خانه » مذهبی و دینی » معنى ذکر ” لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم “

معنى ذکر ” لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم “

همه چیز درباره معنی و مفهوم ذکر لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم

لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم

در ادامه با معنی و مفهوم این ذکر نورانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی لغات لا حَولَ ولا قُوَّةَ إلّا بِاللَّهِ العَليِ العَظيم

ابتدا لغات این ذکر شریف را بررسی کنیم:

لا: یعنی نیست. در عربی به این لای نفی جنس می گویند. وقتی لای نفی جنس بر سر اسمی بیاید، به کلی آن را نفی می کند. مثل زمانی که گفته شود: لا رجلَ فی الدار: یعنی هیچ مردی در خانه نیست.

حول: یعنی حرکت و جنبش، تغییر

قوة: یعنی نیرو و قوت

الّا: مگر، جز (حرف استثناء)

الله: خداوند، معبود

علي: بسيار برتر، بسيار رفيع القدر

العظیم: عظيم الشأن

معنی کل عبارت: هیچ حرکت و نیرویی نیست جز خداوند بلند مرتبه

♦ نام اختصاری این ذکر، حوقله است.

مفهوم لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم

یعنی هرچه نیرو و قدرت در این عالم است همگی به اذن و اراده خداست. حتی وقتی که انسان اراده می کند کاری را انجام دهد یا در کاری موفق می شود، پیش از انجام آن کار، توفیق آن کار از جانب خدا به او داده شده است.

کسی که با توجه قلبی این ذکر را بگوید، در انجام هر کاری از غیرخدا هیچ ترسی نخواهد داشت و دشمنان نمی توانند آسیبی به او برسانند زیرا مفهوم این ذکر این است که خداوند به تمام حرکات و تغیراتی که در عالم رخ می دهد علم مطلق دارد و بدون اراده او هیچ برگی از درخت به زمین نمی افتد.

همچنین بزرگان توصیه کرده اند که گفتن این ذکر با توجه قلبی، فقر را از بین می برد. انسانی که یقین داشته باشد برنامه ریزی های این عالَم در دست خداست، از تهدیدات، شکست ها، آزار دیگران، قدرت های ظاهری آدم ها و … نمی ترسد چرا که اگر خدا برای کسی اراده خیر و نیکی کند، همه موانع را از سر راه او برمیدارد حتی اگر تمام مردم دنیا تلاش کنند آن خیر را دفع کنند هرگز نخواهند توانست.

نمونه ای از اراده خدا در قرآن

خداوند در قرآن می فرماید:

«وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللهُ بِضُرٍّ فَلا کاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِه یُصیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ»

و اگر خداوند، [براى امتحان یا کیفر گناه،] زیانى به تو رساند، هیچ‌کس جز او آن‌را برطرف نمی‌سازد و اگر اراده خیرى براى تو کند، هیچ‌کس مانع فضل او نخواهد شد! آن‌را به هرکس از بندگانش بخواهد می‌رساند و او بسیار آمرزنده و مهربان است. (سوره یونس – آیه ۱۰۷)

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *