خانه » پایه هفتم » پاسخ سوالات درس هشتم نگارش هفتم روشی برای نوشتن

پاسخ سوالات درس هشتم نگارش هفتم روشی برای نوشتن

جواب به سوالات و فعالیت درس هشتم نگارش هفتم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس هشتم نگارش هفتم روشی برای نوشتن درباره موضوع‌های ذهنی

پاسخگویی به سوالات درس هشتم کتاب نگارش هفتم روشی برای نوشتن درباره موضوع‌های ذهنی صفحات ۸۸، ۸۹، ۹۰، ۹۱، ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵، ۹۶ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات نگارش هفتم درس هشتم روشی برای نوشتن درباره موضوع‌های ذهنی ( پاسخ گام به گام )

فعالیت‌های نگارشی درس هشتم

ابتدا موضوعی برای متن زیر تعیین كنید، سپس برای هر بخش، پرسش‌هایی مناسب، طرح كنید.

شجاعت این است كه انسان در موقع لزوم در برابر حوادث و مخاطرات و رنج‌ها و مشقت‌ها ایستادگی كند. شجاعت، نترسیدن نیست. مثلاً آن كس كه با كمال بی پروایی در كوچه و خیابان مرتكب حركات شرم‌آور می‌شود، شجاع خوانده نمی‌شود.

شجاع، كسی است كه از مرگ و خطر و عواقب كارهای بد بترسد؛ ولی در موقعِ ترس، خود را نبازد و دست و پای خود را گم نكند. فرماندهی كه در زیر آتش تو پخانه دشمن بر جان خود می‌ترسد؛ با وجود آن، تاب می‌آورد و وظیفه خود را انجام می‌دهد، فرد شجاعی است. حتی زمانی كه با زبردستی و مهارت، عقب‌نشینی می‌كند، شجاع است. وقتی باید او را ترسو خواند كه در مقابل دشمن، عقل خود را از ترس گم كند و به كاری دست بزند كه به زیان لشکریانش تمام شود.

شجاعت فقط شجاع بودن در میدان جنگ نیست. یكی از شجاعت‌ها، شجاعت اخلاقی است. شجاعت اخلاقی آن است كه انسان، نظر و عقیده درست خود را با جرئت، بیان كند و در بیان حقیقت از هیچ‌چیز و هیچ‌كس هراس نداشته باشد.

شجاعت یكی از خصلت‌های نیكوی انسان است. شجاعت به انسان، نیرو، اعتماد و دلیری می‌بخشد.جامعه‌ای كه افراد آن شجاع باشند؛ هرگز در برابر دشمنان، تسلیم زور و ستم نمی‌شوند و از حق خود به خوبی دفاع می‌كنند.

احمد بهمنیار، فارسی اول راهنمایی، ۱۳۷۲ ، با کاهش و تغییر

موضوع: 📗 پاسخ: شجاعت

پرسش‌ها:

📗 پاسخ: ۱- شجاعت به چه معناست؟

📗 پاسخ: ۲- فرد شجاع را با ذکر یک مثال تعریف کنید.

📗 پاسخ: ۳- شجاعت اخلاقی چیست؟

📗 پاسخ: ۴- تأثیر انسان‌های شجاع برای جامعه چگونه است؟

برای موضوع «فداکاری»، پرسش‌هایی طرح کنید و بر اساس آن، متنی بنویسید.

پرسش‌ها

📗 پاسخ: ۱- فداکاری به چه معناست؟

📗 پاسخ: ۲- به چه کسی فداکار می‌گویند؟

📗 پاسخ: ۳- برای تقویت روحیه فداکاری، چه کاری باید انجام دهیم؟

📗 پاسخ: ۴- افراد فداکار بر جامعه چه تأثیری دارند؟

پاسخ‌ها (نوشته شما)

📗 پاسخ: فداکاری به معنی از خود گذشتگی و ایثار است، یعنی در مواقعی بدانیم که انجام یک کار سود بیشتری برای ما دارد، اما آن را انجام ندهیم تا برای دیگری سودمند باشد؛ بنابراین ما از سود خود گذشته‌ایم تا به دیگری نفع بیشتری برسد.

فداکار کسی است که با نیت خیر از جان و مال خود می‌گذرد تا آسایش و امنیت دیگران را فراهم کند.

لغت فداکاری را بیشتر درباره از جان گذشتن شنیده‌ایم. به عنوان مثال در میدان‌های جنگ بسیاری از رزمنده‌ها از جان خود می‌گذشتند تا هم‌رزمانشان زنده بمانند. اما این کلمه در مورد مسأله سود و زیان نیز کاربرد دارد.

برای به وجود آمدن این صفت درون خود، نیاز است که ذهن خود را تربیت کنیم تا تنها به سود و زیان شخصی خود فکر نکند و اولویت را آسایش دیگر افراد جامعه قرار دهد. اما وجود صفت فداکاری درون شخصیت هرکس نیز به اندازه‌ای خوب است که در مواقع نیاز، فداکاری انجام دهد، نه در تمام طول زندگی خود.

جامعه‌ای که افراد فداکار بیشتری دارد، مکان امن‌تر و زیباتری برای زندگی خواهد بود؛ چرا که هرکس برای خوشحال کردن دیگری کاری انجام می‌دهد. بنابراین جرم و جنایت نیز در این جامعه کاهش می‌یابد؛ چون سود شخصی معیار اصلی انسان‌ها نیست.

درست‌نویسی

جمله‌های زیر را ویرایش كنید.

گفتن و نوشتن جدا از هم نیستن.

📗 پاسخ: گفتن و نوشتن جدا از هم نیستند.

آنها هم برای خودشان عقیده‌هایی داشتن.

📗 پاسخ: آنها هم برای خودشان عقیده‌هایی داشتند.

حکایت‌نگاری

حكایت زیر را به نثرسادة امروزی، بازنویسی کنید.

حکایت:

شخصی شتر، گم کرد. سوگند خورد که اگر شتر را پیدا کند، آن را به یک درم بفروشد. چون شتر را یافت از سوگند خود پشیمان شد. برای آنکه سوگند خود را نشکند؛ گربه‌ای در گردن شتر آویخت و بانگ زد: که چه کسی می‌خرد؟ شتری را به یک درم و گربه‌ای را به صد درم؟ اما هر دو را با هم می‌فروشم. شخصی آنجا بود؛ گفت: این شتر ارزان بود؛ اگر این قلاده را در گردن نداشت.

(عبید زاکانی)

بازنویسی:

📗 پاسخ: روزی یک نفر شتر خود را گم کرد. از شدت عصبانیت پیش خودش سوگند خورد که اگر شترش را پیدا کند، او را به یک درهم بفروشد تا از دست او خلاصی یابد. پس از جست‌وجوی فراوان، بالاخره شتر را پیدا کرد. همان لحظه از سوگند خود پشیمان شد، اما نمی‌توانست آن را نادیده بگیرد. کمی فکر کرد، بعد برای آنکه سوگند خود را نشکند و برای فروش شتر هم ضرر نکند، فکری به سرش زد. او یک گربه به گردن شترش آویزان کرد و فریاد زد: شتری دارم با قیمت یک درهم ولی قیمت گربه‌ای که به آن آویزان است، صد درهم می‌باشد. من هر دو را با هم می‌فروشم، چه کسی خریدار است؟ شخصی صدای او را شنید. گفت: این شتر اگر این قلاده را در گردن نداشت، ارزان بود.

 

جواب درس‌های بعدی نگارش هفتم دانلود PDF کتاب نگارش هفتم

اختصاصی_دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *