خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” دنیا محل گذر است “

معنی ضرب المثل ” دنیا محل گذر است “

همه چیز درباره معنی و مفهوم ضرب المثل دنیا محل گذر است 🌏+ حدیث

دنیا محل گذر است

در این پست با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

دنیا محل گذر است یعنی چه؟

۱- یعنی دنیا گذرگاه موقتی است که چندروزی انسانها در آن میهمان اند و هر اتفاق خوب و بدی که برایشان می افتد، همگی یک روز تمام می شوند. معمولا این ضرب المثل را جایی به کار می برند که کسی خیلی غصه دار و یا خیلی شاد است و در هر دو صورت فکر می کند همیشه همان حس غم یا خوشحالی برایش پایدار خواهد ماند در حالیکه گذرا است و تمام می شود.

۲- همچنین این ضرب المثل را برای کسانی به کار می برند که به دیگران آزار می رسانند و فکر می کنند قدرت و جاه و مقامشان همیشگی است! غافل از اینکه دنیا محل گذر است؛ یعنی گذر از این جهان به جهانی دیگر که در آن باید برای اعمال ناشایست خود و حق الناس هایی که پایمال کرده، پاسخگو باشد.

در اینجاست که دیگران به او می گویند: دنیا محل گذره، تو تاوان ظلم هایی که کرده ای را پس خواهی داد.

۳- دنیا با خوبی و بدی هایش می گذرد اما کارهایی که انسان در این منزلگاه موقت انجام داده، برای حسابرسی در جهان آخرت باقی می ماند. مبادا کسی گمان کند وجودش در این دنیا بیهوده بوده است! (دنیا می گذرد ولی آنچه در دنیا انجام دادی باقی می ماند)

حدیث دنیا محل گذر است

💠 امام علی علیه السلام می فرمایند: الدنیا دارُ مَمَرًّ لا دارُ مَقّر والناس فیها رجلان: رجلٌ باع فیها نفسَه فاوبَقَها ورجل ابتاع نفسه فاَعْتَقَها

ترجمه: دنیا دار گذر است نه دار اقامت، و مردم در آن دو گروهند: گروهی خود را فروختند و خویش را هلاک کردند و گروهی خود را خریدند و آزاد کردند. (نهج البلاغه، حکمت ۱۳۳)

💠 همچنین پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند: دنیا مزرعه آخرت است.

یعنی ما در جهان آخرت که جاودان است، محصول رفتار و عملکردمان در این دنیا را استفاده می کنیم. اگر کشتزار این دنیایمان را از کینه، دروغ، ظلم، آزار دیگران، سخن چینی، غیبت، تهمت زدن، زیر پا گذاشتن و اهمیت ندادن به دستورات الهی و … پر کنیم، مگر چنین زمین آفت زده ای آن دنیا ما را خوشحال خواهد کرد؟

بیشتر بخوانید: ضرب المثل با دنیا

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *