جواب به سوالات و فعالیت درس دوم فارسی هفتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )
پاسخگویی به سوالات درس دوم کتاب فارسی هفتم چشمه معرفت صفحه ۲۱، ۲۲، ۲۹ با دانشچی همراه باشید.
جواب سوالات فارسی هفتم درس دوم چشمه معرفت ( پاسخ گام به گام )
خودارزیابی درس دوم ص ۲۱
۱- در کلاس طبیعت چه زیباییهایی را میتوان درک کرد؟
📗 پاسخ: عظمت و جلال و جاذبه خالق در کلاس طبیعت قابل لمس و درک است.
۲- این ابیات از بوستان سعدی با کدام بخش از درس ارتباط دارد؟
برآرد تهی دستهای نیاز
ز رحمت نگردد تهی دست باز
همه طاعت آرند و مسکین نیاز
بیا تا به درگاه مسکیننواز
چو شاخ برهنه برآریم دست
که بیبرگ از این بیش نتوان نشست
📗 پاسخ: بخشی که میگوید: «… بر روی سبزهها و کشتههای سیراب، درختان سرسبز باغ و صحرا را دیدم که شاخه دستهای خویش را به آسمان برافراشته بودند و دعا میکردند و کودکان پرنشاطِ گلبوتهها و نوجوانان امیدوار ذرّتها در گوش نسیم، آمین میگفتند…».
۳- نمونههای دیگری از زیباییهای آفرینش را بیان کنید.
📗 پاسخ: کوههای سر به فلککشیده که مانند ستونهای زمین هستند.
آبشار خروشان که دائماً در حال راز و نیاز با پروردگار است.
بارانهای ناگهانی بهار و سپس ظهور رنگین کمان زیبا و با شکوه.
دشتهای خشک و قهوهای در فصلهای سرد که یکباره در بهار بیدار میشوند و جان میگیرند و خرم و سرسبز، جان و روان انسان را نوازش میدهند.
و هزاران زیبایی دیگر که سر انسان را در برابر خالق یکتا فرود میآورد و به سپاسگزاری وامیدارد.
کار گروهی ص ۲۲
۲- درباره لحن و شیوه بیان انواع جمله، گفتوگو کنید.
📗 پاسخ: در نوشتن جملهها، از علامتی که در آخر جمله قرار میگیرد، میتوان فهمید که جمله خبری، پرسشی، امری یا عاطفی است مثلاً نقطه در آخر جمله، نشان میدهد جمله خبری یا امری است، علامت سؤال، نشان میدهد جمله پرسشی است و علامت تعجب، نشان میدهد جمله عاطفی است.
اما در لحن و گفتار، شیوه بیان انسان نشاندهنده نوع جملههاست. وقتی جملهای با حالت احساسی بیان میشود، جمله عاطفی است، وقتی خواهشی بیان شود، جمله امری است، وقتی سؤالی پرسیده میشود، جمله پرسشی و وقتی خبری را بیان میکنیم، جمله خبری است.
نوشتن ص ۲۲
۱- کلمهها و ترکیبهای مهمّ املایی درس را بنویسید.
📗 پاسخ: کنجکاوی خستگیناپذیر (جستوجوی دائمی، دقت مدام)
📗 پاسخ: غرق (فرو رفتن)
📗 پاسخ: چشمههای معرفت (سرچشمههای دانایی)
📗 پاسخ: کلاس شگفت آفرینش (طبیعتی که درسهای آموزنده و شگفتانگیز در خود دارد)
📗 پاسخ: روح مذاب (روح روان و جاری)
📗 پاسخ: رگهای خشکیده جویهای مزرعه (جویهای بدون آب مزرعه)
📗 پاسخ: کودکان پر نشاط گلبوتهها (غنچههای شاداب و زیبای گلها)
📗 پاسخ: نوجوانان امیدوار ذرّتها (ذرتهای ریزی که هنوز نرسیده)
۲- برای هر کلمه، یک همخانواده بنویسید.
اعجاز ← 📗 پاسخ: عجز، عاجز، معجزه
غرق ← 📗 پاسخ:غرقه، غریق، اغراق
نقطه ← 📗 پاسخ: نقاط
معصوم ← 📗 پاسخ: عصمت، معصومه
۳- در متن زیر چند غلط املایی وجود دارد؛ آنها را پیدا کنید و شکل صحیح آنها را بنویسید. (پاسخ با رنگ سبز)
کودکان پر نشاط گل بوتهها و نوجوانان امیدوار زرّتها در گوش نسیم عامین میگفتند و من با قرور و مهربانی و خشنودی، باغ و سحرا را تماشا میکردم.
زرّتها ← ذرّتها
عامین ← آمین
قرور ← غرور
سحرا ← صحرا
درک و دریافت ص ۲۹
۱- به نظر شما کدام یک از شخصیتهای داستان، اهمّیت بیشتری دارد، چرا؟
📗 پاسخ: شخصیت آزاد، اهمیت بیشتری دارد چون وقتی کودک را در خطر دید بدون لحظهای درنگ اقدام به نجات او کرد و اجازه نداد فکر آنچه پیش خواهد آمد او را بترساند.
۲- اگر شما به جای نویسنده بودید، داستان را چگونه تمام میکردید؟
📗 پاسخ: اینگونه تمام میکردم: آزاد، روناک را از چنگال گرگ نجات داد، کژال بچه را در بغل گرفت، به سینهاش فشرد و کمی دورتر او را در جای امن قرار داد، روناک هنوز گریه میکرد.
کژال نوازشش کرد، به اطراف نگاه کرد، شاخهای یافت، فوراً آن را برداشت، نگاهی به روناک کرد و دعایی خواند و خودش را به آزاد رساند باید یاریش میکرد. هرچه در توان داشت به کار گرفت و بر سر گرگ کوبید.
آزاد، گردن گرگ را میفشرد و کژال بر سر او میزد تا اینکه دست و پای گرگ بیرمق شد. آزاد نفسی کشید و گرگ را رها کرد. با کمک هم گرگ را از پا درآورده بودند.
کژال به سرعت به سمت روناک رفت، او را در بغل گرفت و پارچه سفید قنداقهاش را به آزاد داد تا خونهایش را پاک کند.
جواب درسهای بعدی فارسی هفتم دانلود PDF کتاب فارسی هفتم