← | خ | ا | ک | → | خانه اشرافی |
با دماسنج آن را اندازه میگیرند | ← | د | م | ا | → | مخالف رفت |
نزدیک نیست | ← | د | و | ر | → | نهری که به دریا میرسد |
مخالف کلمهی «رو» | ← | ز | ی | ر | → | درشت نیست |
شبها در منزل مینویسی | ← | م | ش | ق | → | نام جزیرهای در جنوب |
زنبور میزند | ← | ن | ی | ش | → | یکی از حروف الفبا |
نباید به کسی بگوییم | ← | ر | ا | ز | → | گریهی شدید |
نگارش
۱- موضوعهای کلّی زیر را به موضوعهای کوچکتر تقسیم کن.
موضوع کلی: «دانشآموز»
۱- دانشآموز درسخوان
۲- دانشآموز مؤدّب
۳- 📗 پاسخ: دانشآموز منظّم
موضوع کلی: «کتابخانه»
۱- عضو شدن در کتابخانه
۲- 📗 پاسخ: داشتن کارت عضویت
۳-📗 پاسخ: به امانت گرفتن کتاب
موضوع کلی: «زمستان»
۱- 📗 پاسخ: برف در زمستان
۲- 📗 پاسخ: هوای سرد زمستان
۳- 📗 پاسخ: لباسهای زمستانی
جواب درسهای بعدی نگارش سوم دانلود PDF کتاب نگارش سوم